Vem blir lyckligaste hingsten?
Lite kul grej bara att se vilka shettishingstar som får flest ston.
Alltså skriv in de hingstar du tänker betäcka med egen eller ej.
Om det kommer ston till en hingst vars ägare är medlem här kan ju stoägaren få skriva så det inte blir dubbelt :)
Ledande hingsten/arna kan ju få vara fet markerade :)
Börjar med mina :)
Fridhems Kim RS 373 - 4
Skäpperöds Tarik RS 431 - 2
Blir den mer lycklig av att ha många ston? 

Nej kanske inte men det är en kul grej, kom igen :)
Stjernens Epus RS 449 kommer (som det ser ut i dagsläget) att betäcka 4 ston, kan iofs ändras. Kan tänka mig att många kommer att betäcka ganska sparsamt med tanke på generalmönstringen.

vi kommer inte heller ta emot så många ston i år, men så här ser det ut i dagsläget
Jozo RS 387 har 7ston bokade
Yaght vd Belschuur RS 547 får 5-6 st
kommande hingst på station namn XXX får ivf 2 av våra…..

Jo det är sant, men ändå kul att se vilka hinsgtar som ska användas mest här inne :)
Fridhems Kim RS 373 - 4
Stjernens Epus RS 449 - 4
Titol får som det ser ut idag 10 ston, och "stackars" Vivaldi troligtvis bara ett sto.

Kopiera gärna listan så man får en överblick ;)
Castor v. Bunswaard - 8
Fridhems Kim RS 373 - 4
Jozo RS 387 - 7
Stjernens Epus RS 449 - 4
Titol - 10
Yaght vd Belschuur RS 547 - 6

Planer är en sak, vad som betäcks i slutändan är en helt annan sak.
Tror nog inte hingsten blir lyckligare av många ston, men kanske ägaren !

#9 och 10 Instämmer *ler* fast ägarn kan vara lycklig även med få ston ;-)

Jag tror iof att trådskaparen vill få fram hur många ston som är bokade till hingstarna, o visst är det bara ungefärliga siffror, men själv tycker jag också det är intressant att se vilka hingstar som används, alltså redan har bokningar..
inte att hingstarna blir gladare, inte heller ägarna, men visst 'r det intressant o se lite hur det bokas på.

Ur #3: Kan tänka mig att många kommer att betäcka ganska sparsamt med tanke på generalmönstringen.
Spinner vidare på detta… Är det någon som tror att det rådande ekonomiska läget i världen kommer påverka antalet betäckningar i år? Eller är det så billigt att göra och hålla shetland att det saknar betydelse?
Själv kommer jag inte betäcka i år, fastän planen egentligen var att göra det. Men i mitt fall beror det på att jag inte vill sälja någon och därför inte har tid/plats att göra fler.

#13 Jag hoppade ju över att betäcka förra året ,då jag tyckte att vi först var tvugna att sälja några innan man betäckte om igen .
#13 Kan bara svara för mig själv 
Ekonomin påverkar mig inte, däremot betäckte jag sparsamt förra året och kommer göra det i år också pga att jag vill ha kvar mina avkommor ett tag och att marknaden är så mättad.

Okej alla jag har fattat att ni inte gillade mitt utryck att hingsten blir lycklig men håll er till tråden, jag tycker precis som 12 skrev att det skulle vara kul att se vilka hingtar som kommer att användas.
Diskusioner undanbedes i själva diskusionen. Blir så jobbigt att läsa då, tänkt var att man skulle lägga in de hingstar man skulle anväda och antal ston.
Ursäkta om jag låter lite grinig, men tycker ni sågar mig lite väl ang lycklig hingst. Har liknande diskussion på avelsforumet och där var det ingen som klagade…
Är som sagt bara intresserad av att se hur hingstarna kommer anändas här inne…
Könsdriften är ju stark så det är väl klart att en hingst som får betäcka är en lycklig hingst… Iallafall just då….. Hur det är i övrigt beror ju mycket på antal ston, lugn och harmoni i flocken osv osv. Många hingstar blir ju stressade under betäcknigssäsongen, springer av sig mycket hull osv…
Jag förstod iallafall vad trådskaparen menade….
Ska för övrigt inte betäcka alls i år då jag skall ha en bebis i juni/juli, och jag vill hinna med dom unghästar jag har… Inte pga ekonomin…..

Det här tyckte jag var intressant, tas det fram någon statistik gällande detta? Vore ju lite kul att veta. Nu när alla är färdigbetäckta för i år…

Jag betäckte 2 st med ELIT-hingsten Almnäs Origo i år. Ville passa på, han är ju trots allt 27 år gammal.
#18 Det brukar vara en lista på alla hingstar och hur många ston de har betäckt i nr 1 av Shetlandsponnyn varje år.

här blev det följande
Jozo fick 8 ston
Yaght vd Belschuur fick 10 st
Oskar hade 3 st

Här blev det:
Fridhems Kim 5
Skäpperöds Tarik 5
Love Spring 1
Älvåsens Viking fick 3 ston som alla är UL och klara.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Lilla Vipke vd Zandhoven hade 18 ston
Menno vh Aegtherhuus hade 17 ston
Det var dom som hade mest. Våra andra hingstar har haft 8 - 10 ston styck
Här har Titol haft 13 ston
och Vivaldi bara ett
Castor v. Bunswaard har betäckt 11 ston i år
och jag tycker han ser rätt glad ut 

Damit och Latcho fick båda 6 ston var och dom såg också glada ut 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se