Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 4000 ggr
runas
0

musblackskäck+fux=?

Ska betäcka min musblackskäck med en fuxhingst o har lite funderingar kring vad hon kan ge för färg på avkomman.

Så vitt jag kan förstå så kan hon ge i stort sett vad som helst. Fux, musblack, musblackskäck, rödblack, rödblackskäck, svart, rödskäck.

Har jag helt fel?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Linnah
0

Om hingsten har brunanlag så kan det bli fux, rödskäck, rödblack, rödblackskäck, svart, svartskäck, musblack, musblackskäck, brun, brunskäck, brunblack, brunblackskäck. Skulle fuxen ha dubbla anlag för brunt så går de svarta färgerna bort, har musblackskäcken dubbla svarta anlag så går fuxfärgerna bort. Skulle musblackskäcken ha dubbla anlag för skäck och/eller black så går de färger där dessa inte ingår bort, men det är väldigt ovanligt i Sverige i alla fall.

MadeleneJansson
0

Vad har du för häst? Vore kul att veta, jag har själv 2 st musblackskäckar!

Har betäckt mitt sto med en fuxhingst en gång, det fölet blev rödskäck.

I övrigt finns inte så mycket att tillägga på Linnahs inlägg. Vet man stammen kna man kanske säga ngt säkrare med ledning av föräldrarnas färger.

Gosa
0

#1 Åh vad duktig du är. Jag tycker det är jättespännande det här med genetik och färger, har du gått någon utbildning?

Jag har ett musblackt sto, hon har fått tre föl med två olika hingstar. Första hingsten var rödskäck och sedan var hon betäckt med en fux två år i rad, alla gånger har hon fått musblacka föl. Tror du det är en slump eller är hon så stark nedärvare av sin färg? Vad jag vet så var bara hennes mamma musblack (ingen annan i hennes stam, vad jag kan se).

runas
1

modern är musblackskäck, fadern svart

farmor o farfar är svarta

mormor är rödskäck o morfar svart.

hennes första föl m svart hingst blev musblack.

skulle såå gärna ha ett rödblack föl!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Gosa
0

# Jag har också alltid velat ha ett rödblackt föl, därför har jag valt rödskäck och fux till mitt sto. Jag har dock alltid fått musblack.

Har hört att om jag vill ha en rödblack avkomma så ska jag använda Isabell-hingst …

AnnaLundin
0

#5 - nej, isabellhingst är HELT FEL färg att använda om du vill ha en rödblack. Det är två helt skilda anlag som ger black resp "gult" (isabell).

Har ditt sto lämnat någon fuxavkomma? Finns det chans/risk att hon är homozygot för svart? jag fiskar lite efter ifall hon alls har något fuxanlag att föra vidare, för om inte så är det genestiskt omöjligt att få en rödblack.

Vad gäller färggenetik så är det ganska "enkel" genetik om man bara lär sig grunderna.

Gosa
0

#6 Åh, vad intressant… aldrig någon ens som sagt detta till mig eller frågat om det finns fux bakom henne..

Hon har bara lämnat musblacka föl med fuxfärgade hingstar, fast hon har fux bakom sig på pappans sida.

Här är hon:

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=17444

Om jag vill ha rödblack avkomma, ska jag då fortätta att betäcka henne med fux, eller??

AnnaLundin
0

#7 - då ska jag krångla till det ytterligare litegrann… Flört

1. Det är inte säkert att hon har ärvt farfars fuxanlag, det är bara 50% chans att han lämnat det vidare. Det vet man först om hon lämnar en fuxavkomma eller genom att DNA-testa.
  2. Din bästa chans att få en rödblack avkomma är att betäcka med fux ja, men det är inte säkert att det kommer någon ändå.
  3. Blackanlaget kan vara "kopplat" till hennes svarta anlag, vilket i så fall medför att (förutsatt att hon har ett fuxanlag) avkommorna blir fux eller musblack.

Sen blir jag lite nyfiken på varifrån hennes blackanlag kommer, för det finns ju inte hos någon av hennes föräldrar… Mamman står inget om men mormor och morfar är ickeblackar.

