Körning!
Hejsan!
Det är så att jag har en shettiskille som heter Sputnic. Han o jag har tävlat ponnytrav med gott resultat. Men nästa säsong får inte jag köra honom eftersom jag blir 16 år i januari. :p Kevin Oscarsson blir den nya stjärnkusken som får äran. Men men, har därför tänkt lite på det här med brukskörning…. Men eftersom jag är helt novis på det så vet jag inte. Men jag tycker det verkar som många här inne sysslar med det. Ni kanske kan ge mig några kloka råd om vart jag ska börja! Tar tacksamt i mot all info. Allt i från utrustning-klassindelning till licenser och tävlingar!
Tack på förhand!

Sputnic (gulligt namn). vad fin han är.

Bruks körning har jag ingen erfarenhet av men jag själv tränar och tävlar Klassisk körning som består av 3 delmoment dressyr, precision och maraton. Och detta kan jag varmt rekomendera det är jätte roligt och man tävlar ju inte bara i ett moment utan tre och detta gör det lite extra roligt och det är mer sport med det hela.
Hoppas att du fastnar för detta för det är verkligen jätte kul.
ett ställe där du kan få råd, och vart det finns tävlingar är www.klubbenshetland.se där tävlat jag, och det är jätte roligt :)

Brukskörning tycker jag är den mest krävande körgrenen. I klassisk körning krävs helt andra kunskaper, givetvis, men i bruks måste minsta lilla rörelse stämma.
Det går ut på att man, ungefär som bönderna förr i tiden, övervinner olika hinder, t.ex. på- och avlastning vid en brygga, backningar i vinklar, backningar in och ut ur trånga utrymmen, vändningar i trånga utrymmen, m.m. Hästen måste vara smidig och stark i rygg och rumpa för att orka backa med en fyrhjulig vagn med kusk och medhjälpare på, och kunna lyda kommandon som "ett halvt steg framåt" eller "20 cm i sidled" typ. Det är med fingertoppskänsla som man styr ekipaget rätt och håller sig inom markeringarna, och det är inte på något sätt så lätt som det ser ut att vara!
Men jag måste nog säga att efter att ha tävlat både kallblod i hästklassen och shettis i ponnyklassen så är det MYCKET lättare att tävla ponny! Oftast har båda klasserna samma broar, samma portar att backa in och ut ur och samma färdvägar mellan hindren m.m., så det säger ju sig självt att ett mindre ekipage med en mindre vagn har mer utrymme för missar och hinner korrigera dessa, medan större ekipage bara behöver missa litegrann för att hamna utanför en markering. (Som exempel.) Men det är minst lika kul att tävla ponny, även om man kan bli avundsjuk på ponnyklassen när man tävlar i hästklassen…
Har du möjlighet att prova på körning med 4-hjuling på en bruksbana så ta den! Det är Jordbrukareungdomens förbund (JUF) som anordnar DM varje år, sök på internet efter dessa. Sen anordnas det mindre träningstävlingar lite varstans i landet då och då, det gäller att hålla ögon och öron öppna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

jag tränar klassisk körning nu inför instruktör, har bestämmt mig för att börja tävla till sommaren, klassisk körning rekomenderar jag varmt, det är jättekul