Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1259 ggr
Anna-72
0

Hjälp en rymmare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Finns det någon här som vet hur man ska göra för att få en liten kille att bli kvar i hagen. Strömmen fungerar och håller får inne.

Han är 1 år och provat med antenner i grimman. Någon som har något förslag, för det är ju inte så där bra med hästar som springer lösa, fast han promenrar iväg. Stannar och hälsar på hos folk som då ringer och berättar att de har besök.

Tar jätte tacksamt emot tips på hur man ska göra när de inte har respekt för elen

JennyR
0

En jordad tråd under varje strömtråd kanske? :-)

AnTeX
0
  • Trästaket
    + Håller de flesta djur inne
    - Dyrt
  • Stålwire längst ner (kostaket)
    + Bra ström i staketet
    - Bökigt att hålla på med
  • Distansiolatorer blandat med vanliga
  • Tätt mellan stolparna
  • Ordentligt med jordning till aggregatet (Inga rostiga spett + att de ska vara en meter mellan dem och en grov kabel)

Detta håller mina 3 shetlandshingstar innanför staketet då de brunstiga stona går förbi…Tyst

Mvh/Anton Lundström med Ponnyexpressen

Ahnna
0

Sällskap och rolig hage! Det är underskattade medel för att hålla hästar ointresserade av staketen och världen utanför. Unghingstar och ungvalacker behöver leka massor varje dag, så en jämnårig och hyfsat jämnstor kamrat är kanon att ha i hagen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

achibaldsminiatyrer
0

jag hade en liten hingst som rymde och jag satte en stålwire längst ner och spände den hårt och då va de inte lika lätt att ta sig ut och han slutade att rymma

Daladis
0

#4- Jag gjorde lika till min som började rymma ett tag och det funkade jättebra! Se till att ståltråden sitter lågt och spänn den hårt.

Lycka Till!

Anna-72
0

Tack alla, något att bita i hehe. Ska oxå försöka lösa kompis så fort det går. Min lille är ju inte mogen att lämna mamma på någon månad

AnnaLundin
0

Använd gärna ståltråd, men undvik wire/vajer. Ståltråden går av vid kraftig belastning, en vajer gör inte det utan kan orsaka ruskiga skador!

I övrigt är mitt bästa tips att sätta flera trådar tätt nertill på staketet. Jag har gjort en hage som hittills bara några rymningsbenägna fårtanter har lyckats ta sig ur, ingen ponny har ens försökt…

Där är det trådar på 20, 40, 60, 90, 120 cm… Jag har bara ståltrådar i de nygjorda staketen, däremot sitter det elband kvar i några av de gamla staketen.

Några till tips:

• Byt ut elband med jämna mellanrum, de tunna ledarna i dem går ofta av och då bryts strömmen.
  • Undvik att koppla ihop övre och nedre trådar på en massa ställen, strömmen följer "Minsta motståndets lag" och kan lämna större delen av hagen strömlös om det vill sig illa. (strömmen söker snabbaste vägen till jordning)
  • Se till att ha riktigt bra jordning! MINST ett enmeters jordspett i marken per Joule (aggregatets styrka).
[lindatornerup]
0

Jag har gjort samma som ovan, en massa trådar tätt  nertill. Och ingen behöver fråga var hon med shettisarna bor, för det syns lång väg, med det ,iögon fallande staketet med alla dessa trådarFlört

Ahnna
0

När jag flyttade hit och satte 6 trådar från cirka 25 till 130 centimeters höjd så sa en granne "Hon måste ju ha dinosaurier eller nåt!" Cool Men den enda som har tagit sig ut flera gånger är minifölisen, men hon gjorde det inte för att gå ut, utan för att gå in i storhästarnas hage! Så kan man ju också göra… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

proppis
0

Hej alla, mitt första inlägg här! =)

Med risk för en het diskution som följd tänkte jag berätta hur jag gjort hemma hos mig.
Jag har ett mini sto som inte går att hålla instängd! Har testat allt som nämns ovan men hon lyckas ändå ta sig ut, el verkar inte kännas alls genom hennes täta päls. Hon har alltid sällskap i hagen. När hon rymmer går hon bara ut en liten sväng, men aldrig så långt bort att hon inte ser de övriga hästana, dock känns det ändå inte bra att hon är lös och efter att rådgjort med min veterinär har jag nu fårstängsel till denna tjej och det fungerar perfek!

Risken med fårstängsel är att större hästar kan fastna med hovarna i det, framförallt om de har skor. Det problemet är lätt löst med en eller två eltrådar innanför stängslet, som håller de större hästarna på avstånd från det.

Funkar kanon hos mig, har haft så i flera år nu och har inte haft några problem med det. Kräver dessutom inte så mycket underhåll när det väl är på plats =)

ThiffannyJ
0

Vi har mycket bra elagregat, trästaket med galvad tråd emellan. Så här har vi sällan några rymmare.

Så mitt tips är ett bra agregat helt enkelt och bra staket Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Anna-72
0

Idag har vi stängt in den lille killen. Hämtade honom i en annan hage. Han gick ihop med tre stycken 170 saker. Han är ca 74 cm själv så gisses vad han såg rolig ut. Min lille bebis som är 5 månader är redan större.

3 ståltrådar, hårt spända och vanlig tråd överst. Bra malle i aggregatet, testade tråden så nu är det bar att hoppas det hjälper.

Tack för alla tips

Anna-72
0

Han är fortfarande i hagen. Kanon slipper man vara rädd att det ska hända en olycka.

SaraDoos
0

Har numera trästaket runt hagarna Skrattande

Där hästarna var inhyrda innan var där fårnät med eltråd, funkade också mycket bra!

Miija
0

Hade det inte varit så himskans dyrt hjade jag haft elfårnät. Då kommer ingen pålle ut och heller inga objudna gäster in..som inte hoppar över, förstås.Flört