Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1153 ggr
ThiffannyJ
0

Holland resan!

Vet någon exakt nät vi kommer hem på söndagen? Jag har bara hört någon gång mitt i natten mot måndag, men vore bra att få veta lite mer precis… Anne?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AndersA
0

Hej Thiffanny och alla andra som ska med till holland.

skoj att se att vi är några som följer med på resan .

Min fråga är ,hur många blir vi? Måste fixa smörgåstårta och öl.

Anders till Anne  Anne Komm.

sanne
0

Anne är nog i Danmark, försök imorgon..då ska hon vara hemma,för vi ska dit o hämta häst…

Milla
0

#2 vad har du nu köpt för ny häst??? nyfikenFlört

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

zettan
0

ja ska me till holland:) Dock har ingen faktura kommit än :/ Inte var dag man gråter för att en fakura inte kommer i brevlådan :)

#1 mums med smörgåstårta Räcka ut tungan

cinna
0

# 4 Ring till bussbolaget, jag kan PMa dig tel.nr. Hör av dig.

Jag fick inte heller någon faktura idag pga att jag int fanns med på listan när jag pratade med bussbolaget!! Nu är iallafall fakturan skickad till mig…

Smörgåstårta låter jättebra - finns det något att dricka för en som inte gillar öl, eller ska jag ta med egen dricka???

sanne
0

#3 Hi Hi..du får kolla hemsidan till helgen… jag kan tydligen inte bara åka upp o hälsa på.. börjar bli lite trångt, men det är en 4 åring… dräktig.. vacker..ja du vet..

Minsanne
0

Nu är vi hemma igen Skrattande
Cinna och Sandra … jag har gett era namn och adresser till bussbolaget. Förstår inte varför dom inte skickat ut. Den jag har haft kontakt med var visserligen inte där nu i mellandgaran. Men jag har pratat med en annan, så det ska vara grönt.

#1 Hej Anders, det verkar som om vi blir 27 stycken. Iaf i dagsläget. Det är ju tyvärr så att 3 stycken har hoppat av utan att kontakta mig. Himla tråkigt, vet inte riktigt vad man ska göra när folk gör på det viset. Vi hoppas på två till innan vi åker för att priset 3090 ska hålla. Annars blir det nog ett par hundringar dyrare. Fast jag ska förhandla lite med bussbolaget om det. På ett eller annat vis ska det nog gå.

Dricka vet jag inte riktigt hur vi ska göra med. Öl, vin, Breezer, vanlig dricka? Vem ska inhandla? Eller ska vi ta med var och en det man vill ha?

Vi åker från Raalte på söndag morgon, men ska försöka få in ett stuteribesök i Holland innan vi åker mot Sverige. Det är inte så många man kan åka till på en söndag. Det är många som är starkt religösa och som då itne tar emot folk på en söndag.
Mkt ev kan ske vi kan greja Bunswaard om ni är intresserade.

Skulle tro att vi kommer hem, tidig tidig måndag-morgon. Räkna 14 timmar från det att vi lämnar Holland.

Jag har troligen också fixat ett stuteribesök på torsdagen. återkommer med det när det är 100 bestämt.
I en ny tråd har jag tagit upp förslag på filmer vi kan se i bussen.

nillab
0

Å jag är så sotis på er som får fara till Holland. Nu skulle jag väl inte fara till shettis-tillställningar men till frieserhingstpremeringen den 12-13 januari. Det var så länge sedan jag var "hemma" i Holland. Men lita på att jag åker ner i sommar. Behöver ni inte en tolk med er nästa gångFlört

Ann-Christine
0

#7 Jag önskar mer tydlighet om vad som gäller.

Jag tycker inte att det är okey att höja priset på resan när fakturan redan är iväg skickad.
Trist att folk inte menar allvar då de anmäler sitt intresse men då är det bättre att gå ut med ett högre pris från början som sedan kan sänkas så att var och en får avgöra själv om man har råd att åka eller inte.

ThiffannyJ
0

#7 14 timmar från vi lämnat Holland. När lämmnar vi Holland? Anledningen til att jag frågar är för jag som jobbar i Nyköping ska vara på jobbet kl 8 på morgonen och vill veta om det är möjligt att vara det.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

zettan
0

#7 Okej då är det bara att vänta på fakturan då och hoppas att den kommmer på Tisdag så man hinner betala innan man åker.

Ja vill jätte gärna se Brunswaard stuteriet :) Vore jätte kul. Längtar så mkt efter resan att ja hoppar av glädje. Äntligen ska ja få se Holland med egna ögon.

Charlotte-J
0

#7 Min faktura är redan betald så jag hoppas inte att det blir någon prishöjning för hur gör man med det då? Taskigt av dom som hoppar av i sista minuten. Det kanske borde ha varit en viss bindande summa som inbetalades vid anmälan för då kanske inte folk hade hoppat av lika lätt.

