Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 6063 ggr
achibaldsminiatyrer
0

ett litet problem

jag har ett stoföl på 5 månader, hon har fått en massa sårskorpor och sår runt näsborrarna och mulen, ska försöka ta kort på de under dagen e de någon som vad de kan vara för något?

Ahnna
0

Det låter som att det kan vara någon sorts svamp eller soleksem eller liknande. Ring veterinär!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

icansson
0

hade en bekant som hade ett föl som fick sår runt mulen och de visade sig vara svamp så säger som ahnna ring vet!

achibaldsminiatyrer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild

achibaldsminiatyrer
0

en till

achibaldsminiatyrer
0

Jag har ring min veterinär och hon kan komma tidigast om 10dagar någon som har förslag på vad man kan göra under tiden? har fler unghästar vill inte gärna att de ska smittas ifall de e något virus eller sånt

VeronicaP
0

Smörj med helosansol, och håll mulen mjuk.

Något som man faktiskt ska tänka på med hsätar som har bläs eller sådan ljus hud är faktiskt att de kan bränna sig i solen precis som vi ….

Tror inte att det är så farligt eg utan smörj du med helosan sol och håll det mjukt och fint.

Lycka till..

HeidiH
0

Det ser ut som om den är solbränd. Min shire jag hade förut såg ut så hon blivit bränd. Hon har ju ljus mule, och det har varit(iaf här) rätt soligt ett tag. Testa att skydda mulen mot solen med solkräm el dyl. helosan sol är rätt bra! Min shire blev sju resor värre då jag använde en avsedd för människor, men det ska finnas barnsolkräm som ska vara milda och bra, dessutom vattenfasta och rätt feta.

SaraDoos
0

mina araber blev sådär också (de med vita mular). Använde solkräm på somrarna (med zink) och helosan övrig tid. De verkade reagera likadant även på blött/fuktigt gräs (t ex nu på hösten och de fortfarande går på bete så är det daggigt på nätterna). Tyvärr var det årligen återkommande på mina bläs-hästar, hoppas du har bättre tur med din!

achibaldsminiatyrer
0

Tack så mkt för alla tips och råd ska åka i väg och köpa helosan sol nu så hoppas jag på att de ska bli bättre snartSkrattande

miuljo
0

min shettis har oxå sår på mulen.. men dom är mycket större.. och blödande… ser ut som stora skrapmärken.. som knät på en unge som ramlat på grus.. eeh.. typ…

hon har svart mule.. och det har börjat nu… :S

det kan allstå vara svamp?  jag som gått o funderat på vad skjutton hon skadar sig på i hagen.. :S men då ska jag ta o ringa vet om det oxå….

Elshira
0

Jag tror också hon blivit solbränd och det bästa är då att smörja in med helosan sol =)

Hakuna matata!

Joystick
0

Jag tycker också att det ser ut som nån form av solbränna/solexem.

Min tinkerkorsning såg ut ungefär sådär och helosan sol hjälpte henne. Från början tyckte hon INTE om att bli insmord men när hon blev bättre så stack hon fram mulen så att jag skulle smörja henne

Anna-Carin

VeronicaP
0

#10 Det din har kan vara att hon går och rotar långt ner i gräset/marken nu och då kan de också få sådant , allra helst om gräset är torrt nu

Gosa
0

jag hade inte varit sååå orolig, såg ju mest ut som sårskorpor, säkert lite soleksem eller liknande. Hon blir säkert snart helt frisk, lycka till.

achibaldsminiatyrer
0

Tack alla, jag har köpt helosan sol nu och börjat smörja in henne men hon tycker verkligen inte om de, men de blir nog lättare efter ett par gånger hoppas jag

susanne-s
0

Så där kan dom bli på sensommaren /hösten av brännässlor som blir smakliga när dom börjar vissna…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Elshira
0

Ja jag tror nog att oavsett om det är för att de buffar i jorden, brännässlor, solen eller något annat så är nog det bästa att smörja in det =) Har jag hästar som itne gillar att bli insmorda brukar jag smeta ut lite på en större yta i handen och sedan bara dra över ett par gånger med hela handflatan. Det brukar gå smidigare än att sitta och dutta om hästen inte gillar det. ^^

Hakuna matata!

miuljo
0

#16 kan dom bränna sig på brännässlor så mycket att dom blöder av det? mina käkar ju nässlorna för fullt nu.. men bara en av dom som fått sår på näsan… ett tag funderade jag på om det va nån som va in i hagen o skadade henne… :S eftersom det är en hage med bara massor av gräs och inga träd eller buskar eller nåt att skada sig mot… men det e klart.. kan dom skada sig på nässlorna så..

Hanna-D
0

Har lite brännässlor i en hage, brukar gå med lie och slå ner dem och efter ett par dagar mumsar hästarna på dem.

NovaRoll
0

Unghästvårtor…..inte fina, men går över av sej själv och är helt ofarligt men smittsamt mellan individer. När dom har läkt ut så syns det inte att dom har funnits, kan återkomma kommande år som 2-3 åring, men återkommer allt mer sällan, uppträder ofta vid betessläpp. Mvh

achibaldsminiatyrer
0

nu har jag smörjt in stoets mule några gånger och alla skorpor e borta och hon e mjuk och fin igen och läker både fint och fort

Elshira
0

Vad kul att höra! =)

Hakuna matata!

achibaldsminiatyrer
0

tänkte visa vad fin hon blivit på några dagars behandling

VeronicaP
0

Hon ser jättefin ut :-)