RS, en regel i stark gungning!
"Jordbruksverket finner att de tävlingar, som kräver RS för deltagande är diskriminerande.
Jordbruksverket förelägger därför Sveriges Shetlandssällskap att inkomma till verket med en redogörelse för hur tävlingsreglerna skall ändras så att deltagande i de aktuella utställningsklasserna inte kräver RS för att starta i dessa."
Skall likvärdesprincipen råda som JV beslutat eller skall vi "#*$" i JV och ha en prioriterad "kast/vip"-klass?
Daliten Gustaf eller Rajputen Gustaf?
forts följer …….

RS är inte en prestation som kan ligga till grund för kvalificiering då det är en kombination av individuella prestationer och föräldrarnas prestationer.
Ville bara förtydliga JV:s och mina personliga åsikter i frågan.

Rajputen Gustaf

Nu håller jag inte på med utställningar och tävlingar ( ingen tävlingsmänniska ) så jag kanske har missat..
Menar du att SSS vill/ska/har infört utställningar/tävlingar enbart för shetlands med RS-nr ? Eller har det alltid varit så ?
Nu hänger jag inte heller med… På Welsh sidan så får endast godkända hingstar med "RS" nummer delta på utställningar. Dvs en 4-årig hingst får inte vara med i någon klass alls.
Är det detta de menar eller? :S Håller i sådana fall med om att det borde finnas en separat hingstklass för icke godkända (men registrerade och med gröna papper) hingstar.
Hakuna matata!

#3 Om jag inte har fel så är Welshponnyn inte någon svensk ras och därmed är ett krav på RS inte adekvat, varken ur juridisk eller etisk synpunkt.
#2 man har infört klasser som kräver RS-nummer om ägaren är svensk och detta strider mot allt förnuft om man är vän av fair play.

Tackar för ett tyst bifall. Vem vill argumentera mot fair play!
Alla ansvariga tycks belagda med tunghäfta.
Gustaf
en vän av rättvisa

Nu går jag och tittar på Anna Anka.

Håller med om att klassuppdelningen av hingstar där ägarens nationalitet avgör om hingsten går med RS-hingstarna (populärt kallat godkända hingstar) eller ej, känns väldigt ogenomtänkt.
Men jag kan oxå tycka att det känns lite överdrivet att dra detta till Jordbruksverket, istället för att ta upp det i föreningen. Fast du kanske har provat den vägen?

#5 Jag ogillar den attityden. Att så få ha kommenterat har väl inte med bifall att göra? Snarare har inte de som har läst tråden någon klar åsikt eller kunskaper nog om ämnet för att skapa sig en åsikt. Om all tystnad i världen berodde på att de som lyssnar håller med talaren så skulle politiken se rätt annorlunda ut…
Jag vet inte alls vad det här handlar om och har inte haft någon personlig anledning att sätta mig in i det - dels eftersom jag tror på RS-systemet och bor i Sverige - men visst är orättfärdigad orättvisa otrevligt, det håller jag med om. Men eftersom jag inte är insatt i ämnet så kan jag inte säga på rak arm ännu om jag verkligen tycker att det är orättfärdigad orättvisa i det här fallet.
Så utveckla gärna vad det handlar om!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#8 Man brukar säga " ett tyst bifall" när ingen oppunerar sig. Man brukar säga "du har en dålig attityd" när man inte har något bättre själv att komma med.
Men till saken:
RS betyder i stora drag att individens egenskaper alltid också beror på tidigare generationers kvalifikationer, dvs att du inte för egen maskin kan kvalificera dig.
Har inte både din mamma och pappa mvg i matte så kan du inte heller få mvg, detta är kontentan av RS systemet.
Annars borde man tycka att en avelsförenings mål skulle vara att avla på de bästa individerna och inte hitta på märkliga regler för att undvika konkurrens på lika villkor.
En bra frågan är. Varför är man så rädd för konkurrens?
Tänk dig att både din mamma och pappa har mvg i matte. Själv skriver du mvg på provet, men du får inget mvg betyg per automatik, utan du måste därefter ansöka om att få mvg. Bara detta visar att man har något försåtligt för sig.
Din kompis som sitter i ett annat "sämre" klassrum, skriver mvg men har en förälder som inte uppnått detta betyg el aldrig provat, kompisen får godkänt på provet men han kan aldrig få betyget mvg pga sina föräldrar.
Om en föreningsstämma med dess styrelse inte har vett, kraft eller mod att förändra ett sådant system så får man vända sig till överheten, dvs JV i detta fall för att få en rättvis förändring till stånd. Vad avser tystheten, så beror det nog på att man nu inser vem som har rätt och att dessa orättfärdigheter kommer att höra till historien precis som de vita passen.
Gustaf
en vän av rätt

Helt ärligt Carl-gustaf så tycker jag att det har tjatat så in i attans om diskriminering att jag tycker att det är löjligt. Enligt dig är allt diskriminerande då det inte passar ditt synfält om shetlands avlen.
Även om det på möten har röstats fram ett förslag (demokratiskt) och det inte passar så överklagar man till jordbruksverket i stället för att accepterar att de som faktiskt går då på mötena där man får sin chans att uttala sig har röstat fram helt demokratiskt , för mig känns det mer som en paragrafryttare än en som lever i verkligheten.
Så en av orsakerna att det kanske inte är någon som svarar här kan bero på att de kanske tycker att det inte är lönt att skriva något inlägg för vad man än skriver och tycker så har man ju fel enligt dig, och vinklas och tolkas hur som helst.
Varför inte bara acceptera att vi alla tycker olika och vissa av oss tycker kanske det är onödigt att slösa på skatte pengar genom att överklaga allt som inte passar en själv.
_"Så en av orsakerna att det kanske inte är någon som svarar här kan bero på att de kanske tycker att det inte är lönt att skriva något inlägg för vad man än skriver och tycker så har man ju fel enligt dig, och vinklas och tolkas hur som helst."
_Bifall 100%
Veritas odium paretFörvånad

#9 Så jag får inte tycka att du har en dålig attityd utan att bli anklagad för att inte ha nåt vettigt att komma med? Vojne…
www.stuteriprecious.se

#9 igen:
Jag håller inte alls med om att hästen måste ha högt bedömda föräldrar för att själv lyckas. Det finns otaliga exempel på hästar som lyckats väl "trots" föräldrarnas mer blygsamma resultat, om det nu är betyg du pratar om. (Jag kopplar annars inte ihop parallellen MVG och RS, eftersom det ena är en belöning för hårt arbete och inte det andra, men det får väl stå för mig då.)
#10 Instämmer.
www.stuteriprecious.se
#10 Instämmer till 100%
Är hjärtligt trött på tjatet om diskriminering.