Känner också att det vore bra med en ungefärlig hemkomsttid då min make hämtar upp oss i Jönköping och han ska jobba på måndagen.

Amor vincit omnia Kyss

zettan
0

Vart i Jönköping kommer bussen att avgå från på Onsdag kväll? JA har en snäll pappa som ja fjäskat me så han kör :)

Minsanne
0

# 9, 10, 12
Det är ganska svårt att planera detta. Jag vet inte riktigt hur man ska göra när folk skiter i att avsäga sig resan. Ska jag jaga dom med blåslampan och lägga ner pengar och tid? Det är sanslöst tråkigt när folk anmäler sig och säger att dom ska med och sen inte åker, oavsett om det är för att dom inte får ledigt, eller pengarna inte räcker eller vad det än är.

På något sätt måste det betalas, och kan jag inte få bussbolaget att sänka sitt pris så måste vi alla dela på det? För det är väl ändå inte så att ni tycker att Ben och jag ska stå för det?
Vi gör så gott jag kan med den här resan. Det är inte lite som ska fixas och jag känner mig ärligt talat rätt trött på alltihop.

Alla är vi barn i början, blir det någon nästa gång så hoppas jag att vi alla lär oss av misstagen.

Jag har gått ut med ca pris vartefter anmälningarna har kommit in. Jag har varit väldigt tydlig med att tala om hur många som behövs för att ett visst pris ska hålla. När vi rasade i antal och jag skrev att det troligen skulle bli runt 3400:- istället så var det ok från i stort sett alla. Jag ska göra vad jag kan för att få behålla priset 3090:- På tisdag ska jag träffa bussbolaget och förhoppningsvis chauffören och gå igenom allt och då också få ca tider
Vad jag vet hittills är att bussen avgår från Östra Torget i Jönköping klockan 22.00 på onsdag. Skulle tro att det blir någon gång runt 02.00 i Malmö någonstans vid brofästet.
Skulle också tro att det tar ca 3 timmar till färjan i Rödby. Färjan tar en timme och sen är det ca 45 mil till Raalte i Holland. Vi kommer att göra stopp på vägen, bland annat för frukost och ev även för ett stuteribesök på Stuteri Ellernbrook i Tyskland, om intresse finns. Dom har massor av minihingstar att titta på och aven massor av ministon. I Holland finns det i stort sett ingen som tar emot på torsdag. Alla har att göra inför premieringen.

På hemvägen om vi är på Stuteribesök vid 10.00 och åker 12.00 så har vi ca 50 mil upp till Rödby. I dagsläget vet jag inte om chauffören behöver stanna på vägen för att rasta något. kanske vi kunde planera in en lunch längs autobahn. Vid bra flyt och lite trafik så kanske vi är i Puttgarden runt 19.00. Middag på färjan och sen är det Danmark ca 3 timmar, lasta av i Malmö och sen ca 4 timmar upp till Jönköping.
MEN DETTA FÖRUTSÄTTER ATT ALLT FUNGERAR. Det kan vara halt, andra trafikproblem, vägar avstängda, punktering, vi missar precis färjan etc etc
På tisdag eftermiddag kan jag förhoppningsvis ge mer exakt information.

I resans pris ingår bussresan, hotell torsdag-söndag, frukost torsdag - söndag. Samt middag torsdag och fredag. Inte på lördagen då vi inte visste om folk var intresserade av att gå på middagen som stamboken anordnar. Förra året var den inget vidare och därför ville vi inte planera in den om det var så att inte alla ville gå. Så det är helt fritt till var och en av er att gå om ni vill och då bekosta den själv. Middagen är i ridhuset efter premieringens slut
Inträde fredag 5 Euro, inträde lördag 5 Euro samyt katalog 7 Euro ingår inte heller. Men Ben har varit bussig och förhandlat fram ett pris hos stamboken så ni får allt detta för 6 Euro + ev portokostnader. Vi har fått alla hingstkataloger och kommer att dela ut dom på bussen ner. Det var menat som en överaskning och en extra service.

Återkommer alltså på tisdag när jag vet mer

PP
0

Hörru Anne, jag är så glad att du anordnat den här resan så att jag änteligen ska få komma och se holländska shetlandsponnyer på hemmaplan. Blir kostnaden större är det förstås något vi får se till att lösa, även om jag förstår att det tar emot för många (inkl mej själv).

Personligen tittar jag gärna även på tyska minishetland!

Vet du förresten om det finns någon långtidsparkering i hyfsad anslutning till bussens utgångspunkt där man törs lämna "pärlan" över hela helgen..?

