Längsta man/pannlugg?
Våra små rara hästar kan ju ha ganska kraftig behåring. Så ut och mät era hästars manar och pannluggar, så ser vi vem som har längst!!
Pannlugg-längd
Man-längd, längsta stället
Hur hög är hästen?
Sto, valack, hingst?
Gärna bild om ni vill oxå!

va fin han va renee, någon som ska bo hos dig..??
Nej tyvärr..
Men jag hoppas han blir godkänd…..
#1 Fin hingst! Men jag skulle gärna vilja plocka fram saxen och kapa svansen.. Hihi

Skäpperöds Ulan stod hos mig förra året, han hade man ner till marken. Dessvärre syns det inte på bilderna jag tog, eftersom de längsta stråna är så tunna, men jag höll i dem hela vägen ner och de nådde verkligen backen, på hedersord!
Mått på taglet har jag inte, men han är 80 cm hög.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tänkte på att starta en sånhär tråd när jag var i stallet igår! 
Mitt sto har man till knäna på det längsta stället. Bild och mått kommer ikväll.

#7 Gör så lite som möjligt med den. Borsta inte, kamma inte, pilla inte alltför mycket. (Jag pillar bara ut granbarr och kvistar som har fastnat.) De gånger du ska reda ut manen är det bra om du shampoonerar först och sen använder rikligt med pälsglans innan du börjar kamma. Då slits det väldigt lite och det är i princip bara lösa strån som trillar bort.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vad kul att en del svarat, och lagt ut bilder!
Det är svårt att sköta såna här håriga ponnyer tycker jag! Mitt sto har lång, och tjock man. Och jag känner att jag inte tycker det är så kul att låta det bara vara. Det blir ju som små dreadlocks nästan, trots glansspray. Särskilt runt öronen. Ska se om jag kan lägga ut bild…
Den är iallafall ca 75 cm lång. Pannluggen ca 50 cm, och hästen är ca 102. Mer man än häst känns det som. Ligger dessutom på 2 sidor, även om det är betydligt mindre på den andra. Hoppas den ska växa ut ner mot manken oxå, tror kanske hennes fölis hon hade förra året tuggade av den lite.

Så nu är manen mätt! Den mätte 94 cm och hon är 105 i mkh. Pannluggen är inte så jättelång. Blev inga bilder..

Hm, hjärnsläpp, Gonda v Valburg heter hon, inget annat….
#4 jag är "yrkesskadad" på araber och saxar skall hållas långt borta från sådant tagel!!
#7 Använd mkt och bra pälsglans, helst dagligen, för att hålla manen mjuk och tovfri..kamma men försiktigt! Blir den lerig så tvätta och använd balsam och pälsglans.
#18 Låter man verkligen svansen växa så långt på araber. Är ju lätt hänt att hästen trampar på den så en del tagel lossnar när den är så pass lång.

Har tyvärr ingen egen ponnyskrutt men det är underbart med dessa manar och svansar! <3
#18 Haha precis som mig (har haft araber):D Själv har jag Welsh Mountains och där ska även manen trimmas så den absolut inte går nedanför halsen…
Själv låter jag manen växa fritt på 4-års hingsten jag har här hemma nu och han är min egen "världens minta andalusier" med man som når ned till bogkanten ^^
Det är egentligen gyskam att komma med otrimmad man och svans, men jag kunde bara inte… Och ja han lyckades bli bästa Welsh Mountin hingst på riksen i år trotts engelsk dommare - Låt manarna växa! :D
Hakuna matata!

#19 Det är nackdelen med långa svansar. Min hingst gjorde så för 1½ - 2 år sedan och det har ännu inte kommit ut/ner till samma mängd som innan. 
Svansarna brukar nötas av mot marken och dessutom lyfter de flesta araber på svansen när de rör på sig. Annaras håller man dem både för utväxtens och enkelhetens skull flätad ^^
Hakuna matata!
#22 Jo, jag har varit med om det själv också. Hästen i fråga hade en svans som var jäms med marken ungefär, men när den stod i en backe så kunde den trampa av en bit av svansen. Inte så kul, men tur var att det inte var någon större förlust på den hästens jättesvans. :)
#19 Jag fick lära mig att enligt Koranen, får man absolut inte klippa man och svans på araber! På arabutställningen är det status men så långt tagel som möjligt, svansen ska vara som en slöja!
#23 japp
Har tyvärr ingen bild på vårat sto med de aktuella måtten. Men de är:
Lugg: 32cm
Man: 47cm
Svans: 106cm
Mankhöjd: 106cm