Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
InaJacobsen
0

PONNYAGILTY

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis hittat till denna sida och tänkte börja marknadsföra en ny grej som jag arrangerar, nämligen PONNYAGILITY.

Vi är några stycken tjejer på Österlen som annornade en tävling i Augusti som blev mycket lyckad! Runt 20 startande och det var folk som kom hela vägen från Småland för att vara med!

- NÄSTA TÄVLING ÄR DEN 17 OKTOBER!

Finns det fler folk i detta avlånga land som håller på med samma sak, träningar- och tävlingar med just agility för våra minsta?

Ahnna
0

Det har blivit rätt utspritt nu, faktiskt, mot att ha varit en väldigt liten gren förr om åren. (Vet någon vem som var först i landet?) Andra rasföreningar har också börjat experimentera med agility, som t.ex. avelsföreningen för tinker. (Men om deras agility går att jämföra med shettisagility vet jag inte, för jag har inte haft äran att se det än, jag har bara hört tinkerägare prata om det.)

Så fort ponnyavelsföreningen som jag och några till ska starta i Uppsala och Gävleborg har kommit igång så lär vi nog ha agility också, det har redan nu kommit förfrågningar om det. Glad Helt klart en populär gren! Jag börjad tävla det år 2001, tror jag, och tycker fortfarande att det är kul.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

InaJacobsen
0

#2 Så du har tävlat i agility så länge? vart någonsatnns har du då varit på tävlingar?

Ahnna
0

#3 I framför allt Rid och Körklubben Shetland, se översta länken i inlägg #1. Vi har den senaste tiden utvecklat konceptet agility till tömkörd och riden agility också. Det bjuder på helt nya svårigheter, även om grunden är densamma och det är samma hinder.

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
0

Jag har också hittat nystartade agilityträningar-tävlingar på en del håll i landet. Jag har redan länkat till dig Ina, även tidningsartikeln ni hade vilken bra reklam det var.

Ahnna jag lägger till dalaponnyavel också på bruksponnys hemsida så snart jag har lite tid över.Glad

Bruksponny har ca 300 - 400 besökare/månad just nu och fler och fler hittar dit. Det är bara att säga till så lägger jag in aktiviteter, länkar och proppar så att det blir många fler som ser vad som finns.

mvh Sanna

www.bruksponny.zoomin.se

ThiffannyJ
0

#2 Ahnna, du måste börjat tidigare än 2001… Jag tävlade Agility på världsutställningen 2000 i Danmark och då hade jag tävlat ett tag… Vill minas att vi tävlat på samma platser…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ahnna
0

#6 Nääääej… *funderar* Rival var 4 år 2001 och det var då vi började tävla. (Och jag tävlade ingen annan shettis innan, bara stora hästar och kallblod.)

Vi kanske båda tävlade i agilityn i Norge 2002, kan det vara det du tänker på?

Som jag frågade tidigare i tråden, är det nån som vet vem som började med shettisagility? Jag såg det första gången på någon stor internationell hästtävling, typ Globen, för en massa herrans år sen, säkert 1999-2000. Då tävlade ett lag med ponnyer mot ett lag med hundar.

www.stuteriprecious.se

ThiffannyJ
0

#7 Det kanske var så att du började 2001. Men jag vet att jag tävlade Agility i Danmark 2000, för jag och Kevin (min valack) vann den grenen och tre till Glad

Jag har ockå visat upp agility på Elmina (?) har jag förmig och då gick jag i typ 8-9 och den var runt 98-99 och då var det ganska nytt… Försöker komma i håg var jag såg agility för första gången…

www.minishetland.com

[lindatornerup]
0

Välkommen till forumet Ina! Hoppas du hittar många likasinnade och agilityfrälsta här.  Eftersom vi bor söder bägge två , hoppas jag att vi kan träffas någon gång framöver. Tanken är att det ska kunna bli lite träningar och lite fler tävlingar  framöver,( i  agility.) Det är kul att det finns ett så stort intresse för det  och att det även växer. Vi har också tävlat en del genom åren ,  och även varit med på agility uppvisning på Mila mässan i Malmö i år .Glad

InaJacobsen
0

#9 Tack så mycker Linda! Vad mycket shettisfolk här finns, tack så mycket för tipset!

Självklart får vi se till att träffas och börja sammarbeta för att få Agilityn att växa! Längtar så efter att få se dig i tidningen!

