har ni .....
har ni täcke på era shettisar?
jag har beställt ett regntäcke som min shettis ska ha de dagar det spöregnar och blåser och sådant oväder.
Vi har aldrig täcke på våra mer än när de gått så får de stå inne å torka.. Shettisar har sin päls så varför skall du ha täcke?

Du behöver absolut inte lägga täcke på din häst om den har tjock och go päls.
Jag har bara täcken på om de är klippta , svettiga efter träning ..
Bara om de blivit svettiga efter ridning/körning.

jag ska bara ha ett i reserv då vi ofta har dåligt väder här.
Jag har bara täcke på mina om dom är svettiga efter träning. Aldrig annars, men mina är inte klippta eller något heller.

Har täcke på klippta,och en som fryser när det regnar o blåser, annarskan dem få på ett fleece när dem kommer in för o torka upp lite..

Iris har täcke på sig och den ena av mina stora hästar.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Begge mine er ute med regndekken og full pels de er aldri tørr ellers, her er mye regnvær, men ikke kaldt.

Ingen av mina har täcken. Varken shettisarna eller halvblodet. Alla har så tjock päls så jag tycker inte att det behövs.

Mina har heller inte täcke.

Vi har aldrig täcken på våra och vi har dem heller aldrig inne på nätterna, oavsett väderlek och årstid. Shetlandsponnyn är en fantastiskt tålig liten ras som sätter en rejäl vinterpäls som klarar alla värderlekar. Det allra viktigaste är att de har tillgång till mat - genom att äta och tugga så håller de sig varma.
Självklart är det annorlunda om man klipper sin shettis för att arbeta den regelbundet. Då är det jätteviktigt att man kompenserar förlusten av päls med ett varmt och skönt täcke!
Samma sak gäller om man arbetar den så att den blir svettig - då är det jätteviktigt att den får hjälp med att torka ordentligt innan den släpps ut i kylan igen.
Ja, jag täckar. Av två anledningar: 1. Han klipps. 2. Veterinären sa att han absolut borde ha täcke vid ihållande regn eller kyla. Hans diagnos gör att han inte får bli nerkyld.

mina har inte heller täcke, ibl. får dom som står inne täcke ngn timme när dom kommit in för att torka.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har inte täcke på mina annat än om det blir 25-30 minusgrader. Ibland om det regnat mycket får de fleecetäcken på sig när de kommer in. De står inne under nätterna.

Jag täckar om;
A) Jag har en ponny som är klippt och det är kallt/regnigt, eftersom en tränande häst inte får bli nerkyld, eller;
B) Om det regnar ihållande redan på morgonen när jag släpper ut dem, eftersom de har en förmåga att stå blöta hela nästkommande natt annars. Är det kallt när de kommer in efter regn får de fleece/ulltäcken på sig så att de torkar, men är det varmt så är risken att de bara står och svettas med täcken på sig inne. Så därför får de hellre ha regntäcken på sig ute så att de är torra när de kommer in.
Däremot små skurar under dagen får de klara sig igenom utan täcken, men regnar det sådär så att hela pälsen riskerar att bli genomvåt så får de ha regntäcken på sig. Inte för att de skulle frysa annars, för det gör inte friska shettisar, men för att de ska slippa bli så himlans blöta - nu är ju vädret uppochner och det brukar vara varmt på dagen men kallt på natten här. Då vill jag inte ha plaskvåta shettisar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se