Gosa
0

#8 Ja hon har ju helt tydligt bevisat att hon nedärver sin egen färg väl eftersom alla hennes avkommor blivit musblacka (även den som dog vid födseln -08)

Vi har gjort ett DNA-test på henne en gång eftersom registreringen av hennes första föl kom in för sent Skäms, frågan är om man därutav kan läsa vad hon har för färganlag??

Hennes mamma var också musblack, jag har sett bilder på henne, tyvärr finns hon inte längre i livet.

I år är Wilma dräktig med Castor, ska bli spännande att se vad den fölungen får för färg? Borde väl bli musblack el. svart?

AnnaLundin
0

#9 - det vanliga DNA-testet säjer inget om färgen, men kanske kan de utläsa det på testresultatet om du kontaktar dem - jag vet inte…

Då är ju frågan bara vem av mammans föräldrar som är felreggad - eller inte stämmer…

Din färggissning på kommande föl stämmer nog, Castor verkar inte ha lämnat någon fux = sannolikt homozygot för svart.

Linnah
0

#10 Såvitt jag vet så stämmer färgen på Bemilo, och tittar man på mormors stam så är Rosolio svart och Backhill June har jag (sett) bild på har jag för mig och jag är rätt övertygad om att hon var svartskäck och jag har hittills aldrig hört om en Wells-ponny som varit black, alltså kan inte stammen stämma.

Linnah
0

#3 Det handlar mest om stort intresse sen 11-årsåldern (jag höll kurser på ridskolan samt i övningen inför den där teoritävlingen man tävlade i när man var liten, minns inte vad den heter) samt "bekräftat" genom färg-/id-kontrollantkurs. ;) Som Anna säger så är det inte så himla svårt, däremot är det en liten aning mer krångligt att räkna ut sannolikhet och procent, men det är egentligen inte så svårt det heller.

runas
0

#1 här är hon

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=101745

vad tror du? skulle så gärna vilja ha en rödblack skäck….

Annelie-P
0

#1 (och #12). Jag blir också alltid så imponerad över dina färgutläggningar! Du svarar alltid snabbt och kunnigt!

Linnah
0

#14 Tack tack :)

#13 Hennes mamma har rött anlag (inte pappan), alltså är det 50% chans att hon har fått rött anlag i sin tur. För att bevisa huruvida hon har rött eller ej måste hon få ett rött föl, alternativt en lång rad icke-röda avkommor tillsammans med hingstar som har rött anlag. Betäck med en med rött anlag och hoppas på det bästa. ;) För bäst chans så bör det naturligtvis vara kombinerat med skäck och black, för då ökar sannolikheten att få allt på samma gång.

Sen har det som Anna säger i #10 visat sig att anlagen kan vara kopplade till varandra, att anlaget för black ligger nära anlaget för svart t.ex., vilket kan göra att det rubbar sannolikhetsprocenten. Än så länge tycker jag att det verkar rätt osäkert kring det där, och framför allt kring hur man ska räkna (om det går att räkna), så vill man göra det lätt för sig kan man bortse från det och hoppas att det är slumpen som avgör. Annars kan det vara så att oavsett om hon har rött anlag eller ej så kommer hon inte att få några rödblackar eller svarta, utan endast fux eller musblack därför att anlagen är "kopplade" till varandra (ligger nära varandra). Men som sagt, det där är väl inte helt klarlagt än.

Gosa
0

#10 och #11

Tack så jättemycket för era svar och engagemang Glad

Jag blev så nyfiken på Wilmas stam och hennes bakgrund vart black-anlaget kommer ifrån så igår kväll ringde jag en tjej som ägde Wilma när hon var liten. Det visade sig att mamman till Wilma också var musblack, hon har i sin tur gett flera musblacka och brunblacka avkommor.
Mormor till Wilma (Hammarshus Jolly) är registrerad som svartskäck men hon var till 100% säkerhet musblack-skäck.
Hon som jag talade med igår skulle prata med någon i veckan som också var väldigt bra på färger (och stammen bakom Wilma) och se om hon kunde få veta något mer. Enl. tjejen jag talade med igår så kan tydligen skäckar få blacka hästar av en slump??? Hon hade hört talas om ett annat fall där det också blivit så…

Jag har ingen aning, men det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det ligger till.

Vad det gäller den röda färgen så kan det ju bara vara slump att hon inte fått fux så för nyfikenhetens skull så hade det ju varit intressant att prova betäcka henne med en fux en gång till och se vad det blir Oskyldig.

