Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 2011 ggr
Animal-3
0

homosygot fundering,,,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det visserligen min fasters islandshäst som ska på betäckning. Och det satte lite griller i huvudet på oss när det gäller detta med färg. Och efer vad jag sett är många här väldigt duktiga på detta:)

Först bara för skoj skull vad tror ni det kan bli för färg på vårt föl?
E: silversvart (ger 61% sivlersvart, kan ej ge fux eller isabell)
U: Regad som Fux med ål. (Har fux, brun och isabell bakom sig)

Hur ser man skillnad på en fux med ål och en rödblack?
Fasters sto har lite ljusare man och svans och ganska mkt vita stickel hår.

Det kommer ju ofta upp om hingstar som är homosygota och bara get skäck eller annat. Vad händer om man har ett homosygot sto och betäcker med en homosygot hingst?
Kan ston inte vara homosygota?
Hur kan man garantera att en viss hingst bara get en viss färg?
Hur kan en häst ge rödblack, isabellblack, rödskäck m.m. men inte ge fux eller isabell?

Jag skulle kunna hålla på hur länge som hällst men kanske någon kan svara på några saker iallafall ^^

Pheobe
0

Din pålle kan få fux, svart och brun om mamman har brunt anlag. Sen kan den få silversvart och silverbrun, om mamman har brunt anlag

Animal-3
0

#1 tack, fast det kan inte bli fux. Det sa hingst ägaren.

Pheobe
0

#2 Aha, hingsten är homozygot för svart?

Majja12
0

Blacka hästar brukar ha tvåfärgad man samt svansfjäder, kan det vara det som skiljer en rödblack från en fux med ål? Jag har själv en brunblack ponny och är intresserad av färger, dock är jag ingen färgexpert Flört Jag har läst i Bo Furugrens bok "Hästens färger" att man kan avgöra om hästen är black genom att rycka några täckhår från hästens mörka partier och om hårstråna är ljusa på insidan och mörka på utsidan så är hästen black.

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Animal-3
0

#3 nje tror jag inte…Han ger tydligen alla färger utom fux och isabell…

#4 spännande jo hon har ju ålen genom manen också…ska killa det med hårstråna :)

exitingsvillemo
0

en black häst brukar vara mörkare i ansiktet än övriga kroppen.

Den ska ha ål som går genom hela hästen alltså från pannlugg till svanstipp.

Minst EN av föräldrarna måste vara black, för att det ska kunna bli en black-avkomma, alltså mamma eller pappa till stoet måste vara black. Om det är som du skriver att hon bara har fux, brun och isabell bakom sig så kan hon omöjligt vara black eftersom hon inte har fått anlaget någonstans ifrån. Blackanlaget kan inte bara dyka upp.

Genom att se bilden på ditt sto kan man också konstatera att hon inte ärvt gulanlaget så är färgerna korrekta på föräldrarna så är hon fux och inget annat.

Eftersom isabel är fux med gulanlag så kan hingsten av ngn anledning inte lämna röda avkommor (varför får ngn annan svara på)

Är han homozygot för svart, borde han bara lämna svarta avkommor och 50% chans att avkomman får silvergenen.

Alltså borde det vara 50% chans föer svart och 50% för silversvart.

Eller kan homozygota svarta lämna även brunt?Obestämd

Isåfall kan det ju bli både svart eller brunt och så 50% att få silvergenen.

Man kan väl inte säga att han ger 61% silver… Möjligtvis att han hitentills fått 61% avkommor med silvergen, men det är fortfarande 50% / dräktighet att avkomman får silveranlaget

turboliina
0

får man fråga vilken hingst ni ska andvända?

på isläningar så kan man ju alltid kolla på world fengur och slå in båda föräldrarnas reg.nr då får man fram exakt vilka färger det kan bli och hur många % chans det är till varje samt beräknad blup mm…. det är lite kul att kolla :D ett tips bara..

