Hö analysvärden
Hittat ett ställe som jag nog ska köpa hö från men de har två partier o frågan är vilket jag ska välja. Har 4 shettisar, 2 tjockisar o 2 dräktiga.
Hö1: 85,4 ts, smbrp 85g/kg ts, kalcium/fosfor kvot 1,9
Hö2: 84,9 ts, smbrp 103g/kg ts, kalcium/fosfor kvot 1,6
Är urusel på sånt här!! Hjälp tack!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Oj vilka kanonvärden!
Jag skulle nog ha valt höet med 85 gram smältbart råprotein per kilo torrsubstans, vilket ändå är ett jättebra värde.
Mitt eget hö innehåller tyvärr bara 34gram smältbart råprotein per kilo torrsubstans, så jag behöver tillskottsfodra med maaassor av luzern.

Hur ser mj ut då? Bägge parierna har väldigt bra smrp, skulle jag själv vilja ha till mina
#2 Hö1: MJ 10,2/kg ts
Hö2: MJ 8,7/kg ts
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Ja Troi, med tanke på Afrodites omfång skulle jag ja valt det parti med lägsta energivärdet. Men sen beror det ju på dina andra hästar också hur dom ser ut.
Välj det med lägre energiinnehåll!
Du kan gr fri tillgång till de dräktiga, som behöver det. Sen kan du ge minimigiva (3,5-4 kg om det är standard) till de två runda, det täcker deras proteinbehov men ger energi i underkant = bantning utan att ge proteinbrist.