En fråga till, vad blir det om jag betäcker med Isabell? Samma resultat som med fux, eller?

Kan en musblack vara homozygot och bara ge blacka hästar?

ninam
0

#16 Jag har haft ett sto som var musblack och hennes mormor var Jessica Rs 151 så den rätta färgen på Jessica är med största sannolikhet musblackskäck. Så stammen på din ponny stämmer säkert:)

Kris_J
0

#7 Hennes färg ter sig märklig till stammen. Det är hos Jessica det blacka avkommorna "börjar", så det kan man bli fundersam om vad det beror på. Ingen av Jessicas syskon har fått black avkomma.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#16 - du skrev:

"Enl. tjejen jag talade med igår så kan tydligen skäckar få blacka hästar av en slump??? Hon hade hört talas om ett annat fall där det också blivit så…"

Svaret på den frågan är ett rungande NEJ, ett blackanlag kan inte ligga dolt och bara dyka upp plötsligt. Finns anlaget så syns det och omvänt syns det så finns det. En häst kan inte nedärva ett färganlag som den inte har själv.

Har det funnits ett annat fall där detta har hänt, så är det helt enkelt fel härstamning på den hästen. Kanske har en annan hingst varit framme och tillverkat en avkomma utan stoägarens vetskap.

Gosa
0

#17 Tack Glad. Blev lite orolig ett tag att min häst kanske var en "helt annan"….

Man vet ju aldrig? Men Jessica själv kanske också var musblack-skäck??

ninam
0

#18 Blackfärgen går att härleda ända till Jessica RS 151. Att försöka få reda på om Jessicas stam stämmer eller inte är väl i princip omöjligt och det saknar väl egentligen praktisk betydelse. Hon ligger ju rätt många generationer bakåt.

Sådana konstiga fall finns ju även bland avelshingstarna, var kommer tex Anirac´s Bernhards skimmelfärg ifrån? Den kommer från mormor men sedan då, hur går man vidare?

Kris_J
0

#21 Det förefaller som att fadern till Jessica inte är rätt.

fixa
0

#21  instämmer helt med dig.

AnnaLundin
0

#21 - om jag inte minns galet så har man konstaterat att stammen på Aniracs Behrnad inte stämmer, men har medvetet valt att bortse från det då det inte går att reda ut vad som blivit fel.

Gosa
0

Det är möjligt att det är så att pappan till Jessica är fel Obestämd, men som sagt det ligger så långt bakåt i ledet så det lär vi aldrig få veta ändå…

Jag har dock fått veta nu att om jag vill försöka få en rödblack avkomma på mitt musblacka sto, då ska jag använda en hingst som inte har något som helst svart bakom sig…så långt man kan se. Fux utan svart bakåt eller skimmel utan svart…

Någon som vill tipsa om lämpliga hingstar???

AnnaLundin
0

#25 - jag undrar vad det är för konstiga bekanta du har, vad de har för kunskaper i färggenetik alls? Det är totalkonstiga kommentarer du har fått.

Det spelar ingen som helst roll om så båda föräldrarna till en fux är svarta, för fuxanlaget är recessivt, vilket innebär att en fux har inget annat än röda anlag.

Det som spelar roll för om ditt sto kan få en rödblack avkomma är ifall hon själv har något fuxanlag. Med en fuxhingst kommer det ALLTID ärvas ett rött anlag från hingsten. Fux kräver två röda anlag, dvs ett från varje förälder. Så det ÄR, som sagt, ditt stos gener som avgör vad det blir för färg på avkomman om du betäcker med en fux.

Det spelar inte heller någon roll om det skulle finnas skimlar eller skäckar bakom hingsten ifråga, om han själv är fux, eftersom skimmelanlag och skäclanlag endast kan nedärvas om de finns. Och man VET att de finns hos hästen endast om de SYNS. Dvs skimmelanlag och skäckanlag syns alltid - är hästen inte varken skäck eller skimmel så kan den inte heller nedärva sådana anlag.

Milla
0

#24 är detta sant? hur kan då denna hingsten få lov att verka i aveln? då vet man ju inte alls vad det är man avlar på egentligen då man inte vet stammen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

#27 - det är några led bakåt felaktigheten ligger även hos den hingsten. AVN var medvetna om detta då han godkändes, om jag inte minns fel.

