Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 6576 ggr
Houdini
0

Hjälp med westernsadel!

Jag är på G och ska köpa en BRA westernsadel till ett standardshetlandssto. Är det någon som kan tipsa om en sadel som är bra och ligger bra. Som är bekväm både för hästen och små ryttare?

shettismaffian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har Hööks western sadel och tycker den funkar alldeles utmärkt, barnen sitter bra i den och den ligger bra på hästarna.

Houdini
0

Har du bakre remmen spänd? Ska inte den hänga lös?

Jo den såg ut att ligga jättefint, vilken storlek är den?

shettismaffian
1

Ja tyvärr spände de den annars ska den precis som du säger vara lös. Den är stl 13 "

Houdini
0

*putt*

cinna
1

#1 och m fl…

Snälla, ta bort flankgjorden. Den fyller endast sin funtkion om/när man  håller på med Roping, dvs kastar lasso och fäster lassot i hornet när man snarat en kossa/kalv/Dummy och då är gjorden till för att förhindra sadeln från att tippa framåt.

Så snälla, ta bort den från era sadlar innan det händer en olycka där något, ex vis ett bakben eller en gren fastnar i gjorden…
Gjorden är INTE till för att kompensera och trycka ner bakdelen på sadeln vid normal ridning. Då ska sadeln så att säga ligga kvar av sig självt Glad

Houdini
0

Om man läser på Westernsajter står det att man även ska ha den vid skogsridning.

JMax
1

Det är precis som #5 skriver

Det är nån slags modegrej i att ha flankgjord men fel använd kan den bli riktigt farlig, inte många hästar som uppskattar att ha en gjord där heller o kommer den på det under ridtur så kan ni ju räkna ut själva vad som kan hända…

Cinna var det inte du som hade skräckbilderna på en styckad billig shettis western?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Houdini
0

Jag har sett dessa bilder i alla fall. Men finns det någon som faktiskt kan berätta vilka sadlar som faktiskt är bra då??

Westernsadlar alltså..

Trine
0

En Bra W-sadel är ju en som ligger bra/passar på just din ponnys rygg, så det väl lite svårt att hitta och säga  vad som är en bra sadel iom att en del passar det med en billig variant och endel måste ha nån dyrare variant. Enklast är väl om du tar kontakt med en som kan och har W-sadlar .

Jag tog kontakt med en affär i dalarna (vet inte om det är ok att sätta ut namnet) inriktade på western och fick jättebra hjälp samt utprovning åt min nordis för antal år sen..

Annars skaffa en eller låna så du får nå hum i vad din pålle behöver, bred/ smal rygg rak / "banan" rygg osv.

Houdini
0

Jaha, var hittar man en "dyrare" westernsadel till shetland då?

Den dyraste jag har hittat ligger under 2000 kr (rätt lite för en sadel kan jag tycka).

Charlotte-J
0

Jag håller på och förhandlar med ett företag och om allt går i lås så kommer jag få in jättefina westernsadlar. Exakt prisuppgift har jag inte men tror den ligger på ca. 3000:-, finns även i brun/rosa.

Amor vincit omnia Kyss

Trim
0

Globus-westernsadel billiga till shettisär för "spetsig" ungefär som ett tak. Inget att rekommendera.

Houdini
0

Ah, tusen tack för den varningen, det vill man ju undvika till alla pris…  Glad