Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3039 ggr
Ahnna
0

Foderfråga - digivande ston

Har uppmärksammat att mitt standardsto blivit tunn över revbenen på sistone (inte så man ser revbenen, men de känns tydligare nu) och rätt stor i bukomfång. Hon går på gräs och får ca 300 g lusern och 200 g kornkross varje dag, och hon är fin i hullet i övrigt, men jag undrar ändå om hon måste ha mer mat? Hur mycket ger ni era fölston?

Fölet är 3 månader gammalt nu och jag upplever att stoets juver har krympt de senaste veckorna, förhoppningsvis för att fölet inte diar lika mycket längre? (Hon har mjölk, det kollar jag varje dag.) Behöver jag oroa mig eller är det som det ska? Hemlis

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

sanne
0

Det är nog ingen fara:) jag ger inte mina något extra än faktiskt.. dom går på massor av bete o verkar må bra ! fölen växer o alal är runda o goa.. några av de äldre stona är lite kantiga över ryggen, men dom börjar ta sig.. men lucern är ju bra o ge, sen tar det ju alltid lååång tid o få upp i hull men fort o tappa…

Ahnna
0

#1 Jo, precis, det går fort neråt… Jag vill ju inte att hon ska bli värre. Dessvärre är det inte så mycket bete i hagen, det är många rator med midjehögt gräs men där hon äter är det nästan bara kort-korta strån. Hon vill inte ha hö, det har jag provat, så hon får väl i sig det gräs hon vill ha, men det finns nog inte i överflöd. Fölis har ju börjat beta också, så tids nog blir det nog läge att stödfodra med hö i alla fall. (Suck, alla hästarna äter hö dagligen utom dem två, jag har aldrig varit med om en så dålig återväxt förut!)

www.stuteriprecious.se

ingrid
0

#2 Har upplevt att de kan tappa "för mkt", framförallt med första fölet. Stödfodrat med krafft groov (trots fri tillgång på bra bete), tyvärr går ju mkt ner i mjölken och redan tjocka fölungar har blivit ännu fetare….

Ellinor Johansson
0

Jag har dålig erfarenhet av att mata till fölston, de mjölkar ännu mer och blir ännu tunnare.

Ahnna
0

Mmm. Fast mitt sto har ju mindre mjölk nu än för 2-3 veckor sen. Får samma mat nu som då. Fölet är rund och go, i alla fall.

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Det är nog inte så att hon har mindre mjölk utan fölet drar ur mera varje gång den diar . Sen kan stoet bära mjölken olika, juvret behöver inte vara särskillt stort i sig. Fölungen är inne i den perioden då den kräver mest mjölk nu så kamske däeför stoet minskar i vikt. Hon kräver massor av energi  men även ökat proteinbehov. Ett bra bete borde räcka.

Ahnna
0

#6 Bra bete är det enda jag inte har… Jäkla skitår, rent betesmässigt. Har en hage som varit tom i över 2 veckor, där är återväxten ca 2 cm. Gråter

Ska/bör jag öka lusernet?

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Har du inte bete som räcker måste hon ju få mat så det räcker till att ge di, annars är hon snart ett spjälstaket.

Ett digivande sto i tredje digivningsmånaden behöver  ~59 MJ energi samt 546  g smb pr/ dygn, för att inte behöva ta av befintliga depåer.

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

För att översätta Billans nuffror till verkligheten så har stoet dubbelt så stort energibehov och tredubbelt så stort proteinbehov vid 3-4e digivningsmånaden jämfört med hennes normala underhållsbehov. Din iakttagelse att hon fallit ur är förmodligen korrekt.

Och min uppfattning är att man bör ge stoet så mkt foder hon behöver för att hålla hullet. Mjölkproduktionen styrs främst av fölets diande och sen är vissa ston bättre mjölkkossor än andra och ger allt de har till fölet.

Ahnna
0

#10 Tack!

#8 Hon har så mycket gräs att hon inte vill ha hö, men det är inget "bra" bete i mina ögon. Svårt att förklara utan bilder.

Hon äter som sagt lusern och kornkross, men hur mycket av det kan man ge för att täcka behovet? Jag har ju ingen analys på gräset.

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Lusern kan du ge obegränsat av, det är ett BRA tillskott både för att det innehåller mycket och rätt sorts proteiner.

Välj bort kornkrossen, som inte alls är en lika bra proteinkälla och dessutom fattigt på lysin (som kanske iofs är viktigast för den växande hästen). Ersätt kornkrossen med lusern och ge ännu mer. Vill du ha energitillskott utöver detta sä häll över en dl olja eller 2 - vegetabilisk olja, ger energi utan extra tuggande…

Ahnna
0

#12 Okej, låter klokt! Hur mycket lusernpellets kan man ge per måltid ungefär? Som dagsläget är, med tävlingar och dylikt där jag måste vara borta över natten då och då, så har jag vant in hästarna på 1 kraftfodergiva per dag för att de ska slippa bli utan när jag inte är hemma på kvällen. Går det att täcka stoets behov av kraft på 1 måltid?

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Eftersom lusern är gräs så finns det ingen begränsning för hur mkt du kan ge/måltid heller, på det sätt som det finns med spannmål (kraftfoder). Det som begränsar är nog mest hur mkt du kan få stoet att äta på en gång - de flesta av mina egna äter bara en begränsad mängd av lusernen/tillfälle, sen lämnar de resten.

Ett tips också - kolla om du kan få tag i Kvarnbyfoders lusern, som har högre proteinvärde och mindre pelletsar än Kraffts och Dangrönts

Ahnna
0

#14 Okidoki. Var hittar man Kvarnbyfoder i normal fall? Kostar den mer eller mindre än annan lusern? (Priset är inte viktigt, mest en intressefråga.) Just nu använder jag Kraffts eftersom det är den enda lusern som finns där jag handlar.

Om hon lämnar maten så äter nog fölis upp den! Hon är väldigt glupsk.

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Om du ska kunna täcka hennes behov med luzern behöver hon antagligen runt 4 kg / dygn. Idealet är väl om man fodrar i krubba med hela dagsbehovet i, och som hon kan äta av när hon vill. Då pratar jag om luzern strå, ges pelleterat är ju det bästa uppblött och då blir det ju svårare.

Risken om fölis äter luzernet är att den kan få foderförstoppning. Man kan sätta krubban högt så att fölis inte når den.

AnnaLundin
0

#15 - det finns återförsäljare lite varstans i landet www.kvarnbyfoder.se Kilopriset är i alla fall just nu lägre än på Lantmännen.

Huruvida man ger pelletsen uppblött eller inte är individuellt, jag blöter det aldrig.

[Billan]
0

# 17

Har alltid blött, endast för att jag har varit med och löst alltför många foderförstoppningar på grund av att hästarna fått torra luzernpellets. Men var och en gör naturligtvis som det behagar,

seijsing
0

Har en fundering… här i tråden skriver en del att man kan ge obegränsat med lusern till digivande shettisar för att täcka upp deras behov, särskilt proteinbehovet. Jag har ett dräktigt ministo med föl vid sidan och var till granngården för att köpa lusern åt henne. De sa åt mig att absolut inte ge henne det pga fångrisken utan endast ge henne en näve mineraler + några pelletsar groov/dag. (förutom hö). Åsikter?

Tilläggas ska att hon är i lite väl gott hull för tillfället. Fölet vid sidan är ca:10v.

AnnaLundin
0

#19 - granngårdens rådgivare är ute och cyklar! Skrikandes

Lusern är INTE farligt att ge och ökar inte alls fångrisken!

Och ett digivande sto ska ha det foder hon behöver, oavsett om det är en minishettis eller ett fullblod.

Om ditt sto är i väldigt gott hull nu så kanske hon inte behöver något tillskott, men kom ihåg att det är främst över rygg och rumpa du ser när proteinbristen kommer galopperande och detta oftast när fölet är 3-4 månader gammalt, då det diar som allra mest.