Milla
0

"21 enligt stamboken så är hans mamma skimmel

Milla
0

"28FörvånadFörvånad

Gosa
0

#26 OJ, TACK Skäms.

Ja, som du förstår så kan jag inte mycket om det här själv, men vill gärna lära mig mer….

Så vad tusan, då är vi tillbaka på ruta ett tills jag VET vad mitt sto har för färguppsättning. Borde faktiskt vara enklast med ett DNA-test för att se om hon har ärvt något rött anlag från pappans sida?!

Eller så låter man det bara vara och är glad för dom fölen som kommer, oavsett färg Flört.

Anna har du gått någon utbildning, eller hur har du lärt dig så mycket? Finns det någon bok att köpa i ämnet??

Gosa
0
AnnaLundin
0

#31/32 - jag är ID-kontrollant och intresserad av genetiken. Har man lite grundläggande genetikkunskaper så är det inte så himla svårt med färgerna. Jag fick grunden på en färgföreläsning för många år sedan, sen har jag läst och lärt på egen hand.

Börja med att kika på www.silverkedjan.se - där finns några sidor om färger och färggenetik som är ganska pedagogiskt skrivna.

Kris_J
0

Här är en väldigt bra sida om man vill lära sig om färger. Senaste rönen SLU sammarbetar med dem. Klicka på båmarkerat i texterna där finns tex schema.

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorhorse.php

Man kan registrera sig och det är lätt om man vill skicka test.

Gosa
0

#33 & #34

TACKAR, jag ska verkligen läsa på, tycker det är väldigt spännande Glad

PP
0

En tanke… När man vill avla på färg, kan man precis som vid all annan avel, behöva tänka mer långsiktigt än till första generationen. Om ditt sto skulle visa sej sakna anlag för rött, så finns ju ändå möjligheten att hon tillsammans med fux får mus- eller brunblackt stoföl som då i sin tur kan få rödblackar. Flört

Lycka till och jobba på mot din drömuppfödning!

Ahnna
0

#28 OMG! Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ninam
0

#22 Jag måste bara tillägga…det är inte alls omöjligt att Jessicas mamma var black.

Jag ägde som sagt ett musblackt sto (med Jessica som mormor), hon fick 7 avkommor medan jag ägde henne och INGEN blev black, när jag sålde henne fick hon ett föl till, den blev givetvis black!! Så statistiken stämmer inte alltid:)

AnnaLundin
0

#38 - statistiken säjer att det är 50% chans vid varje dräktighet att avkomman blir black (i det här fallet), sen avgör slumpen om det blir black eller inte. SÅ det kan bli allt mellan 100% black till 100% ickeblack oavsett antalet avkommor.

ninam
0

#39 Jag vet :) Men jag syftade egentligen på #18 där det står att ingen av Jessicas syskon lämnat blacka avkommor. Det är ingen garanti för att Jessicas stam är fel. Hennes syskon behöver inte vara blacka.

Gosa
0

#36 Ja, det är klart… även om inte Wilma själv får rödblackar så kan ju hennes avkommor få det Flört. Jag hoppas att hennes fölningar går bra och att jag får några fina ston efter henne…

Gosa
0

#38 Hm, vilken jäkla otur… tänk så det kan bli…

Kris_J
0

#40 Visst kan det vara så att en möjlig färg aldrig dyker upp hur många avkommor som än föds.  Där håller jag med dig till fullo.
Men jag undrar vad det blacka kommerifrån, studerar man stammen, förefaller det märkligt utifrån den uppgivna.

exitingsvillemo
0

#4 rätta mig om jag har fel, men om modern till din hade ett blackanlag, varifrån har hon isåfall fått det? Någon av morföräldrarna står reggade med fel färg, tippar på att det är mormodern. Eftersom Morfar är svart och det är en tydlig skillnad på musblack och svart.

Linnah
0

#41 Om Wilmas avkommor inte blir blackar så kan de inte i sin tur få blackar, nej. Som Anna skrev tidigare så syns blackanlaget om det finns. Det kan alltså inte nedärvas dolt, eftersom det är ett dominant anlag (=det syns).