AnnaLundin
0

#6 skrev "Eller kan homozygota svarta lämna även brunt?"

Homozygot svart hingst lämnar alltid ett svart anlag till sin avkomma. Om stoet har agutianlag kan hon lämna det till avkomman och då blir den brun i stället för svart. Man kan inte se på en fux om den bär på aguti-genen eftersom den enbart påverkar svart färg.

färgmöjligheterna för avkomman i detta fallet är alltså:

• svart
  • silversvart
  • brun
  • silverbrun
Pheobe
0

#5 Precis som Anna skriver ovan så är han homozygotsvart om han ej kan lämna röda hästar. Brunt har inget med saken att göra för där kommer anlaget från mamman. Svarta hästar kan aldrig lämna bruna avkommor ihopa.

Linnea
0

två svarta kan ge brun avkomma såvida inte båda är homozygota för svart.

Skynda långsamt så går det fortare.

MadeleneJansson
0

# 10 NEJ! Om ngn av dem hade haft anlag för brunt hade det synts, dvs den hade varit brun! En korrekt färgbestämd svart häst kan inte ge brun avkomma tillsammans med en annan korrekt färgbedömd svart häst.

Däremot kan två svarta ge en fux, eftersom det kan ligga dolt på en svart häst.

En svart och en fux kjan ge brun avkomma, i så fall kommer brunanlaget från FUXEN, där det inte syns.

AnnaLundin
0

#11 - *fyller i lite* två bruna kan också ge svart.

Men det är helt korrekt att två svarta aldrig kan lämna brun avkomma. Brun = en svart med minst ett agutianlag, saknas aguti så blir den svart. Och parar man två svarta så finns inget aguti som kan nedärvas, därför är det genetiskt omöjligt att det skulle bli brun avkomma.

Att det sedan finns ett gäng svarta shettisar som felaktigt reggats som mbr eller till och med kanske bruna pga att de varit solblekta är en annan femma.

MadeleneJansson
0

# 12 Precis, därför jag skrev korrekt färgbestämd…… Det är ju liksom grunden, annars kan det ju bli vad som helst………

Linnea
0

#11 och #12 enligt bo furugren kan två svart i undantgsfall ge brun avkomma då med allelen aaE-, sk ressesivsvart till skillnad ffrån "vanlig"svart; dominantsvart

Skynda långsamt så går det fortare.

Animal-3
0

Oj oj,,, det vär länge sedan jag skrev här….
Men jag kommer med lite ny info….
Eldrun stoet är reggad fux med ål. (ni ser ju själva hur hon ser ut på bild). Hennes Pappa är isabell och mamma mörkbrun om jag inte är helt fel ute…
Hingsten är Silversvart och är homosygot för svart.
Vad vi fått höra kan det inte blir något röd häst (eller hur man ska förklara sig) över huvud taget.
Utan mörkbrun, svart, silversvart är de som de flesta tror på, vissa säger silverbrun eller brunblack också…

Gosa
0

#15 I worldfengur så kan du skriva in mammans och pappans id-nr och på så sätt få upp vilka möjliga färger det finns för avkomman samt hur många % chans det är till vilken färg.

Om du inte själv har tillgång till WF så kan jag hjälpa dig, men då måste jag ha båda föräldrarnas nummer, eller fullständiga namn, så kan jag söka dom. Glad

Animal-3
0

#16 ja jag har sett den sidan, det är som sagt min fasters häst och hon ska gå med men tänkte vänta till början av nästa år. Glad

Det vore ju jätte snällt om du kunde GladSka kolla upp eldans nummer och exakta stavningen på det fullständiga namnet. Samma på hingsten så kanske jag kan pm dig sen.

Det är klart nu att jag kommer bli tränare till fölet så att säga eller ja faster säger delägare (känns bara lustigt att säga det än efter som jag inte kommer betala något på hästenOskyldig). Så jag är rätt nyfiken på att se vad det kan bliFlört