Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1488 ggr
Emma-Andersson
0

Fick ett mail..

Fick ett mail ang min 2 åriga valack som jag har annonserat ut. I mailet stod följande:

_Hej,
söker sällkapsponny till inackodering, samt en ponny att pyssla med (jag och mina barn), kanske denna shettis kan passa?

Erbjuder stor box, daglig utvistelse och som sagt MKT pyssel!

Skulle du kunna tänka dig att låna ut eller end. försäljning som gäller?

Har en budget på 3000:- och ser att du redan sänkt priset, men jag
lockar ändå med ett superhem!!!_

Jag skrev tillbaka att jag inte sänker priset ännu mer pch att personen i fråga skulle presentera sig mer än att hon kan erbjuda stor box och daglig utevistelse.
Fick då tillbaka detta:

Jag tycker 3000:- är rimligt för en oinriden ung shettis, därav erbjudandet som återstår om du ångrar dig, helt upp till dig själv.  

Man kan inte mer än pyssla med en 2 åring eller hur?

Asså, visst kan man göra mer än att pyssla med en 2 åring? Och 3000:- är ett skambud enligt mig bara kastreringen kostade 2000:-.
Köparna förväntar väl snart sig att ett föl ska vara inridet och inkört och säljas med full utrustning för några tusenlappar.

Ahh blir irriterad när jag får sånna mail.
Har absolut ingen brådska att bli av med honom, vill hitta ett hem där han blir använd till annat än sällskap. Och en sån köpare väntar jag gärna på.

Hovgarden
0

Nej inte ska du skänka bort din häst! Det kostar ju flera tusen att bara föda upp honom och kastrering och så! Stå på dig!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

susanne-s
0

Kan denna person vara någonstans ifrån Hedemora hållet???
Fick ett ganska exakt sådant mail för ett par månader sedan…
Detta visade sig vara en hästhandlare…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Mitra
0

Håller med * 1.

Skänka bort sina hästar ska man inte, för som ett säger kostar det att föda upp dom och dessutom har du även kastrerat.

Men tyvärr är det alldeles för många som TROR att man ska sälja till skampriser.

Tycker redan att dom flesta shettisarna säljs alldeles för billigt.

Milla
0

Nej Emma du ska inte acceptera ett sånt bud. Har du ett pris ute på honom nu som är högre så ska inte den tilltänkta köparen tro att ett sånt bud ska tas. En tvååring är ju i startgroparna för framtiden med inkörning, inridning och ja vad man nu vill så med en 2 åring kan man ju göra massor.

Dom som har satt ut sina till ett pris på 3000 kr är ju upp till dom men jag hade inte gått ner om jag var du.

Hur vi än vänder och vrider oss så är det ju som någon redan skrivit det är ju säljaren som sätter priserna och många som ska köpa shettis vet att många är billiga och då förväntar dom sig att ALLA shettisarna ska vara det.

Och ja visst marknaden sätter kanske priserna MEN om (en önskedröm) alla som ska sälja shettis sätter priser som är mer normala så måste marknaden också acceptera priset och då höjs shettisens värde.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Sådana mail är inte ens värda energi att svara på.

VeronicaP
0

Sådan mail orkar jag inte lägga någon energi på jag svarar att nejd et är de priset som står som gäller .

sen så är det väl så att alla försöker tack vara att det faktiskt är väldigt många som säljer sina hästar i de prisklasserna och som går ut med ett pris och sen sänker och sänker det hela tiden , så jag kan förstå att köparna försöker .

Det är vi säljare och uppfödare faktsikt som får se till att värdet går upp på våra ponnyer , det är ingen annan som kan göra det åt oss :-)

[Shettisar]
0

Har en 1 åring ute på annons och känner igen de raderna du kopierat in från mailet… Fast personen som mailade mig ville låna min till att börja med.Dessutom så ansåg on att man var hutlös som hade ett pris (högre än 3000:-) på en shettis som inte var mer än 1år…Rynkar på näsan

Kratern
0

Håller med alla ovansående som menar att det inte är lönt att ens svara på liknande mail.