Cattis
0

#44 Mormor och mormorsfar är blackar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

#46 Hej! Så där va du jag blev orolig att du gått upp i rök…Flört

Kris_J
0

Här är en annan färgsida för den som hungrar:

Färger,eng

Cattis
0

#47  Nej då, inte riktigt. Har varit sjuk och utan fungerande dator bara. Rynkar på näsan
Håller på att installera allt på den nya nu, men det tar sin lilla tid.

/Cattis

exitingsvillemo
0

#46 ok, funderade eftersom det stod i inlägget (4) att momor var rödskäck och morfar var svart

Gosa
0

Min nyfikenhet på om Wilma bär på fux-anlag tog överhand Skrattande.

Jag har nu varit i kontakt med SLU och ställt frågan till dom. Jag fick supersnabbt svar och eftersom hon tidigare är DNA-testad så kan dom använda samma hårprov för att nu testa och se om hon bär på fux-anlaget.

Så nu är det bara att vänta på SLU´s svar Flört.

MadeleneJansson
0

# 19 och 20 Det finns en liten "chans" att en ex rödskäck kan lämna en black avkomma, med enfärgad hingst…. Hur då??

Jo om det vita i skäckfärgen är så utbrett att man missar att hästen bär på ett blackanlag, ex om den är helt vit över ryggen samt i man och svans, bara är rödfärgad på någon fläck på sidan eller så….. Då kan den genetiskt vara en rödblackskäck, men se ut som en ljus rödskäck, och tänker man då inte på blackanlaget kan den  blir felreggad som bara rödskäck.

Om man läser i stamboken kan man tänka på att det kan bli så här, det behöver inte vara stammen som är fel….. desstom är ju många reggade med fel färg. Mitt sto tex är musblackskäck e Rödskäck pappa och svart mamma……enligt stamboken är alltså hennes stam fel?? Pappa är Amigo som var rödblackskäck.

Kan ju vara ett fall som det jag beskriver som någons kompis stött på, dvs en black som inte ser black ut som fått ett blackföl…

Kris_J
0

#52 Att Amigo är rödblackskäck är allmänt känt, och inget som heller verkar konstigt då han är efter Rouge Dragon of D. som var rödblack.

MadeleneJansson
0

# 53 Jo jag vet ju det, men läser man i stamboken så ser det ju ut som att något inte stämmer…… Det är därför jag inte sätter allt för stor tillit till stamboken på den punkten…

är ju inte konstigt att det är fel på äldre ponnyer heller, när ägaren själv skulle skriva i färgen, alla är ju intresserade av genetik osv, och en del är jättesvåra att se vad det blir för färg när dom är föl…

Läste om ett sto i Ridsport som ägaren stolt presenterade som silversvart…. Hon var e fux u fux…. i mina ögon mörkfux med lite "sotig" nyans… Finna många som är felreggade…

runas
0

#54 ja min svartskäck var reggad som brunskäck när jag köpte henne!

Gosa
0

Lång väntan på besked blev det för min del, men idag kom svaret från SLU i Uppsala.

Mitt musblacka sto Wilma har ej den röda genen. Hon själv kommer aldrig att kunna ge fux/rödblacka avkommor. Känns ganska skönt att veta detta, då kan jag fortsätta koncentrera mig på att betäcka henne med svart hingst för hon kommer ändå aldrig att få annat än svart el. musblacka avkommor Glad.

achibaldsminiatyrer
0

vad intressant med alla färgkombinationer jag stjäl lite av tråden för att ställa en fråga om färg hoppas de e ok men jag har ett sto som e rödblack och ska betäckas med skimmel hingst född svart vad kan de bli för färger på avkomman då?

lika så har jag ett mörkt fux sto betäckt med en skimmel hingst, vad kan de fölet få för färg?

ingen som vet någon hemsida eller så där man kan kolla upp vad stona  kan ge för avkommor?

exitingsvillemo
0

Ditt rödblacka sto kan få avkomma i färgerna: svart, brun, fux, musblack, brunblack, rödblack sen har du 50% chans att det blir en skimmel född som ngn av ovanstående färg.

