Blodbrist hos häst?
Har ni några erfarenheter av blodbrist hos häst? Vad orsakas detta av? Vad finns det att göra för dessa hästar? Vilka är symtomen?
Blodbrist kan dom få av bla inälvsmask

De kan då få blodbrist av för mycket vitlök vet jag men vilka symptomen är har jag ingen aning om.
Anna-Carin

Inre blödningar, brustna tumörer (cancer) och stora blodmasken kan orsaka dödlig blodbrist, men även lilla blodmasken kan ställa till det om än i mindre allvarlig skala. (På föl ska man vara uppmärksam ändå, förstås.)
Jag hade två hästar med konstaterad blodbrist förra året, varav den ena dog av akut blodbrist (utan vettig förklaring) och den andra inte gick att ställa diagnos på heller men hon hade en ansenlig mängd mask enligt träckprovet. Hon blev bra några månader efter att avmaskningsschemat var genomfört. (Cydektin + Noromectin med några veckor emellan.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#3 hur var symtomen på hästarna Ahnna? Vore jätte intressant att få veta.

#4 Den som var sjuk men blev frisk är väl egentligen den enda som är intressant att diskutera, eftersom han som dog blev så akut dålig att ingen veterinär hittills har kunnat säga vad det var som hände. (Brusten tumör, brusten aorta, trasigt inre organ, whatever.)
Fölet som var sjukt hade först låga vita blodkroppar och fick penicillin mot det. Då var hon riktigt sjuk och låg ner nästan hela tiden, gick inte att väcka när hon sov och stod och skakade (typ spasmer) ibland. Men penicillinet hjälpte! 1½ månad senare var hon slö och hängig igen, så jag trodde att det var samma sak som hade kommit tillbaka. Men då var de vita blodkropparna helt normala, men de röda blodkropparna var för få istället. Det enda som märkte egentligen var att hon var trött, ointresserad av omvärlden, seg och hade dålig aptit. Hon låg ner mycket då också och det var så jag upptäckte att hon var sjuk igen. Med föl så lär man sig ju på ett ungefär hur de ser ut när de sover och hur ofta de ligger ner, så jag märkte väldigt snabbt att hon plötsligt hade helt nya sovrutiner.
Hon behandlades bara med avmaskning, eftersom det inte fanns någon diagnos och hon hade för små blodkärl för att få plasma. (Det gick inte ens med de minsta nålarna som är till hundar.) Hon hade nog tur som blev helt frisk, eftersom det inte hade gått att göra så mycket om hon inte hade blivit bra.
Underligt nog så var inte veterinärens första tanke att det kunde vara parasiter som hade orsakat det, men för mig är det ganska självklart att ta både ett träckprov och ett blodprov och kolla upp alla tänkbara orsaker till att hästen är dålig. Vi följde upp med flera blodprov hela hösten och vintern och hon blev bättre och bättre och nu är hon helt frisk.
Hon växte inte så mycket förra året, men har tagit igen det ganska bra i år, även om hon fortfarande är väldigt liten för sin ålder. Vi får se hur det utvecklar sig - jag vet ju inte om hon hade varit lika liten även om hon inte hade varit sjuk.
www.stuteriprecious.se

Tack för att du delade med dig Ahnna.

#5 Varför var hon full av mask ? Hade du avmaskat med något medel som inte fungerat ? eller hade du tagit träckprov som visat att hon inte hade mask och inte avmaskat ?
Faktum är att de kan få blodbrist ( anemi ) av ektoparasiter också, blodsugande. Det vanligaste är nog ändå ,mjältruptur eller tumör i något organ som brustit. En dålig lever kan också inverka, Sviter efter ormbett eller förgiftning, allmän blodförgiftning, kan också tänkas.
Och som tidigare nämts mask. Det visar hur oerhört viktigt det är att hålla föl/unghästar maskfria. Tarmar och tarmkröset kan få obotliga skador av mask.

En kompis komis häst fick blodbrist, och om jag inte minns fel var det en sorts autoimmun sjukom. Fick blod på sjukhuset, gick sen på medicin, men fick återfall, då valde ägaren att ta bort hästen. Det här var en unghäst. Om jag inte minns fel var den trött, ville inte äta. Allmänt risig. Har glömt vad sjukdomen hette..

#7 Allt var kollat och mina hagar var maskfria - men jag misstänker att något eller några av betäckningsstona som varit här inte var helt "ren", trots att jag alltid ber alla som kommer hit att avmaska först.
www.stuteriprecious.se

#8 intressant läsning