Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 381 ggr
Puzzel
0

Trots ålder hos häst när ???

Är så länge sedan jag hade unghäst att jag förträngt det där med trots ålder och så har hund med detta fenomen just nu och börjar fundera lite på om det inte är någe sånt Puzzel börjat med också .

När brukar de komma i trotsåldern, Puzz bli 2 år nu i mars, hon har börjat nafsa, vill inte komma ihagen, annars har hon kommit direkt man visat sig, hon har börjat tycka det är lite obehagligt att man borstar huvudet och det har inte hänt något så hon skulle ha blivit rädd, för att bara stå panna mot panna tycker hon fortfarande är jätte mysigt, för älskade hon att bli borstad nu kan hon knappt stå still, annars är hon som vanligt älskar att vara ute och gå, bli longerad att det händer något. Så nu undrar jag om det är trots hon håller på med eller om det är någe annat. Tack på förhand . // Sussie

Yazmine
0

Vet facktiskt inte,kan ju vara hormoner hon är inte brunstig ?

Puzzel
0

Jo den damen har varit brunstig sen i september vet inte hur det går till men hon springer fortfarande på och springer o skvätter till och från, hon vart brunstig direkt när hon flyttade till oss i september och då vi bara har en valack o resten ston i vårat och grann stallet så gäller det väl att konkurera ut varandra, jag vet inte jag är inte å duktig på ston min första häst va ett sto shettis som jag fick när jag var 3 år sen har jag bara haft hingstar och valacker så jag är inte så duktig på brunst än men jag försöker lära mig .

Yazmine
0

Jag är inte heller nån expert på brunst,men det verkar ju som om hon skulle ha fått nån rubning,kanske är det det varma vädret ?men annars så brukar dem ju inte brunsta den här årstiden.Nån annan kanske kan ge nåt bättre svar eller också ringer du vet och ber dem undersöka henne ?

Puzzel
0

Jo jag ska vaccinera henne snart så då ska jag be veterinären kolla detta med, men har hört många som säger att hästarna brunstat konstigt flera av hästarna har börjat fälla, man ser ju på andra djur också att vädret ställer till det mars katter nu, konstiga löp på hundarna. Så det kanske är nått där me brunsten som slagit till på hormonerna.

Ahnna
0

Mina ston har brunstat nyligen båda två, veckan före jul (fullblodet) och från julafton till nyss (shettisen), så det är inte helt otänkbart att de brunstar så här års. Eftersom sommaren var som den var, med extrem värme, så stannade flera ston av i brunstcykeln (mitt fullblod är ett lysande exempel) och brunstade inte mer förrän vädret lugnade ner sig. Och nu, när vintern var 2 veckor lång och det är ganska vårlikt väder ute så har i alla fall mina ston "vaknat" igen. Glad

2-årsåldern är en ganska känslig ålder för en häst, eftersom det oftast är då man börjar vänja vid träns, sadel och sele, man börjar ställa lite krav med t.ex. promenader, tömkörning, longering, etc. Mitt eget 2-årssto (eller ja, teknisk sett så fyllde hon 3 på nyårsafton) tyckte att det var SKITJOBBIGT första veckan efter hon kom hit, med alla nya krav jag ställde på lydnad och uppförande. Men nu börjar hon acceptera att man inte rusar in i boxen, att man inte går framåt eftr en halt förrän jag ger kommando etc. Hon är mycket gladare nu också, sticker fram näsan och nosar på en när man går förbi boxen och så vidare.

Var du bara lugn (och konsekvent i dina handlingar med och runt  Puzzel) så ska du se att det säkert blir bättre! Och har hon en hormonrubbning just nu, så har hon troligen rätt mycket att tänka på precis nu, vilket kan göra att hon är mindre social. Låt det bara ta tid. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kacka
0

Som Ahnna säger så är det vanligt vid 2-årsåldern… Särskilt då de börjar bli könsmogna och hormonerna sätter sina spår. Ha tålamod!

Olika personer hanterar trotsen olika. Vissa låter hästarna vara helt och vissa hantera dem extra mycket.

Puzzel
0

Tack då behöver jag inte vara så orolig då, bara vara som vanligt och ha lite extra tålamod. Skönt man glömmer så fort hur det va att ha en liten, tackar för alla råd är skönt att ha några att ventilera sig med.// Sussie