Detta är helt generellt, sen beror det ju på om stoet eller hingsten är heterozygota osv…

achibaldsminiatyrer
0

#58 vad sännande, hingsten e efter anirac´s berhnard och verkar ha mkt skimmel bakom sig och stoet fick sitt första föl i år en rödskäck fölets pappa e även rödskäck .stoets mamma är musblack och hennes pappa är fux själv e hon som sagt rödblack

Pheobe
0

#59 Berhnad har ingen godkänd son efter sej så jag antar att det blir en "oäkting" ? Så läser jag reglerna här så är dina inlägg inte välkomna här… tyvärr. Forumet är till för stammade shetlandsponnyer. Men en sak måste jag påpeka. Även om skimmeln har skimmel bakom ger det inte större chans för att få skimmel. det är ändå bara 50% chans för skimmel om en av föräldrarna är skimmel och den andre fux. Och Behrnad har faktiskt inte så mycket skimmel bakom sej… märkligt nog.

AnnaLundin
0

#60 - det behöver inte alls bli en oäkting, om hingsten ifråga är DNA-typad och språngrulleredovisning sköts enligt konstens alla regler!

achibaldsminiatyrer
0

#61 han e DNA-typad och allt, han skall premieras nästa år.

#60 du behöver inte vara så otrevlig ställde bara en ärlig fråga har både shettisar och "oäktingar" som du så fint kallar de. Alla betäcks med samma hingst så frågan gällde även mina renrasiga shettisar.

runas
0

#56   Min nyfikenhet har nu oxå tagit överhand o jag har beställt ett fuxtest på min musblackskäck, ska bli såå spännande o se om hon har rödgenen eller inte.

seijsing
0

Så för att ge vår färgguru här inne mer frågor…Skrattande

Isabell + Skimmel = ?

AnnaLundin
0

Födelsefärg på skimmeln? Och vad har skimmelns föräldrar för färger?

seijsing
0

#65 Oj, Glad tänkte inte på det, var bara en hypotetisk fråga då jag gärna skulle vilja köpa ett skimmelsto och undrade över vad det skulle kunna bli för färg på fölet! Men det är klart, man behöver lite mer info än så! Skäms

bjaarka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Ett jätte intressant inlägg…

Älskar själv blacka hästar, tycker det är något extra speciellt med de färgerna.

Skickar med en liten bild på mitt rödblacka 1-åriga mini-sto. Pappan är brunblack, mamman brun. Mammans mamma är fux…. Glad (då förstår jag nu hur hon kunnat bli rödblack…).

Stal även jag lite av tråden, men det var så spännande inlägg…

Många häls Lotta

AnnaLundin
0

#66 - i de flesta fall är skimlar heterozygota, dvs har bara ett skimmelanlag. då är det 50% chans att det nedärvs.

HeidiH
0

Mitt stos mormor är helsyster till ditt stos mormor. Hoppas det blev rätt nu.. Hammarshus Johanna heter min hästs mormor. Kom på det när jag läste namnen, att vad bekant det låter!

Kratern
0

#13 och #15 Hur stämmer färgerna på Vicky och Viola i hennes stam? Var finns gulanlagen i Binas stam? Ju mer jag läser i denna tråd, desto mindre förstår jag…

Cattis
0

#70 Bina har inga gulanlag i sin stam.

Vicky var inte rödskäck som det står i webbstamboken, utan rödblackskäck. Viola var svartskäck.

/Cattis

Kratern
0

OK. Var kommer blackanlaget från då…?

Kris_J
0

# 72 Möjligtvis Rouge Dragon

runas
0

#71 var Vicky rödblackskäck? Vad lite man vet om sin egen ponnys stam egentligen…

#72 Rouge Dragon var väl rödblack?

Cattis
0

#74 Ja det var hon. Rouge Dragon också.

/Cattis

Cattis
0

#74 Jag har en bild på henne, skicka din mailadress i ett PM så kan jag skicka den om du vill?

/Cattis

runas
0

#76 har pm:at dig…tror jag

Vore jättekul med en bild på henne!

Emmelie93
0

Vilken färg får man om man avlar på en mörktbrunt sto e:mörkbrun, u:svart, ee:rsk, eu:svart, ue:svart, uu:svart, och en skimmelhingst (född fux) e:fux, u:skimmel, eu:fux, ue:fux, uu:skimmel

Tack på förhand :D

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
0

putt ;)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus