Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 5221 ggr
steffy
0

hur transporterar ni....

hur transporterar ni era shettisar? vanlig transoprt? en shettistransport?

Cattis
0

Vanlig transport

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

steffy
0

1# står de lösa eller når de upp till bomen?

Milla
0

vanlig, står bundna om jag kör mer än två

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

#2 De står bundna, jag sänker bommen plus sätter in en vägg under den så de inte kan gå fram.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Vanlig transport , står bundna , vi har gjort så att vi kan sänka bommen så den även passar våra shettisar.

JMax
0

Vanlig transport, har satt en vägg under bommen och oftast står de lösa.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

ElisabethA
0

Vanlig transport med låg shettisanpassad bom fram och bak. Står alltid uppbunden.

steffy
0

pappa köpte en gamal transport så bygde han om så att bommen är ca 80-85cm (tror jag inte helt säker) ovanför golvet. min shettis är 90cm så man kan inte ha henne i en vanlig transport.

Pyttis
0

Vanlig transport, byggt vägg med öppningsbar dörr där bommen sitter i vanliga fall, blev  bra förvaringsplats i fram utan att de små kommer dit!Glad De står lösa.

Burken
0

I en helt vanlig BOJ släp 2006 års modell extrabred 1.72, då vi ibland kör hela fyrspannets deltagare i den, uppbindningskrokar i den längsgående balken.Kör vi bara tre så är det utan mellanvägg men med låg frambom.Funkar alldeles ypperligt om man binder dem kort fast alla är hingstar.

Ahnna
0

Har en Kylinge boggi, ska sätta in bomfästen på shettishöjd, precis som jag hade i gamla transporten.

Ur säkerhetssynpunkt är det dumt att inte göra det, alltså köra dem utan en bom i rätt höjd, eftersom bommens uppgift vid en olycka eller plötslig inbromsning är att ta emot hästens vikt så att den inte slungas in i väggen i fram eller ännu värre; genom fönstret och in i bakluckan på bilen. Jag har sett bilder på en häst som slungades fram vid en olycka - den förlorade ena bakbenet och blev den första hästen i historien att få en benprotes - men bilderna var så himla äckliga att jag aldrig mer vill köra en häst utan bom i fram! *huva!* Så närhelst pappa har tid ska han få arbeta lite med bomfästena.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kamjo
0

har en helt vanlig transport, beroende på hur ånga jag kör och vilka jag kör, så ståt de oolika, kör jag de "stora" shettisarna så är de uppbundna, de av lite mindre modell åker oftast lösa.

AnTeX
0

vanlig transport… har bommen längst ner och grimskafftet över bomben så hon står på rätt sida^^

Mmia
0

Är det någon som köpt ny transport och gjort annat än att sänka bommen för att passa shettisar (eller byggt om en gammal). Hade varit intressant att se hur ni har gjort och vilken modell av transport ni har.

Har fundering på att köpa ny transport och vill göra den nya anpassad till minisar.

Vad har ni för erfarenhet av urlastning fram, är det bra ?

Annette
0

Är det någon som har erfarenhet av transporten Christ?
Finns i lite olika modeller från endast 47000:-.

Pyttis
0

Har urlastning även i fram, men den används enbart att lasta ur hö och halbalar från (går fortare då, om man är 2 vill säga). Blir inte av att öppna i fram vid lastning av pållar. Vet ej varförFundersam Vanemänniska, kanske?

RebeckaSvensson
0

Har en vanlig transport och har i princip alltid hästarna lösa.

#14 Har urlastning fram och jag kommer nog aldrig köpa en transport utan. Använder den alltid till halvblodet och oftast även till shettisarna. Lättare lasta på/av med den när man är själv. Tycker jag.

RebeckaSvensson
0

Har en vanlig transport och har i princip alltid hästarna lösa.

#14 Har urlastning fram och jag kommer nog aldrig köpa en transport utan. Använder den alltid till halvblodet och oftast även till shettisarna. Lättare lasta på/av med den när man är själv. Tycker jag.

kacka
0

#11 vilken hemsk historia… Har faktiskt inte tänkt i den banan… 

Jag är nog "udda" för jag HÖJER främre bommen så de INTE kan stegra sig och hamna ovanför bommen…  Har hört olyckor där hästar fastnat OVANFÖR bommen så det undviker jag…

HADE en transport förr som hade DÖRR bak så tex inte fölungar kunde gå ut. Och "vägg" fram under bommen.

