Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1214 ggr
Mitra
0

Export av Ponny !

Har fått en köpare på mitt sto från Finland.

Vad ska man tänka på och hur brukar man gå till väga.

Pass, Vetintyg mm.

Har inte bestämt något ännu, har ni någon erfarenhet av försäljning utomlands, Skriv gärna och dela med er blir lite nervös för det är ju inte så lätt att följa henne sen så snälla dela med er.

[Teddy]
0

Jag har nyss sålt ett sto till Finland och gjorde så här:
Skickade passet och en ägarbytesblankett till SSSregistrator för att få ett IPMCpapper som ska med för exporten. Du får tillbaka passet med nya ägarens namn. Kostade 200:-
Skriv export på kuvertet så kommer det snabbt tillbaka.
Innan hästen åker ska den ha ett veterinärintyg som inte får vara äldre än 48 timmar.
Det var lite bökigt först, (men jag fick jättebra hjälp av Maria P!! Tack Maria!)
Lycka till!

Mitra
0

Tack!!

Lite klokare nu, men ska den nya ägaren skriva på först innan jag skickar in passet och ägarbytesblanketten till sss, har inte så mycket erfarenhet med försäljning överhuvudtaget.

[Teddy]
0

Nej du kan skriva in hennes/hans uppgifter. Prata med köparen först. Ni  måste också komma överens om vem som betalar vetbesiktningen. Eller om ni delar. Det blir ju en tusenlapp extra.

VeronicaP
0

Se även till att hela hästen är betald innan också tex , så de verkligen kommer och hämta hästen, inte så kul att göra ägarbyte och annat och de inte kommer.

Vi gjorde så att köparna fick stå för de extra kostnaderna som tillkommer , distriktsveterinärs kosntaden och export kostnaden.

MÅste vara distriktsveterinär som gör hälso deklarationen.

Mitra
0

Ok Tack för svaren!

Dom verkar vara helt ok, för dom erbjöd sej att sätta in pengarna så fort jag lämnar besked om jag tänker sälja (till Finland).

Och vetkostnad och övriga kostnader får dom givetvis stå för, tycker jag.

Är det någon som har erfarenhet hur det är inom travkulturen i Finland, vill att hon ska få det bästa tänkbara, annars blir hon kvar.

VeronicaP
0

'det är precis lika bra i Finland som här .

självklart finns det bra och dåliga hästägare där precis som det gör här.

Mitra
0

Tack för alla svar Glad

Det låt väldigt bra när jag pratade med dom, fick referenser både i Sverige och finland. Så dom är nog seriösa, men man ska ju alltid kolla av läget innan man säljer sin guldklimp.

Visst finns det dåliga hästägare överallt, TYVÄRR…

Mvh En som är lite klokare Flört

Mitra
0

En fråga till !!

Hur har ni löst betalningen ?

Har ni lämnat ert kontonummer eller hur har ni gjort ?

VeronicaP
0

#8 Ja vi har lämnat kontonr

Mitra
0

#9 Tack för ett snabbt svar.

Nu tror jag att jag vet det jag behöver.

[Teddy]
0

När du lämnar kontouppgifter ska du lämna något som heter BIC och IBAN. Man kan hitta det på nätet, men jag frågade på banken. Det var inte krångligt.

Mitra
0

Jag planerade att gå till banken så att dom fick hjälpa mej, kändes säkrast så,

Nu ska vi se om jag har förstått det hela.

1, Pengar på mitt konto

2, Skicka in pass, ägarbytesblankett för export ( IPMC)

3, Vetbesiktning  max 48 tim innan transporten till Finland

4, Sen var det bara transport kvar

Rätta mej om det är något jag missat.

VeronicaP
0

Tänk på att det ska vara Distriksveterinär men tror faktiskt att det står på på de förklaringslappen som du får med dina papper från stamboksföraren :-)

Lycka till med din försäljning

Mitra
0

Tack ska du ha.

Och ni andra som har svarat på mina frågor…