Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1597 ggr
930530
0

Sko shettisar

Känns som väldigt konstiga frågor men ändå:P

Brukar man sko shettisar även om man inte rider dom? Är det billigare att ha en shettis om man inte har råd med en större ponny/häst?

SofieN
0

Det är så olika från ponny till ponny, jag har aldrig haft någon ponny som varit skodd även fast dom använts till körning och lite ridning.

En shettis äter mindre mat och är på så vis billigare än en stor häst, annars är det väl i princip samma kostnader.

niare
1

jag har haft mina framskodda och en rundskoning dock pga av tävlingsskäl.

samt underlaget , sen har jag haft utan skor på en del som funkar utmärkt på hårt underlag beror ju precis på hovens kvalite,

matkostnaden är ju det som drar ner, sen kan d vara billigare att stalla in ponny ist för häst.

ElisabethA
0

Jag hade normalt inte skott om hästen inte blir riden/körd (såvida inte hästen behöver skos av olika anledningar). Däremot hade jag nog tänkt både en och två gånger innan jag skaffat shettis om jag inte har råd med en stor häst. Visst blir själva foderkostnaden mindre, men verkning/skoning, vaccinationer, veterinärkostnader mm kostar samma som för stor häst.

930530
0

Jag funderar bara på att skaffa shettis när jag blir större om jag inte har råd med storhäst, för att jag trodde det var billigare, men så fel jag hade :P Synd att hästar ska kosta så mycket!

taija
0

jag har en ponny b-ponny hon har inga skor för hon klaar sej utan o vi rider henne inga mycket men vi gör annat o min skötarshettis har skor för hon blir riden mycket o min b-ponny får hö o såvidare

h00jff
0

Det är nog få som skor hästar/ponnyer som inte rids/körs oavsett ras. Generellt så mår hovarna bättre utan skor, plus att det kostar en massa pengar, men självklart ska hästen ha skor om det krävs.  Min ena shettis är skodd runt om eftersom hon sliter så hårt på sina hovar när hon körs. Annars kan hon gå utan skor.

Maliiin
0

Min valack går för tillfället oskodd då han inte är igång fullt. Bara 4 år. Men sen när jag märker att han sliter för mkt för att gå barfota åker skor på. Kommer även va tvungen å ha det för att få tävla maraton.

Mitt sto är skodd bak nu endast pga att hon hade röta där när ja köpte henne så därför går hon skodd så hon slipper belasta direkt mot grus och liknande. Men tanken är att hon ska kunna gå barfota sen.

Aribigga
0

Jag har tänkt att sko James fram nu nästa gång hovis kommer, han ömmar varje gång vi travar på grus men aldrig när vi gör det på annat underlag. Det är ju individuellt för alla hästar vad de behöver och hur mycket de arbetar.

lurvponnyn.vimeddjur.se