Linfrökaka!
Har en säck med Linfrökaka som jag vunnit på en utställning och ingenstans på säcken står det om man måste koka det som med vanliga Linfrö. Någon som vet om man fodrar det som det är eller om man ska bereda det på något vis??
Amor vincit omnia 

Jag ger mina hästar linfrökaka och det är färdigt att bara blanda i maten.

Du ger det som det är. Mkt lite, annars får de jobbigt med magen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
hur mycket kan man ge?

Jag har alltid kokat linfrökakan. Annars tar dom väl inte upp sen som dom ska precis som med linfröet?

#4 Det som är färdigt/pelleterat är klart att använda.
/Cattis
Man ska iallafall hetta upp vanliga linfrön, gör man inte detta då frigörs det en giftig gas när fröna delas som naturligtvis är skadlig..

#6 Ja, men inte på färdiga pellets, ex Hippo Lin Cubes. De är redan klara.
Jag läste om den giftiga gasen nyligen, det krävs väldigt mkt för att det skall bli skador på djuren. Men man bör nog inte chansa ändå…
/Cattis
#7 Det är just Hippo Lin Cubes jag har. Så dom kan jag alltså ge som dom är?
Amor vincit omnia 

#8 Japp. Jag ger kanske typ 10 pellets per häst då jag fodrar med dem. I början, sen kan man öka på lite. Mer än knappt 1 dl typ så blir de dåliga i magen. Eller iaf är det risk för det.
/Cattis
#9 Tack för svaret, då vet jag hur jag ska utfodra.
En fråga till: Det står om man läser om Lin att det ger glansigare päls, ni som provat, stämmer det? Och i så fall, hur lång tid innan resultat?
Amor vincit omnia 

Det märks ganska snabbt tycker jag. Kanskei nte nu i leran o vinterpälsen, men well.. .det syns sen. De blir fina i magarna också.
/Cattis
#10 Det fungerar helt klart…Du ser resultat redan inom en vecka