Tyvärr är det oftast de som skriver dessa mail som sen tar SÄMST hand om den lilla ponny de köper.

Nej, jag säger så här…. Vill man inte betala det som begärs ska man ingen Shettis ha.

AnnaLundin
0

Ni som får såna här mejl, fråga dem varför en shetlandsponny ska kosta mindre än hälften av vad en hundvalp eller kattunge kostar….

Jag sålde min treårsvalack förra veckan och fick betydligt mer än 3000…

[Teddy]
0

Jag hörde talas om en som köpt ett russföl för 28000 + moms…
Varför ska shettisar säljas till välgörenhetspris?

Ahnna
0

Som nån skrev, om vi som är seriösa uppfödare och bryr oss om stam, meriter och så vidare inte tar vettiga priser för våra hästar, hur ska då shettisars värde på marknaden höjas? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag inte begärde mer än språngavgiften för ett föl! Lägga krokben för sig själv är ju himla onödigt när världen är så knölig ändå…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

monzun
0

"Man kan inte mer än pyssla med en 2 åring eller hur?"

Man kan ju göra hur mkt som helst med en 2 åring. Bara fantasin som sätter gränser ju. Visst rida och köra kan man inte, men man kan istället förbereda dem inför det.

Elshira
0

Jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att sälja ens en ettåring för under 5000 kr om det inte var väldigt akut av någon anledning…

Hakuna matata!

Kratern
0

#12 Rättelse…Du kan absolut köra en tvååring. Ut och lunka med vagn är inget problem alls.

Håller med i övrigt….bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra. Agility, löshoppa, härliga skogspromenader och som sagt köra i lugnt tempo.

monzun
0

#14 jag utgick ifrån mina egna 2-åringar och dem kan man inte köra nu.

Kratern
0

#15 "Visst rida och köra kan man inte, men man kan istället förbereda dem inför det."

Hur ska jag tolka ovanstående?

Det går ju utmärkt att köra en tvååring, under förutsättning att den är inkörd förstås..Flört

Förbereda dem kan man göra redan som ettåringar med tömkörning och liknande.

VeronicaP
0

Det går att göra det men frågan om det är nödvändigt att köra dem så unga Oskyldig

Kratern
0

# Frågan var ju vad man KUNDE göra med dem….

Dessutom är det nog bara roligt för dem att få komma ut en sväng. Kan absolut inte se något fel med att köra en tvååring. Däremot är det fel att TRÄNA en tvååring. Observera skillnaden!

Elshira
0

Att köra en 2-åring är oftast möjligt, men jag skulle då aldrig göra det (lr ja tömköra men inte med vagn) med tanke på skadorna det kan göra. Finns mycket annat man kan göra med en 2-åring som markarbete och lydnasdövningar! =)

Hakuna matata!

ThiffannyJ
0

Jag tycker inte att man ska i väg och "tok" köra en tvååring, men att börja vänja dem vid bett och sele ser jag inga problem med. Det rör sig ju om bara ett par minuter.

Jag har den erfarenheten att när vi vänjer in våra unghingar på hösten som två åringar, med vagn och sele, är det lättare att börja själva inkörningen som treåringar sedan.

Vi försöker få de flesta tvååringar att dra vagnen ca 5-10 ggr i skritt och trav ut till vår brevlåda, ca 800 meter fram och tillbaka. Det rör sig sammanlagt med selning och för och frånspänning om ca 20 min. Det tror jag inte kan vara skadligt för ett växande ungdjur.

Förövring, så håller jag med de som skrivit att man inte ska lägga ner tid och ens svara på sådana mejl. För inköpspris är ju inte ens en bråkdel av vad det kostar att ha häst Flört

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Gör som #20 (men har lite kortare till brevlådan dit vi också kör Flört)