Charlotte-J
0

#14 Jag tycker du Anne och Ben har gjort ett kanonjobb med denna resa och att folk hoppar av i sista minuten kan ju inte ni göra något åt. Det som är synd är när folk är intresserade av en sån här resa och sen säger ifrån med så kort varsel så att det ekonomiskt drabbar alla andra som ska med. Och som du skriver, alla är vi barn i början så en ev. tradition att åka på en sån här resa varje år kanske kan bli toppen efter en inkörningsperiod i år. Man får väl ta det som det är och ha en jättetrevlig resa vi som åker.

Amor vincit omnia Kyss

zettan
0

#14 Ja är jätte tacksam och jätte glad att ni har anordnat denna resa. Det har varit min dröm att få åka med er till Holland ända sedan den dagen ja började jobba hos dig :) Så ja hoppas att det är många som kommer tacka Anne och Ben för att de orkar engagera sig i allt detta. Ja kan inte ens med ord besrkiva hur tacksam ja är för att en resa till Holland med Anne och familj äntligen kommer bli av. Så en bamse kram till Anne och Ben som tack för att min dröm kommer att gå i uppfyllelse. Ju mer studiebesök de blir desto roligare blir de :)

kramar/sandra

Pyttis
0

#14 Anne, Du och Ben är verkligen VÄRD ALL UPPSKATTNING för denna resa! SJÄLVKLART ska Du/Ni INTE stå för resans ev. merprisFörvånad Det är "som vanligt" när något arrangeras så har många den olaten att först säga "jag ställer upp/kommer mm, sedan när det börjar "brännas" så är det TYST!Skrikandes Det är nog knappast någon av oss andra som ens kan ana ERT JÄTTEJOBB FÖR att DENNA RESA kan bli av!Glad Jag är iaf överlycklig att få denna möjlighet och HOPPAS VERKLIGEN att DU/NI också får koppla av när resan väl börjar iaf! Ser verkligen fram emot att få TRÄFFASGlad Önskar Er också ETT GOTT NYTT ÅR!

Pyttis
0

Just ja, GLÖMDE JU säga att jag JÄTTTTTEGÄRNA tittar på MINISAR! Alltihop känns bara sååååå intressant!

Minsanne
0

#15 16 17 18
Tack för support. Det värmde Glad

AndersA
0

hoppas att där är så mycket kurage i dom som hoppat av,

att dom betaler för sin plats på bussen.

Camilla
0

Trevlig resa alla ni som skall åka! Hoppas vi  som inte har möjlighet att åka får se och "höra" om resan här på forumet när ni är tillbaka.Skrattande

kacka
0

#7 Dricka vet jag inte riktigt hur vi ska göra med. Öl, vin, Breezer, vanlig dricka?

Varför ska man behöva alkoholhaltiga drycker när man åker på stuteribesök????

Cattis
0

#23 Det var väl frågan om att ha på bussen, och det är väl upp till var och en. Vad är det för fel med en rullande fest? :-)
Jag tvivlar på att de har tänkt supa eller vingla runt berusade på stuteribesök. Även om det vore skoj att få filmat… Oskyldig

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Minsanne
0

Glöm nu inte att växla till Euro. Man kan inte växla på någon bank i Holland. Däremot funkar dom flesta kreditkorten. Men det är ju inte på alla ställen som dom tar emot kreditkort, t ex där premieringen är.

cinna
0

Finns det uttagsautomater i närheten? Isåfall räcker det ju med att växla en mindre summa inför resan och sedan kan man ju ta ut med sitt VISAkort…

cinna
0

*putt*

Bankomater???

Minsanne
0

I Raalte där vi bor finns det bankautomater. Men vid ridhuset hittar du inga.

zettan
0

jippi i morgon åker vi Glad VA så skönt att jobba en dag på jobbet och sen få stämpla ut SEMESTER Glad 

Ska ner och växla lite pengar nu, Syns i morgon

Holland here we come :D

Minsanne
0

Jag har fått klartecken från Stuteri Bunswaard nu. Så det blir ett besök där på söndagmorgonen innan vi styr kosan hemåt Sverige igen.

zettan
0

#30 va kul att få besöka brunswaard stuteriet me :D Tack tack snälla anne. Ja är överlycklig hihi

Minsanne
0

Nu har jag slutgiltigt besked:

Vi beräknar vara hemma klockan 03.00 i Jönköping på måndagmorgon. Det kan bli tidigare om allt går bra. Men också något senare om det strular någonstanns

På torsdag besöker vi Stuteri Ellernbrook på vår väg ner till Holland.
Fredag o lördag börjar premieringen klockan 8.30
Det är mycket fina hingstar som kommer att visas, bl a No Fear vd Römer. Vi kommer att bo på Hotel de Zwaan i Raalte.

Några funderingar eller frågor??

Cattis
0

Ja, vilka skall åka? :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Minsanne
0

Får man namnge folk här?

cinna
0

Det märker vi väl i bussen - Presentation med namn och "nick" på .ifokus är väl nästan ett måste??

Minsanne
0

absolut