Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 14717 ggr
Miija
18

Många STORA larver i stacken..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet vad detta är för larv? Hittade många sådana när jag grävde i det som var ganska nyutslängt ( torv med lite kutterspån = varmt o gott ) Den största jag såg var säkert 8-10 cm! Har aldrig sett så stora larver förr.

Miija
0

en till..

HeidiH
0

Ja, det vet jag egentligen.. De blir till en rätt stor skalagge, med horn.. har för mig det inte är en särskilt vanlig skalbagge heller.. Finns det nåt som heter Hornbagge?

Finns en tråd på bukefalos om det, som säkert går att hitta om man söker..

Elshira
0

Jag ser tyvärr inte bilden därifrån jag sitter nu, men är det larver på runt decimetern kan det vara olika sorter av spinnare eller någon annan av våra familjer innom nattfjärilarna. Har dock ingen aning om hur larven hamnat där isf men det kanske fanns mat där xD

Hakuna matata!

Gosa
2

#0 Såna har vi också haft i gödselstacken, min man säger att det är Noshornsbagge. Googla på det så kommer det upp en massa bilder på dom Glad

isla
0

Det kan vara dyngbaggar som är en underfamilj i familjen bladhorningar. I alla fall de vi har i vår gödselstack. Noshornsbaggen har en knöl eller ett horn, så har skalbaggarna det, så är det den sorten. :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dyngbaggar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Noshornsbagge

AnnaLundin
0

om jag inte minns galet så kan det vara snytbaggar, stoora feta äckliga vita larver

isla
0

Snytbaggar brukar väl hålla till på kalhyggen och föröka sig i stubbar? Är det sådana så är de skadeinsekter, medan både noshornsbaggen och dyngbaggen är nyttodjur.

AnnaLundin
0

#7 - jag trodde också det, tills jag såg en fråga på "mitt i naturen" där de sa att de gärna övervintrar i gödselstackar. De visade då upp några såna där äckliga feta vita larver, som såg ut precis som de jag hade här, och sa att det var snytbaggar.

Och ja, snytisar så är det skadedjur.

isla
0

#8 Okej, ja det var något nytt.

I alla fall så ser "våra" larver ut så där också och de är dyngbaggar, så ts får hålla tummarna för att det är dyng- eller noshornsbaggar då med andra ord.

Kimpa
0

Vi har haft såna en gång ( inte för att jag brukar leta, så det kan vara fler gånger) då jag grävde mask inför fisket.
Men det året hade vi även några stora skalbaggar med horn som höll till runt dyngstacken, så jag tror det var såna larver.

jackaroo
0

#2 Helt rätt!

#4 Helt rätt!

#9 Noshornsbagge, ja!

#10 Helt rätt!!!

Konstigt att en larv blir bagge, men så är det.

Jag har mängder och sett dom i alla mina hästår.

Grannbarnen kommer hit och plockar ett gäng en gång om dagen och matar sina höns.- Men först måste vi plocka bort huvudet annars äter inte hönsen dom!(grannbarnet sa detta)………..ryser, hua.

<3 Sibell <3

Dior rs 487 på station 2012. Välkomna!

Miija
0

Norhornsbagge är det då jag sett bild på sådan. Himla skönt att veta så man inte har skadedjur i stacken.

TILLÄGG: Vad gör Norhornsbaggen? På vilket vis är den bra? Kan vara kul att veta .

Hovgarden
0

Ja precis de borde ju vara bra att ha i stacken eller kan det bli ett skadedjur?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Elshira
0

Jag föreslåt att du gör ett nytt inlägg på Natur iFokus så får du nog snart svar! :D

Hakuna matata!

Peppe
0

Vilken häftig skalbagge det blir av dom sen! trodde inte ens sånna fanns i sverige haha =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caspianowner
0

# 12

Tycker den är söt !

Varit ute och tittat i vår gödselstack, men hitta inte en mask i den, inte ens en lite dagmask kunde jag hitta.  Har halm om det nu kan vara orsaken till det fattiga djurlivet där. Eller kanske för att jag nyss påbörjat fylla upp en dynghög, då den tidigare är utkörd och plöjd ner i jord.

[Teddy]
1

NEJ NEJ NEJ!! Ni har fel allihop!! det där är en typisk Vmask. De ramlar ner från tefaten och söker värme, som de hittar i våra gödselstackar.
Sedan utvecklas dom till fullgoda ödlor.

Ni har väl sett V på tv???

jalla
0

Så snart har vi alla en massa ödlor hemma hos oss.Flört

corillo
0

Sådana larver har vi också hemma i stacken och de vi har utvecklas till en STOR skalbagge med ett horn mitt på huvudet.. Jag tycker nog att de är rätt äckliga..