Sarali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vanlig,med bom för stora hästar, det är jätte jobbigt !Fundersam

Fiona
0

min sötnos  åker i en vanlig tansport!hur ser en shettis transport ut?som en transport i mini format?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Charlotte-J
0

Har en Dalavagn Boogie -05. Bommarna fram går att sänka så att dom passar normalstor shetland, alltså original utan ombyggnation. Men måste jag köra någon liten bunden så binder jag dom i bommen bakom, alltså så att dom åker baklänges. Då finns absolut ingen risk att de kan gå över/under någon bom eftersom lemmen är där. För det mesta kör jag dom lösa med frambommen i + en vägg som min make byggt.

Amor vincit omnia Kyss

Ahnna
0

#19 Jag skulle hellre ta att hästen hoppar över bommen, för det kan man träna bort, än att den far rakt in i väggen och bryter sig. (Nacken, t.ex.) Fundersam

Om man drar grimskaftet genom öglan (finns på de flesta bommar) och sedan fram till en ögla under fönstret och knyter en "säkerhetsknut" (en sån där som man bara drar i en tamp så lossnar knuten) så har man alltid en snabb möjlighet att bara sticka in handen och knyta loss hästen om den hoppar över bommen, eller lägger sig ner, eller whatever. En annan säkerhetsgrej att alltid ha i bilen är en vass kniv, så att man kan skära av ett grimskaft (eller grimman) om hästen lyckas fastna och knuten dras åt för hårt.

Mitt kallblod la sig alltid ner i protest när bilen började rulla, så han lärde mig en hel del om säkerhet och smarta grejer att ha med sig i transporten! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pyttis
0

Det här med att hästen kommer över bommen, alltså blir hängandes PÅ BOMMEN, kan ju innebära att den INTE kan ta sig tillbaka. Bäst är att ha säkerhetsutlösning för bommarna som ska sitta på utsidan på transporten. Har jag på min transport, drar bara i spaken från utsidan så släpper lossnar frambommen. En riktigt bra säkerhet!

Annette
0

#23. Du har förmodligen inte haft en stor D-ponny hängandes över bommen, för då skulle du inte uttala dig på det viset. Det är mycket stor risk att de bryter nacken om de går över bommen och slår runt. Binder du så som du beskriver slår den garanterat runt. Dessutom går det så snabbt så du har inte en chans i världen att hinna ut och lossa något grimskaft. I synnerhet inte om man samtidigt är i rörelse med bilen.

Jess
0

Har en shettis som kan hoppa över bommen när han är trött…Därför är nu transporten ombyggd för hans säkerhet vilket verkar fungera kanon!

obs att bilden visar baksidan av väggen där det nu finns plats för allehanda prylar som ska med!

steffy
0

26# vad är det för transport. likar en ifor williams.

Jess
0

Det är en enhästars värmlandsvagn från -87! Flört

jullan
0

Hej!

Vi har en Värmlandsvagn -05 med boggie. Vi har fått borra om bommen till passande höjd.Tänk så mycket lättare och bekvämare det var när vi brukade ha ett Ume-släp, nyaste modell, då var det inga problem. Bommen gick ju att anpassa till fallabella om man så ville! De är dessutom ljudisolerade och man ändrar bommen med ett lätt handtag. Inte som på Värmlandsvagnen där man behöver skruvmejslar o dyligt! Men hästarna står alltid bundna. Vi har ingen skiva för under bommen. Men vi har ju kameraövervakning så man ser om de busar! Höet hur löser ni det? Vi har ett "hösegel". (Se bild).

En fråga bara när ändå denna tråd är uppe. Finns det ingen lag på hur hästar ska transporteras inuti en hästtransport? Får de stå lösa? Är det verkligen bara maxvikten på vgnen som räknas?

Har så många gånger (oftast på trav) sett hur de kommer med sina vanliga 2 hästars transporter och lastar ur 3st hästar. Hur ställer de hästarna då? Såg en gång 2 russ och en shettis som åkte i samma vagn gjord för 2 hästar.

/Jullan

[Karro]
0

Vi har som AnTeX skrev bom lågt och fastsatt i grimskaft. men vår lille hänger ju iaf inte över hon vill stå så långt bak som möjligt helst lös och baklänges för att åka som bäst dock har vi inte riktigt haft möjligthet att ha henne lös, ingen lös vägg o.s.v.
Dock använder vi fronturlastningen så mycket som möjligt. om det behövs hoppar hon gärna även ut ur dörren fram :D