Förövrigt har jag inte en aning om vem och när som började med agilityn. Jag upptäckte det själv detta året bara…

PP
0

#8 Har läst att agility med shetlandsponny presenterades på den internationella utställningen i Schweiz som väl var 1998. Fast då hette det "lydnadsklass". Flört

ThiffannyJ
0

#12 Aha, så kan det nog vara! För det var nog ganska nytt runt 1999 då jag började Glad

www.minishetland.com

[lindatornerup]
0

#10 Snart är vi "riktiga kändisar" ha ha  Skämt å sido så tycker jag det är bra att det finns ett intresse i att visa vad man kan göra med en shetlandsponny, för tyvärr , så är det så ofta att många som inte vet , ser dom som en liten söt ponny som man kan ha i trädgården. Även utställningar är folk i allmänhet rätt så ovetnde om, även "hästfolk" som har stora hästar blir förvånade , när man talar om att det finns så mycket inom avels värdering, premieringa , 3 års test osv Anledningen att vi började med agility , var att det fanns på programet 2,a året vi var på utställning och jag tyckte det kunde vara kul för Sissel min dotter, att kunna göra nåt , hon också på utställningar. Och vi har varit med alla gånger det funnits, på dom utställningar vi varit på . Det är bra träning både för ponny och ledare, och framför allt jättekulFlörtJättekul att du tycker det ska bli kul att se repotaget…det verkar du ensam om på detta forum. Men jag ser det som ett bra tillfälle att göra PR för våra shetlandsponnys, men även för vår förening som anordnat många aktiviteter  och utställningar varje år!  Hör av mej vilken dag tidningen kommer! Läste även ditt" bidrag"  Glad

SannaHolmgren
0

#14 det stämmer har jag också märkt att folk i allmänhet är mycket ovetande om vad det finns att göra med shettisarna. Även hästfolk som hal levt hästliv hela livet. Agilityn är för hundar och OJ vad häftigt, kan man göra DET med hästarna också!?  Jag väntar också med spänning på repotaget jag vill gärna länka från min websida…

Jag har fått mycket positiva reaktioner sen jag började med websidan. Många som har storhäst har fått barn, barnet får en ponny, och WOW det är ju precis detta som vi har behövt är deras reaktion när de har besökt sidan.

Jag kan sen bidra med en tidningsartikel också - MARKBLADET LÄNK

Jag personligen tycker det är roligt att det numera finns ganska mycket även för ej stamboksförda ponnyer. I och med att folk får upp ögonen och upptäcker att det finns saker att göra med ponnyerna så blir det automatiskt bra reklam för shetlandsponnyn också. Jag har sett att rks haft inställda tävlingar pga för få deltagare det är jättetråkigt. Numera så har jag träffat flera som dammat av sin större korsningsponny och sin mindre shetlandsponny och börjat träna inför kommande tävlingar, och har planer på att vara med på rks kommande tävlingar också när de eventuellt dyker upp i väst också. Men sen är det ju som med allting annat. Om man får 20 st intresserade så får man vara glad om den 20:e dyker upp.

Reklam och marknadsföring är ju ganska viktigt i såna här sammanhang, speciellt när det inte är så vida känt.

[lindatornerup]
0

Vad kul att det finns flera tidnings repotage om shettis agility!!! Nu är vi ännu flera i "kändis klubben"Flört Jag blev lite fundersam när jag såg bilden ovan , det såg ut som det var min dotter Sissel med Urd, en av våra shettisar….dom är jättelika på den bilden! Jag har förberett nu på morgonen och vi har ju jättetur med vädret ocksåCool Lite nervöst är det , för det är ju en "stor" tidning som kommer hit. Ska försöka få med att det finns agility träningar och tävlingar på flera ställen och inte bara i utställnings sammanhang.  Hör av mej senare med länk osv.

SannaHolmgren
0

#16  Bilden är jag med min ponnyhingst muller.^^

Finns det fler tidningsartiklar där ute? Kan vara kul att se flera! Lägg in länk ni som har.

Ahnna
0

#17 Sofia Ögren var med i en artikel om agility i nån hästtidning för ett par år sen, tror att det var HästMagazinet.

www.stuteriprecious.se

InaJacobsen
0

Ingen som är sugen på att vara med i agilitytävlingen på lördag?