Spolning av tårkanaler
Funderar på att få tårkanalerna spolade på min minishettis eftersom han ofta har irriterade ögon/ögoninflammation. Tänkte höra här vad ni har för erfarenheter av det. Hur går det till? Hur blev resultatet? Hur mycket fick ni betala för det? Gör ni det regelbundet?
Jag var faktiskt inne till atg kliniken med min varmblodsfölunge och spolade tårkanalen i torsdags. Jag tog ett blodprov på han och det visade sig vara någon slags infektion i kroppen och de ville då kolla han i halsen. I halsen fanns inget fel och när jag berättade att hans ögon hade runnit sedan september så ville han spola rent för att kolla så tårkanalen hade fri passage. Det gick till så att han hade en spruta (antar att det var koksaltlösning) och en liten plastslang som han satte in i näsan i ett hål, och vips så började det rinna ur vätska i ögat. Helt smärtfritt han stod blixt stilla.
Inget hände ögonen rinner fortfarande. Någon faktura har inte hunnit komma ännu. Har någon vet. tittat på hästen det kanske behövs en behandling med ögondroppar, eller har du redan provat detta?
Har testat det mesta, har även tagit blodprov som inte visat något.
Ja du jag vet inte men det kan väl kanske vara värt att prova spolning.
Nu har jag börjat en medicinering med hippotrim och jag hoppas att detta ska ta bort även de rinnande ögonen.

Fick noviform rekomenderad på ögon som kan vara rinniga eller lite kletiga. Behandling en vecka om ej bättre uppsök vetrinär. har aldrig behövt åka in efter första gången när jag fick rådet.
#0. Rinniga ögon kan vara maskangrepp också. Avmaskat?
#4 Noviform funkar, men det kommer alltid tillbaka så småningom.
#5 Ja, han avmaskas regelbundet.
Skriver här som jag gjort inne på kaninsidan också. Tvätta ögonen med ljummet té. Fungerar på både djur och barn. EJ mint. Gärna kamomill men vilket annat som helst går bra. Blir jättebra resultat
#7 Finns en växt som heter Ögontröst (har säkert något annat namn också) som fungerar jättebra att göra "ögonte" av.

hejsan
Jag åkte med Zettan till veterinär och fick hennes tårkanaler utspolade. Hon fick lugnande. Sen gick dom eín med en liten slang i näsan och spolade ur tårkanalerna. Det kom jätte mkt gegga ur ögonen.
Hon blev jätte bra efter de. Sen är det bara att hålla efter så om hon får tillbaka en massa gegga i ögonen igen får man åka tillbaka och göra det igen. Veterinären sa att hon hade lite trånga kanaler men inget som var farligt.
kram
Oj, låter bekant! Kolla bettet!
Min shettispojke köptes först av stallägaren, men efter att jag lidit alla "jag vill ha"-kval köpte jag honom av henne efter ett halvår. Han var då en frisk liten hingstunge.
Han bodde efter köpet alltså fortsättningsvis i samma box och fick samma foder.
Efter ca 2 veckor efter det han blivit min började ögoninflammationerna. Och de höll på i nästan 5 månader. Ingen kunde komma på vad som var fel för ponnyns liv hade inte förändrats på något sätt, utom att ägerens namn på pappret var ett annat. Ögonen hade heller inga yttre skador.
Vi var till hästkliniken med honom och vår veterinär var en ständig besökare i stallet, ibland 2 ggr i veckan. Tårkanalerna spolades titt o tätt. Ögonen medicinerades med olika preparat och var ibland litet bättre men genast då midicineringen var slut så började det igen.
Det kändes ganska hopplöst faktiskt. Veterinärerna stod handfallna och kunde bara spola kanalerna och skriva ut mera medicin, som hjälpte en tid, men tog inte bort orsaken.
Är kanske själv lite långsam i övre änden, men sen en sömnlös natt kom jag äntligen på det!!!
En sak hade ändå förändrats i ponnyns liv sen jag köpte honom. Jag skaffade honom ett urgullit litet träns och ett betsel (eller säger ni i Sverige bett?), ett tredelat "guld"färgat sådant. Tog reda på och det innehöll zink + koppar och var till konsistensen ganska mjuk metall, av Svenskt fabrikat faktiskt. Bytte ut bettet till ett rostfritt och sen dess (ca. 2 år) har han inte haft ögonen inflammerade.
Antagligen var han lite allergisk mot de här metallerna, men hans mun hann aldrig reagera för vi använde bettet så sällan och så liten stund varje gång för ponnyn var ju ännu bara ett föl då. Men tårkanalerna på en så här liten krabat är ju mycket klena och tunna så hans slemhinnor reagerade så pass mycket att kanalerna blev tilltäppta. Hur det hela hänger ihop kan jag inte säga (är inte insatt i kemin/medicin), men bytet av bettet hjälpte genast!
Kolla alltså bettet och om du har ett gulfärgat så prova ett rostfritt en tid och se om det hjälper (efter det ni låtit spola kanalerna förståss och om veterinären inte hittar någon annan orsak till inflammationen i ögonen).
Lycka till!