# 10 Veronica P, #11 Kris J, #14 Kratern
Tycker Ni att det är bra när RS-systemet är diskriminerande?
Är det acceptabelt att ha ett system som bygger på orättvisa?
Är det acceptabelt att bryta mot moderlandets regler?
Är det demokrati att fatta orättvisa beslut?
RS som står för riksstambok och kvalité urvattnas om det bygger på orätter.
VP, den här diskrimineringen passade inte jordbruksverket heller, så jag är i gott sällskap och så borde du läsa pkt 9 under Skrivregler lite då och då.
#10, 14 Är det inte bättre att vara trött på diskrimineringen än på tjaten om diskriminering? Det brukar annars vara fallet.

Utdrag ur Webbstambokssajten 090921:
Riksstambok - Avdelning i stamboken för avelsvärderade hingstar och ston mellan åren 1967 - 2006.
RS - Frivilligt meritsystem för ston och hingstar.
Var hamnar då rikets stamboksförda shettisar fr o m 2007?
Någon som vet?
Gustaf
Här är ett utdrag av hela rutan som funnits några år, där finns svaret
"
Vad är vad:
Stambok - även kallad grundstambok eller register av renrasiga djur.
Stambokförd - häst införd eller registrerad i stambok.
Identitetsnummer -registreringsnummer i stamboken.
UELN - Unikt livslångt identitetsnummer (kommer snart… ex: 752006038005555) se mer på: http://www.ueln.net/
Riksstambok - Avdelning i stamboken för avelsvärderade hingstar och ston mellan åren 1967 - 2006.
RS - Frivilligt meritsystem för ston och hingstar.
"

I alla andra häst-ras-föreningar för man en riksstambok över hela rikets stambokförda hästar.
Till skillnad från förr då man hade ex vis "Rasstambok för ädla hästar i Skåne".
Som jag nu förstår, enligt urklipp ovan har man nu avskaffat den övergripande riksstamboken för hela riket och övergått till att bara ha stamböcker eller har jag fel?
Har man då övergått till lokala stamböcker?
Typ, Stambok Skåne, Stambok Norr eller Stambok Webb?
Varför man stänger riksstamboken 2006 är för mig en gåta.
Man skapar med detta bara en total begreppsförvirring
eller
finns det en förnuftsenlig förklaring som jag missat.
Gustaf.
Skulle ju vara trevligt att ha en riksstambok från 2007 och framåt oxå.

# 10 Bifaller också till 100%
#19 - jag gör ett undantag från mina principer…
Skälet till att det inte längre finns någon Riksstambok är ju faktiskt allt detta tjafsande om diskriminering och borttagandet av avelsvärderingstvånget.
Sen undrar jag lite nyfiket hur man ena stunden kan såga ett system vid fotknölarna för att nästa stund själv vilja ingå i systemet?

#10, #22 mm
Anna har du helt missat att vi fortfarande har en stambok över alla shettisar i riket.
Sedan förespråkar och kämpar jag för ett avelssystem som bygger på största möjliga rättvisa och inte på diskrimineringar och begränsande regler. Jag försöker att förändra systemet dit.
Hur roligt är det att vinna med ojusta medel?
Att det sedan finns folk som föredrar ett ojust system för att tillägna sig egna fördelar är inte förvånande men knappast hedrande.
Tvång och diskrimineringar tillhör inte en demokratisk stat.
En demokrati kännetecknas av respekten för lika värde och lika rättigheter, inte av ojusta majoritetsbeslut av ett fåtal medlemmar.
Att kalla någon som strävar efter hederlighet för tjatig och enformig vittnar bara om att de själva inte respekterar de demokratiska värdena och att de har åsikter som de inte öppet vågar stå för. Fakta och sanningshalt är en bristvara i allt för många inlägg.
Gustaf
ett ofrivilligt inlägg i debatten….
Låter konstigt att ett fåtal personer kan ta ett beslut i majoritet….? Kan det inte vara så att det är majoriteten som vill ha dessa regler kvar?
Även i demokratier finns regler. Missnöjda kommer alltid att klaga. Eller är det anarki inom shetland som efterfrågas? Så att alla får göra som de vill? ;-)
#23 - jag är myckety väl medveten om att vi har en stambok som innehåller alla de shettisar i riket som har registrerats här, det finns dock en hel hoper shettisar i vårt rike som inte ät intagna i den svenska stamboken efter att de importerats…
Det vär du själv som tydligen hade missat att Riksstamboken inte längre finns kvar, utan har ersatts av ett frivilligt meritsysten.
#24 - jag håller med dig, det är jättetråkigt att svensk shetlandsavel verkar styras mer och mer av några enskilda uppfödares missnöje, anmälningar och överklaganden, det är sånt som inte passar i en demokratisk förening.

#26 Du Anna Lundin förstår inte alls vad demokrati betyder.
Personer eller föreningar kan inte själva besluta om
att "vi är demokratiska", utan det är omvärlden (betraktarna) som avgör om man uppfyller de demokratiska principerna eller ej.
Idag finns politiska partier som inte uppfyller demokratikraven, men jag antar, att du även här, är av annan uppfattning, enligt din egen hemlagade demokratifilosofi.
I en demokrati får alla yttra sig, men att utnyttja denna rättighet i försök att rättfärdiga orättvisor som drabbar minoriteter strider mot de demokratiska grundbegreppen.
Om du tycker att jag tillsammans med Eskil E. styr föreningen så har du nog överskattat vår betydelse, i varje fall min.
Gustaf 
"Sent skola de orättfärdiga vakna"

#28, #24 Tvång syftar där i första hand på tvånget i den tidigare avelsvärderingen av hingst, där denna regel förbjöds för ett par år sedan. I andra hand där man tvingar in icke RS ponnyer i annan klass på utställning. Mvh Gustaf
Nej, jag kan inte tycka att det är annat än obligatoriskt om man nu inte vill bli exempel för utstötning och mobbning på alla sätt och vis.
Fy för att komma med sin livstidsgodkända hingst och få ställa ut den tillsammans med valacker och icke godkända hingstar.
Det finns det väl ingen som kan kalla för rättvist.
BETÄNK innan svar att om denna hingst hade varit ägd av pelle plutt (figurerat namn) i något, vjilket som helst av de ÖVRIGA LÄNDER i EUROPA och antagligen resten av världens länder (utlandsägd hingst), skulle samma hingst gå bland RS-hingstarna!!!
Att hingstar inte avelsvärderas betyder ju inte per automatik att de är dåliga, det finns ju andra sätt att visa fram sina hästar än på premiering.
#30 - om du har en avelshingst av hög klass så kommer den garanterat vinna över valacker och övriga hingstar utan RS. Då får vi förhoppningvis en god match mellan två snyggingar om titeln champion hingst. Detta skulle inte inträffa ifall de tävlade i samma klass för då är det bara vinnaren som tävlar om championatet. 
i övrigt kan jag se ett rent administrativt skäl till att ha RS-hingstar i en klass och övriga hingstar i en annan klass. (kan däremot kanske tycka att valacker kunde vara en egen klass, om tillräckligt många är anmälda) Det står ju inte någonstans i vår stambok att de importerade avelshingstarna är godkända i sina ursprungsländer.
*ignorerar för övrigt kattskrällets påhopp*

Det känns som om själva sakfrågan om klassindelningen på utställning inte riktigt går fram… 
Saxat ur grundpropositionen:
"Utlandsägd hingst som är avelsgodkänd i ISPC-land efter 1/7 1993 eller hingst från Tyskland, vilken skall vara godkänd efter den 24/4 1999, skall visas i klass 9, 11 eller 14A."
Som påtalats innebär detta att det enda som avgör om en hingst som är avelsgodkänd utanför Sverige får visas i de "riktiga" hingstklasserna, beror på om ägaren är svensk eller ej. Detta är förstås helt galet. Men jag kan inte tänka mej annat än att det är en konsekvens som helt enkelt förbisetts och som säkerligen enkelt kan rättas till till nästa års proposition om det tas upp på det förestående höstmötet.
#31 Från och med i år finns särskilda klasser för valacker 4 år och äldre!

#31 Anna Lundin. Hade det varit av sportsliga eller administrativa skäl enligt dig så hade uppdelningarna på utställning gjorts på RS och icke RS i alla klasser dvs RS sto, icke rs STO, RS föl ………..etc .
Tänk Er
att vi skulle dela upp klasserna i våra skolor på samma sätt.
Vi skulle då ha klasser för elever med erkänt duktiga föräldrar och klasser för elever med icke erkänt duktiga föräldrar. Dock med undantaget att barn till icke erkänt duktiga utländska föräldrar skulle få gå i samma klass som svenskfödda barn med erkänt duktiga föräldrar. Vilken folkstorm vi skulle få.
PP. Detta undantag är en konsekvens av att ingen utländsk uppfödare skulle acceptera att gå med sin häst i specialklass tillsammans med icke godkända hingstar.
Den utställningen skulle omedelbart bojkottas av utländska uppfödare. Detta specialundantag påvisar oxå att man är högst medveten om diskrimineringen.
# 31 Anna, du ignorerar orättvisor inte mig.
Dina invektiv talar för sig själv.
Jag hade kunnat tänka mig att ha stoklasser uppdelade på RS eller inte RS, det skulle faktiskt inte störa mig ett dugg. Det är ju upp till mig att se till att stoet har RS om jag vill vara med i RS-klasserna. Och om RS inte skulle ha någon betydelse för mig så skulle jag också välja att visa mina ponnyer i klasser för ponnyer utan RS.
Det är också administrativt enkelt att dela på klasser efter RS/inte RS. Det är däremot svårare att veta om en importerad individ har en bedömning motsvarande RS, eftersom det inte finns något system för vad som motsvarar RS.
Och eftersom nu ALLA hingstar, svenskfödda som importerade, faktiskt är godkända för avel så kanske vi ska gå över till att ha hingstklasser för ALLA hingstar tillsammans, RS eller inte, om det nu ska vara "rättvist". Annars måste ju konsekvensen vara att de svenskfödda som inte har RS diskrimineras lika mycket som utlandsfödda som inte har RS. om man nu tycker att det finns diskriminering…
Ja, varför inte hingstklasser där alla hingstar går tillsammans?
Därför att det finns de som är rädda för att deras RS hingstar ska bli slagna av icke godkända hingstar såklart! 
Vill helst inte ge mig in i denna "diskussion" (läs "gammalt tugg mellan antagonister") men allvarligt… varför delar man inte in klasserna i hingst, sto och valack?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
# 35
"Det är däremot svårare att veta om en importerad individ har en bedömning motsvarande RS, eftersom det inte finns något system för vad som motsvarar RS."
Du säger det ju själv, era RS är bara ett rent svenskt påfund.
Shetland är väl ändå en mycket stor ras med utlänsk moderförening, skall då svenska uppfödare behöva ha sådana här system, och vad fyller dem egentligen för funktion ( förutom att utgöra ett konkuransskydd för de egna individerna ) ?
# 37 Jag tror du är lite naiv om du tror det är anledningen.

#39 Konkurrensskydd? Jag har ställt ut min (då) icke godkända hingst tillsammans med godkända hingstar från olika länder och det var ingen som blev orolig att hans placering skulle kasta skugga över de "riktiga" hingstarna. Detta trots att han inte kom sist i ringen. (Ja, jag pratade med flera av de andra hingstägarna, som var väldigt glada att ha fått se honom och peppade mig att visa honom på premiering i Sverige igen. Inga sura miner som jag kunde se.)
Det finns ju inget som säger att en hingst som inte har RS är sämre än RS-hingstar - det handlar väl snarare om att ägaren inte har visat sin hingst för RS, eller visat vid fel tillfälle och därför inte fått RS. Så personligen skulle jag tycka att det var lite roligt om icke-RS-hingstar hamnade i samma klass som RS-hingstar. Men eftersom alla hingstar som "godkänts" i Sverige (det vi nu kallar RS) har genomgått samma exteriörbedömning och veterinärkontroll så känns det mer logiskt att de ska tävla mot varandra utan inblandning av hingstar som inte genomgått samma sak.
Men oavsett hur det blir så tror jag knappast att någon ägare av en RS-hingst är särskilt orolig över att icke-RS-hingstarna ska stjäla hela showen - man är väl inte mer orolig över sin konkurrens på grund av att den har eller inte har RS-nummer? Oavsett hur klasserna ser ut så kan ju ingen ta ut segern i förskott, allt kan ju hända i en utställningsring… 
Jag undrar fortfarande vad föräldrarnas meriter har med avkommornas meriter att göra i det här fallet? Parallellen med moderna skolor och skolbarn med duktiga föräldrar går inte ihop med hur RS-systemet fungerar, tycker jag.
www.stuteriprecious.se
#40 Varför är det då?
Jag har haft både RS hingst och EU-hingst (livstidsgodkänd i holland, utställd med 42 poäng i Sverige)
Varför skulle han inte få gå med de godkända hingstarna, ingen RS hingst jag har haft har fått 42 poäng än så länge!
Motivation??? Någon???
Alla ston i en klass = Alla hingstar i en klass=Alla valacker i en klass
(Givetvis i åldersindelning fortfarande)
Varför är det så svårt att acceptera?

#42 Handlar det verkligen om acceptans då? Jag trodde att det handlade om överrenskommelser på SSS möten.
www.stuteriprecious.se
# 41
Vill du först beskriva hur du tänkte när du skrev " riktiga " hingstarna ?
Bra är också att folk känner till att SJV aktivt försökt påverka föreningarna att tillämpa avelsvärdering när EU mot ett vite på 300 miljoner tvingade Sverige att ta bort lagkravet på avelsvärdering av hingstar, eftersom detta ansågs utgöra ett handelshinder.
Då prova man med en annan variant. Föreningarna beslutar själva om att tillämpa avelsvärdering av hingstar. Är då detta på något sätt ett mindre handelshinder ? Knappast troligt, eller hur.
Varför har då inte EU protesterat mot detta ? Troligtvis därför att frågan aldrig kommit upp. Jag skulle tro att om någon påtalar detta till EU komminssionen så blir det samma reaktion även i detta fall, och då skulle åtminstånde inte jag vilja sitta i styrelsen för en sådan förening.
# 41 …"alla hingstar som "godkänts" i Sverige (det vi nu kallar RS) har genomgått samma exteriörbedömning och veterinärkontroll så känns det mer logiskt att de ska tävla mot varandra" Ska man då se RS som något form av "kval"? För jag ser inte logiken. Hingst som hingst, fast det kanske är mer troligt att RS-hingstarna (om systemet fungerar och de inte har en "bad-hair-day" ;-) generellt får över 40p och bör ligga i topp i klassen.
Man kan ju också se det ur en annan synvinkel… ponera att jag har en hinst som inte har RS ;-) och visar den med goda resultat i "mixad" hingstklass. Kanske blir jag då sporrad att visa hingsten för RS som "ytterligare en merit". Jag kanske är naiv, men jag tror att allt som kan "bjuda in" folk i gemenskapen är bra. Att ingen ska känna vi/dom redan innan man går in i ringen…. utan låt domaren bedöma först.
Sen är det väl "aldrig" fel med lite större klasser och fler hästar att jämföra samtidigt? Rent logiskt sett ska ju domarna klara av att ställa både sto, hingst och valack mot varandra… så nog klarar de av att bedöma hingstar mot varandra oavsett om de har RS eller ej ;-)
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Nej, det är ju inte mycket till konkurrans i RS hingstklasserna.. och domarna tycks känna sig tvingade att ge 40 poäng oavsett kvaliten.
Ibland har man ju sett riktigt dåliga representanter som på något "mirakulöst" sätt har passerat det så kallade "nålsögat".
"d_omarna tycks tvingade att ge 40 poäng"
_Läser du resultatlistor från utställningar?

#47 Nu kan jag faktiskt inte vara tyst längre hur vet du att domarna känner sig TVINGADE ATT GE 40 POÄNG OAVSETT KVALITET är du domare eller vad är du , det är till att idiotförklara hela våran domarkår med en sådan kommentar måste jag säga.
Förstår verkligen inte hur man bara kan uttala sig om det på det viset och nej man kan inte gilla alla hingstarna men jag är verkligen inte så kompeten så att jag kan bedöma och säga att domarna har fel och jag har rätt ….
# 49
Det här med domare hoj hoj.
Tillhör du den kategori människor som inte tror att domarna är av kött och blod, utan något sorts gudomligt väsen som tillfälligt stigit ner på jorden för att utföra ett uppdrag ? ? ? ? ? ?

#50 Verkligen inte men jag vet att domarna visst vågar sätta lägre poäng på hingstar som de en gång kanske har godkänt ,.
Och tror man inte det så borde man kanske inte visa sina hästar på utställning eller annat för då tror man ju alltid att domaren har fel och att man själv alltid har rätt eller???
Jag läser resultat listorna och ser att de kan verkligen ge lägre poäng och inte alls känner sig tvingade att ge 40 poäng
*raderat*
De flesta föreningar klagar över att man har så svårt att få folk att åka på utställningar. Kan undra vad det beror på.

#52 Det är väl fel på utställarna då som inte vågar/vill ställa ut sina hästar och låta andra än de själva att bedöma dem , för inte är det någon annans fel i allafall, alltid lätt att skylla på andra 
Sen så kan man inte gilla alla domare så är det ju bara men då kan man välja att inte visa för dem domaren utan åka på en annan utställning eller så får man åka ändå och hoppas på det bästa , fast det gör man väl alltid ändå, hoppas på det bästa.
# 53
Ja, det står fritt att dra alla tänkbara slutsatser av ett problem.
Känns för mig som att katten Gustaf missuppfattat en rejäl bunt begrepp gällande stamböcker och register, ett knippe paragrafer i svensk författningssamling angående hästavel samt kanske viktigast av allt hur man bäst bedriver avel för att uppnå ett såkallat avelsframsteg.

#46 Man behöver inte komma så långt som till utställningsringen för att känna av känslan " vi & dom". Det räcker att läsa här på forumet för att känna så. Inte i alla sammanhang men då det kommer till godkända hingstar, då blir det väldigt uppenbart. Tyvärr. Det sporrar inte mig att vilja visa hingst, inte ens att visa sto eller unghäst känns särskilt lockande efter en del av kommentarerna här. Just detta att man får folk att känna sig välkomna i gemenskapen, våga sig på saker m.m. har inte alltid varit det som lyst igenom här. Och snälla, läs nu inte in att jag drar alla över en kam eller säger alla för det har jag inte gjort om ni läser noga.
Läser man SSS ordförandens lilla ruta i sista nr av SP så är RS en självklarhet tycker jag!

#55 alezan, då Jag, JV och SPSB och ett stort antal medlemmar i SSS är av samma åsikter
så är det med all uppenbar sannolikhet du
som har misstagit dig.
Gustaf

#57 Instämmer helt med dig .
"ett stort antal medlemmar i SSS"
Kan du utveckla hur du kommit fram till den slutsatsen? Undersökning? Eller källa?
#57 Det var faktiskt just """ som fick mig att sluta med shettisar då det i inledaren på shetlandponnytidningen stod något i stil med "att shetlandsponnyer som inte uppnår tillräckliga poäng skulle slaktas som gödsvin"
I en tidning som hör till en häst som florerar mycket i barnsammanhang är ju under all kritik och rim och reson.
Kanske någon villig som kan försvara detta kränkande sätt att uttrycka sig? Eller är det också helt ok och i SSS linje?
Jag kunde helt enkelt inte stå bakom det!
INLÄGGET REDIGERAT: Delen som kopierats från en resultatlista är borttaget, då den innehöll adresser och telefonnummer och sådant publiceras inte här utan att det är godkänt av alla vars personliga uppgifter lämnas ut. /Cattis Öhman
Nedan det som blev kvar av inlägget:
Ska jag fortsätta?? Det finns betydligt fler resultatlistor.
Kanske det går att hitta ngn RA hingst i någon lista som har fått 39 poäng men det är svårt att hitta några hingstar som ej går i RS klasserna som får 40 poäng eller över!

#63 För det första så får man inte lägga ut namn på folk och har du kollat resultat listan på GM som var i Nosse bro tex ?
sen de hingstarna som du har lagt ut som har fått 40 poäng är iof j---igt bra hingstar ..
Finns en massa valackare som har fått över 40 poäng och tom slått RS hingstar i Bis ringen …
Var det inte hingstar vi diskuterade, jag är helt övertygad om att det finns ston också som inte går i RS klasser som har fått 40 poäng!!

Jo men jag har också sett hingstar som inte har RS nr som har slagit RS hingstar så ..
Man kan ju klippa och klistra och få allt så man kan tolka det som man vill …..
#64 För det första ska du genast klaga till SSS där alla dessa namn ligger ute på nätet!!! Allt är taget från deras resultatlistor och jag förutsätter att ägarna/uppfödarna har medgivit till publiceringen av deras namn?!
#66 Då föreslår jag att du "klipper och klistrar" resultaten själv så får vi se om de plötsligt ändras??
#64 Jag tog rakt av de första 4 listorna (för att ingen skulle kunna sitta och gräma sig över att jag kanske valde ut någon särskild) , givetvis kan jag "publicera" alla om du vill? Jag tror ändå att det skulle bli aningen långrandigt, tror inte du?
Alltid finns det något enstaka undantag men i det stora hela ser det ut likvärdigt med det som redan lagts upp. Som sagt de som vill skanna alla listor som finns,,, varsågoda.

Som synes så har jag redigerat inlägget #63 och raderat det som klistrats in av resultatlistorna.
Det borde räcka med att tala om var listorna finns i original, om man tror att det behövs. Men det är verkligen inte det minsta okej att lägga ut någons adress och/eller telefonnummer, inte utan att personen det gäller gett sitt uttryckliga medgivande!
Det börjar bli upphettat på vissa håll och tonen i en del inlägg blir vassare och vassare. Håll en schysst och trevlig ton, utelämna provokativa/nedlåtande eller på annat sätt trista kommentarer så att det inte spårar ur. Spårar det ur och blir fler av dessa trista/vassa kommentarer, särskilt de som angriper enskilda personer, så raderar jag tråden. Utan ytterligare varning och oavsett hur någon annan anser det vara rätt eller fel.
Ska det vara så svårt för vuxna människor att debattera och hålla fast vid sina åsikter, utan att angripa/håna dem som inte tycker likadant?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#67 Varför skall man klaga till SSS? DE får publicera listorna med personuppgifterna. Inte jag, inte du och ingen annan heller som inte uttryckligen fått medgivande från samtliga som listas att det är okej! Det är bara för SSS hemsida man givit sitt medgivande till publicering.
/Cattis
#68 Du slutade med shettisar för att ordförande skrivit en ledare som du inte gillade?!?!
Jag kommer ihåg den där texten, och blev också upprörd, men sluta med shettisar för det där! Aldrig i livet.
Jag är med i många föreningar, och jag håller inte med ordföranden i dessa i allt, men det verkar konstigt att sluta med en ras för att ordförandes åsikter inte passar.
Tror du han bryr sig?
När jag lugnat mig lite efter att ha läst den där ledaren, måste jag säga att till viss del håller jag med.

Behöver inte hänvisa alls och jag behöver inte klippa och klistar utan jag är nöjd som det är då jag har förtroende för våran domarkår och hade jag impoterat en hingst som jag tror och vill ha i min avel så hade jag inte tvekat över att visa fram den för RS här i Sverige annars hade jag inte importerat någon .
Det gäller faktiskt både ston och hingstar , jag hade inte importerat något som jag inte tror hade tillfört avlen något i Sverige och som hade klarat våra krav och hade inte hingsten gjort de så hade jag väl antingen fått kastrera den ….
#63 Cattis det där köper jag inte eftersom jag själv raderade ALLA adresser, domarnamn och uppfödarnamn SJÄLV från inlägget!!!
Det var väl för jobbig läsning för gänget!
#71 Jag har inte nämt något om VEM som skrev vad utan bara VAR det stod!

#73 Du behöver inte köpa ett enda dugg.
Och det var fullt av fullständiga adresser till hästars ägare/uppfödare med tillhörande telefonnummer i det du kopierat in = inte tillåtet.
/Cattis

#74 Och det räckte gott för att få många att förstå vem du menade. Nu får det räcka. Följ skrivreglerna.
/Cattis
# 26
" Det vär du själv som tydligen hade missat att Riksstamboken inte längre finns kvar, utan har ersatts av ett frivilligt meritsysten. "
Systemet må vara hur frivilligt det vill. Enda anledningen till att det finns är väl ändå att diskriminera de som står utanför.
Döp om det till DS= Diskrimineringssystemet !

Det är tillåtet att publicera personuppgifter i löpande text på en webbsida så länge man inte kränker den som uppgifterna avser enligt datainspektionen. 

#78 Fel. Det är under inga omständigheter tillåtet här. Kommer aldrig att bli.
/Cattis
# 78 Du skrev i inlägg 58 "ett stort antal medlemmar i SSS"
Kan du utveckla hur du kommit fram till den slutsatsen? Undersökning? Eller källa?

Vad avser viss ledarruta så är en stambokförande förening skyldig att stambokföra alla renrasiga djur för den rasen och enligt EU bestämmelser så är det upp till var och en att avla såsom den själv önskar så länge detta inte strider mot landets djurskyddslag. Därför detta tillsynes tokiga svar av företrädare för moderföreningen. Man kan inte neka såsom ansvarig för rasen.
Men vem avlar på djur med konstaterat felaktiga gener? Troligen ingen eller???
Jo ni vet själva svaret på den frågan.
Vad avser den omtalade hingsten med patella luxation så friskrevs hingsten på veterinärklinik enl uppgift. Luxation är en bedömning och kan även bero på skada. Men vet man inte med säkerhet att det är en skada så skall man absolut inte föra den genen vidare.
#80 enligt kontakter och meddelanden i min brevlåda.
Många är idag rädda för att uttrycka sina personliga åsikter offentligt och det har jag stor förståelse för.
Språkröret
Gustaf
#79 Visst Ni bestämmer själva vilket Ni vill göra, jag ville bara förtydliga att man inte behöver personligt tillstånd enl datainspektionen.
# 81 Vilken tur att Katten Gustav finns som inte är rädd att uttrycka sina personliga och andras åsikter offentligt

# 82 Ha Ha
.
# 83
God natt
# 75
Det där du skrev var väl inte riktigt sant.
Jag läste noga genom listan på den korta tiden den fick finnas kvar. Jag såg inte vare sig några namn på ägare eller några telefonnummer.
Det finns väl någon annan anledning till att den försvann, eller hur.

#85 Jo det är alldeles, alldeles riktigt sant. Och det är väl lustigt, för när man öppnar inläggets historik (där alla ändringar i ursprungsinlägget loggas samt vem som utfört ändringen), så finns både adresser och telefonnummer med där också. Så vad som skrivits (och av vem) som inte är riktigt sant, det är inget mysterium.
Det är ju väldigt märkligt, att du som noga läste igenom hela den långa listan inte såg ett enda nummer eller en enda adress - när flera av oss andra konstaterade att där fanns massor genom att bara scrolla igenom det lite snabbt.
Och nej, det finns ingen som helst annan anledning till att de saxade delarna ur resultatlistorna togs bort. Vi har mängder av resultatlistor publicerade på sajten och länkar till ännu fler. Så sådana plumpa antydningar faller pladask.
/Cattis
# 86
Ja, här är iallafall listan som du tog bort. Jag inte bara läste den noga jag kopierade den också. Var finns personuppgifterna och telefonuppgifter ? ?
Vad är det för problem med att använda uppgifterna i ett debattforum när de ändå finns på hemsidan ? ? ? ?
---------------------------------
REDIGERAT: Här fans delar av resultatlistor inkopierade och dessa är nu bortplockade. Igen. /Cattis Öhman
----------------------------------
Jo jag läser resultatlistor!!
Detta är saxat ur de 4 första resultatlistorna från SSS utställningar som för övrigt finns utlagda på SSS hemsida för alla som vill läsa mer resultat. Dessa talar ju för sig själva.
Man behöver ju inte vara något snille för att läsa.
Ska jag fortsätta?? Det finns betydligt fler resultatlistor.
Kanske det går att hitta ngn RA hingst i någon lista som har fått 39 poäng men det är svårt att hitta några hingstar som ej går i RS klasserna som får 40 poäng eller över!

#87 Jag vet inte om du lämnat kvar den enda kvarvarande adressen med flit, eller om du missat den. Men faktum kvarstår att i historikloggen finns adresser och telefonnummer med till många, många ägare och uppfödare. Exempelvis fanns uppgifterna till Hamra kvar.
Eftersom det finns personliga uppgifter kvar i listan, kommer den delen att raderas, precis som i inlägg #63. På den här sajten skall inte sådan info publiceras.
Så framöver får ni istället länka till resultatlistorna.
/Cattis
#87 Nu har du ju ändrat, förut var uppfödare och ägare med det vet jag till 100% då jag såg mitt eget namn och reagerade. Har du ingen kunskap om hur lätt det är att motbevisa dig gällande sådant som en gång publicerats?

"Vad är det för problem med att använda uppgifterna i ett debattforum när de ändå finns på hemsidan ?"
Vad har SSS hemsida med denna sajt att göra?
Det är inte tillåtet att publicera sådana uppgifter på den här sajten. Vill man hänvisa till info i någon resultatlista får man länka till den plats där listan finns publicerad.
/Cattis
# 89
Jo, Tack Jag är inte överraskad över den typen av påstående. Men faktum är att detta är listan direkt från forumet exakt sådan som den såg ut innan den raderades. Vad skulle föresten jag ha för intresse av att ändra någonting i den, jag är egentligen bara en intreserad åskådare i den här debatten.
Jag har ingen vinning av vare sig den ena eller den andra ståndpunkten i dem frågor som här ventileras, men jag måste medge att dem på rent allmänna grunder intresserar mig.
# 88
Du vet ju mycket väl att den lista jag la ut, till sista punkt och komma är exact den lista du raderade.
Nog om detta. Om reglerna säger att resultatlistor inte får användas i detta forum skall jag naturligtvis rätta mig efter denna regel, även om jag inte begriper den.

Vad tror du att du vinner genom att anklaga mig för att ljuga om något som finns loggat i databasen?
Alla ändringar loggas. Även om man så bara går in och lägger till en punkt, så loggas vad man gjort, när man gjort det och så sparas det i en post under originalinlägget. Allt finns kvar, oavsett om en medlem går in och raderar/totalt förändrar ett inlägg i efterhand, så finns originalet kvar.
Och tänk, i den översta posten i historiken för inlägget finns telefonnummer och adresser med!
/Cattis
# 93
Hur kunde då listan låta sig kopieras till denna form i min dator.

I min egna logg för den bortredigerade resultatlistan står det att en domare är född hos n.n i n-stad. Vilket nog inte stämmer. Så det var helt rätt att redigera bort resultatlistan. 
Spårhunden
Gustaf

#94 Ja säg det. Jag kan inte svara på det, för vem som kopierar trådarna kan jag inte se i någon logg.
/Cattis
#88 Nej Cattis, det var jag som först missade att ta bort ett namn, vilket direkt efter när jag läste igenom inlägget när jag åter lade in det såg att jag hade missat det. Då tog jag genast bort det namnet också (kan ha rört sig om ca 1 minut det hann ligga ute)!
Konstigt, DU som nu påstår dig ha alla loggar borde ju direkt kunna se det utan att anklaga andra för att ha hunnit kopiera det på de få sekunder det hann ligga ute.
Konstigt att du till och med står och påstår att jag inte redigerade bort namnen!
Ska jag lägga ut allt igen utan namn och se hur många sekunder det finns kvar?
Nej just ja, det är ju demokratin som bestämmer i SSS, de som är ovälkomna med sina åsiker tystas ju ner direkt.. Resten är väl då de som är med och bestämmer?
Dublett av ngn orsak?? Redigerat bort av MIG
#98 - nu glömmer du bort att detta forum är helt fristående från SSS!
Varför är man då så noga med att skydda SSS mot alla som är oliktänkande??
vem är "man"?
och vem skyddar SSS mot oliktänkande? Hur?
Har du läst i inläggen ovan??

#97 Det fanns inte bara ett namn nej, det fanns flera namn, adresser och telefonnummer. Och även om det bara varit en persons adressuppgifter, så hade jag tagit bort listan ändå. Inga sådana uppgifter får läggas ut utan tillåtelse. Och det gäller oavsett om det är en adress eller hundratre.
Och ja, precis som du skriver, så redigerade du listan i efterhand. Och ja, trots att du redigerade den så fanns det namn och adress kvar. Och jag fortsatte att radera då den lades in. Det spelar som sagt ingen roll, vill du hänvisa till något i listor/på andra sajter så får du länka. Du får fram din åsikt/poäng ändå och det är väl huvudsaken?
Det räcker med tjafs som ändå inte leder någonstans. Låt tråden återgå till sitt ursprungliga ämne nu.
Skrivreglerna gäller, kan man inte acceptera det får man väl leta tills man hittar ett annat forum som har regler man tycker är acceptabla istället.
/Cattis

#101 Det är lustigt att oftast då det går dig emot i sådana här diskussioner, där du ibland gör vad du kan för att öppet kritisera olika saker/personer/föreningar - så slutar det med att man enligt sig försvarar SSS eller vem det nu må gälla! :-)
Jag försvarar inte någon särskild, det är inte min sak eller av intresse för mig. Men jag försöker se till att det inte spårar ur eller att man börjar med ex personangrepp, vilket inte är okej. Och om du alltså angriper just SSS, så kommer jag att säga ifrån.
Och jag vet att du redigerat listan, vad spelar det för roll. Det fanns kvar personuppgifter och då skrev jag att man får LÄNKA till listan på den plats den är publicerad istället. Ändå lägger du in listan igen. Länka till originalet på den sajt där den är publicerad.
Följ skrivreglerna, eller låt bli att skriva alls.
/Cattis

#95 *ler* en katt som är spårhund det var något nytt
, det skulle man kanska försöka få sina katter att bli :-)
#105 Öh, "ändå lägger du in listan igen"… Nu blir jag aningens förvirrad, var har jag lagt in några listor igen???
Om du läser i ovanstående skrev jag:
"Ska jag lägga ut allt igen utan namn och se hur många sekunder det finns kvar?"
Nog undrar jag ju hur du kan få det till en lista????????????????
Jag hoppas att bara jag kan skriva inlägg i mitt namn?
Vilka Skrivregler anser du att jag har brutit?
Man ska säga vad man tycker…. annars håller man med…
Men att säga vad man tycker är fel…
Är man tyst är det fel…om man tycker nå´t.
Om man skriver något i ett inlägg och det är fel, så ska man radera det felaktiga…
Om man raderar det felaktiga gör man fel…
Jag fattar ingenting??
Eller kanske du tror att Caspianowner är jag?
Då har du fel för mitt användarnamn är Houdini! The one and only.

#109 Nog sjutton har det väl funnits minst en Houdini före dig, va?

Det verkar som att flera här tar inläggen personligt. Jag vet inte hur andra gör, men jag kan säga min åsikt utan att bli känslomässigt engagerad eller känna mig påhoppad om någon tycker annorlunda. Det är väl hela poängen med ett forum, att säga vad man tycker och se vad andra tycker? Om alla tyckte exakt likadant och ingen sa emot så skulle i alla fall jag bli rätt uttråkad… 
Jag har inte varit med på något SSS-möte, eller pratat med moderlandets representanter eller liknande, men jag undrar om dessa hätska diskussioner förekommer då också? Det låter osannolikt att en grupp vuxna människor inte kan diskutera sina ståndpunkter och åsikter om olika frågor utan att vrida upp ljudvolymen så fort någon inte håller med. Hur går det till på mötena egentligen?
www.stuteriprecious.se
Om vi inte ska ha ett kvalitetssystem (RS), hur ska vi då veta att vi avlar på rätt individer?
Få av oss som avlar på Shetland kan själva avgöra vilka individer som är bra att avla på.
Ett system som RS innebär är ju en ypperlig vägledning t.ex vid val av hingst.
Jag förstår inte varför "katten" m.fl vill ta bort kvalitetssäkringen.
Att bara "tokavla" och i efterhand se vad individen lämnar är för mig helt vansinnigt. Och hur ska man förresten veta att avkommorna är bra om man notoriskt vägrar att visa dem vare sig för premieringsnämnden eller på utställning?
Snacka om att mycket "dynga" kommer ut på marknaden. Ponnyer som näst intill garanterat hamnar på "fel" ställe.
Sen är det otroligt barnsligt att kalla det diskriminering.
Visst kan jag hålla med om att det för enkelhetens skull vore bättre med sto, hingst och valackklasser, men inte kan det väl vara diskriminerande att dela upp dem lite? De bästa individerna möts ju i slutändan ändå.
Är det diskriminerande att dela upp mini och standard? Är det diskriminerande att dela upp dem i färgklasser?
Har "katten" några bra svar?

111# Kratern " Få av oss som avlar på Shetland kan själva avgöra vilka individer som är bra att avla på… hur ska vi .. veta att vi avlar på rätt individer?"
**Svaret är ganska enkelt, har man ingen kunskap om avel skall man heller inte hålla på med det.
**Överlåt aveln till folk med kunnande, det finns faktiskt en hel del uppfödare som kan väldigt mycket.
Varför skall man hålla på med något som man inte begriper. Det måste vara fullständiht tokigt.
Att föda upp hästar är inte att slå i kokbok.
Men annars har jag ett RS-recept till dig.
Tag 40 poäng och blanda i ytterligare 40 poäng så får du 40 poäng efter elva månader i ugnen (37 grader).

Kloke katten Gustaf

#112 mindre roligt när alla dessa kunnande uppfödare försvinner med tidens gång, då finns det inga kvar som kan hålla på med aveln..
Varför så nedlåtande.?
Jag kan tycka att du har en hel del vettiga saker du skriver om här, men detta tycker jag var lågt.
Alla måste ju börja någonstans
/Susanne
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#111 På welsh sidan är det ju numera "fritt" att avla på alla individer som är renrasiga, men självklart bör det ju vara kunniga människor som gör det också!
Anser du att en dommare med 20 års erfarenhet borde ha mer kunnande än en uppfödare med 40 års erfarenhet? De mer seriösa uppfödarna har nog inte ett helt fåligt öga för vilka individer som passar eller inte =)
Titta i england där Welshar har varit fria att avla på sedan länge och titta på sverige som haft premieringar - vilka har bäst individer? Endligt engelska dommare ligger vi svenskar mer än 20 år efter i utvecklingen, och vad kan detta bero på? Kommer champions in till sverige från england får de nobben och borde bli kastrerade då svenska dommare ofta anser att de ska se up på ett vis medan moderlandet säger något annat.
När jag tittar på engelska forum mm om Welshar av alla de sektioner så är deras "Buskis" varianter (inte allt för kunniga som avlar) lika bra som våra klassvinnare.
Att en handfull mäniskor ska sätta en stämpel på vad som är bra eller inte för en hel ras med hundratals kunniga mäniskor är rent utsagt idiotiskt.
Precis som med Welshar så åker shettis folk mycket på utställning, och en sammanfattning av 10 olika utställningar borde väll ge en bättre bild av hästens "valör" än från endast ett tillfälle. För nog säger 10 bedömningar mer än en?
Gå på meriter från utställningar och tävlingar iställer för den "heliga RS stämpeln"!
Hakuna matata!
#114 "Gå på meriter från utställningar och tävlingar iställer för den "heliga RS stämpeln"
Varför då? På en utställning dömmer man för dagen. På en premiering lägger man också in stamen och dömmer ett avelsvärde.
Utställning och premiering är två helt skilda saker!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Och det är just därför jag tycker det är så synd att man får ett minus om man importerar en fin hingst bara för att nämnden inte kan tillräckligt mycket om just denna hingsts linjer osv. Men behöver inte ha en guldkantad stamtavla för att ponnyn i sig ska ge bra avkommor i sig. Det är också lite som att ta en "ful" ponny med bra stam och säga "den här är bra, det vet vi".
jag tycker det helt klart är ett plus att man tänker på stammen, men jag tycker inte det borde vara avelsgrundande, utan att ponnyn då istället får en extra liten bemärkelse eller vad man ska säga ett "pluss i kanten", för de lite mer oerfarna att ta hjälp av kanske.
Hakuna matata!
#116 "Och det är just därför jag tycker det är så synd att man får ett minus om man importerar en fin hingst bara för att nämnden inte kan tillräckligt mycket om just denna hingsts linjer osv."
Fast det är ju faktiskt upp till hingstägaren att skicka med sin anmälan, diverse meriter och dyligt från hemlandet. Inte AVN sak att ta reda på.
#116 "Men behöver inte ha en guldkantad stamtavla för att ponnyn i sig ska ge bra avkommor i sig."
Absolut inte, men man har kommit en bra bit på vägen.

#115 Jo det heter så, men var finns dessa poäng????
Har aldrig fått något svar på detta.
Finns poäng för stammen i rörelserna eller var?
Det rätta hade varit att utöka med två nya bedömningsgrunder
och inte fiffla in poängen där de ej hör hemma. 
Systemet måste ändras. Alla diskrimineringarna skall bort och värderingssystemet uppdateras. 
Det är nog inte alltid helt lätt att få reda på alla far och farfars fäders meriter från ett annat land, och även om man hittar något så är det nog lätt ofullständiga. Jag kommer nog aldrig kunna förstå varför stammen ska ingå i hela bedömningen. För sig = ok, men tillsammans…
Hakuna matata!
#120 De flesta länder är det nog inte alls svårt att ta reda på meriter i stammen, om man vill. T ex Holland, det är bara att maila till stamboken, så kan du får ut hur mycket listor du vill på en viss häst och dennes avkommor. I Sverige har vi ju vår fina stambok att söka fakta på, så visst kan man, om man vill.

#113 Susanne, visst det kan låta hårt, men det är inte något heligt med att avla fram hästar. Bäst är att skaffa kunskap eller om man snabbt vill ha något bra så är det bättre att köpa ett föl från Thiffanny.

Gustaf den vise

Låser tråden, men starta gärna en ny i samma ämne om så önskas. Men den ska isf hålla sig till ämnet mer och undvik nedlåtande och/eller sarkastiska kommentarer så att fler kanske har lust/vågar säga sin åsikt.
/Cattis