Styngflugelarver?
Mitt 1 års sto har börjat klia sig en hel del i manen och över ryggen.. Manen blir bara tunnare och tunnare och hon får en massa sår skorpor .. Känns nästan som exem om man tar på det.. Och skulle det vara exem skulle man väl märkt det klart mkt tidigare i somras. Vad tro ni det kan bero på? Styngflugelarver?
Kommer ju ringa och höra med veterinären imon?
Lägger upp lite bilder som jag tog idag, dock lite dåliga och suddiga men lite ska man nog kunna se..
Styngflugelarver gör ingen sådan skada.
Det man möjligen kan misstänka är nackbandsmask.
Min egen första eksemponny, tillika min alla första shettis, började klia sig på senhösten som 1½-åring, fast det var först året efter jag förstod vad det var….

Kolla masken kittet borde väl avslöja om och vad det är för mask, eller?
Nja, nackbandsmask syns inte i träckprov, vad jag vet. Men man blir av med dem på dubbel dos ivermectin (se bara till att inte underdosera, beräkna hellre på lite för hög kroppsvikt på ponnyn)
Ok sökte lite på nackbandsmask nu och det kan det ju faktiskt vara..
Hon har ju haft massa gula flugägg på frambenen med. Kan det ha nåt med det att göra??
Avmaskade henne och korsningsvallacken med cydektin för en månad sedan och ska ha den igen om några veckor.. Kan det kanske annars vara att hon inte tål cydektinen?? Fast då skulle hon väl reagerat tidigare om hon vatt allergisk.?
Märkte det för ca 1-1,5 vecka sedan att hon börjat klia.

De gula äggen är garanterat styngflugeägg.
Allergisk reaktion tror jag inte heller utan snarare nackbandmask eller annat tok.
Ser för mig mer ut som regnskållor eller ringorm men som sagt, ring ut vet om du är osäker, bättre ringa en gång för mkt …
Kan ju vara svamp, exem etc etc.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Kan också vara sk " regn skållor" Det är som små hårtofsar som hålls ihopa av skorvskorpor. Tar du bort dom så blöder det. Kommer ofta efter regn eller fuktigt väder. Det är en typ av hudinfektion som kan sprida sig över hela kroppen om man inte behandlar det, men om du ( om det nu är det) klipper omrädet så gott du kan , och sen tvättar med ett antiseptiskt shampo, smörjer med en antiseptisk salva. Men jag hade låtit en vet kolla först, för det kan även behövas sprutas med pencillin. Har själv haft ett halvblod som fick det, men blev helt bra efter behandling.
Tack för era svar!
Nu har jag ringt och pratat med min vetrinär och hon trodde det kunde vara parasiter men skulle kolla upp det mera och behandlingar och sedan ringa mej i em igen..
Så typiskt att detta skulle hända nu då hon ska visas i Älmnhult om en månad men men vi får se om det blir utställning för henne eller ej…

Ringorm ser inte ut sådär.
Löss och annan ohyra kan ge klåda på överlinjen, särskilt nu när de flesta ponnyer har börjat få tjock och varm päls. (Löss gillar när det är varmt och lite fuktigt.)
Svampreaktion på tjock päls + höstregn kan också ge liknande symtom.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Veterinären har vatt ute och kollat på henne nu i em och trodde det var parasiter och kommer att behandlas med switch pour on, hjälper det inte med det så blir det nog kortison. .. Så bara att hoppas nu att det hjälper på den lilla vännen och hon blir av med detta kliande..
Skönt det löste sig, och att det inte var regnskrållor,det är en ganska lång behandlings period på det. Lycka till och hoppas du kan visa i Älmhult!

#12 - Parasiter är en väldigt vag diagnos. Vilken sorts parasit?
Om jag var du skulle jag skippa sista Cydectin-behandlingen och ta dubbel ivermektin då, det skadar ju inte när du ändå ska avmaska.