Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 984 ggr
Trine
0

unghingst fråga??

Hur länge (vågar) har ni era hingstar ilag?  Var drar ni gränsen att det är dags o sära på dom?

Jag har tre st ilag, 1-2-3 år är dom,

2 o 3 åringen leker rejält hårdhänt, och nu har en rejäl bit av underläppen åkt bort( lite större än en femkrona), det är bara ytligt,. och förmodligen har en tand åkt då oxå, nu håller han ju på och byter så den var förmodligen redan lös MEN det var mkt blod på backen och lite "rinnspår" hittade jag. Samt mkt småsår i hals o jumske, lagomt så det går hål o blör lite..Jag tycker det är lite FÖR hårda tag nu personligen , eller är jag för blödig??

Ska väl säga att det är 3åringen som har mest märken o sår, är han för snäll och inte sätter 2 åringen på plats måntro??

Har ju ingen tidigare erfarenhet av att ha dom ilag iom att detta är mina "första" unghingstar jag har, travhingstar brukar ju inte gå ilag efter treårs ålder är då min erfarenhet sen tidigare..Flört

Så vad tror ni som är erfarna??

Jag är lite orolig att det pelar ur och blir strid på kniven snart, och det vill jag ju inte.

Tacksam för råd o tips…

Hanna-D
0

I vinter kommer jag att ha föl, ettåring, tvååring och en fyraåring ihop. Fölet är dock inte avvant än men de andra hingstarna går tillsammans och är vänner.

Trine
0

#1 Ja visst men då är dom sams eller?

Dom här har ju gått ilag sen föl / ettåring dom med..Men nu  på sista tiden så är det mest hela tiden dom bråkar ,jag tycker det verkar som att dom tjafsar om stona lite som på en sträcka  är det ett "led" på ca två meter som skiljer stonas hage med deras…

Josefina-Aslund
0

Beror nog lite på hur hästen är och omgivningen. Mina har gått ihop valacker/hingst (4-år) men i somras gick det inge vidare att ha hingsten ihop med en valack, och tror de berodde på att de stod lite för nära ston samt att de var brunst säsong.

Trine
0

#3 lite det jag är rädd för oxå , för nära stona..Och jag har ju ingen möjlighet o stänga om hagarna iom att jag har lösdrift ..Kanske bara är o sära så får man se vad som framtiden blir ( Typ valackerFlört om dom inte håller).. Har ju en hage "ledig" nu så får jag ta in en av dom på box.

Men jag gillar ju inte att en ska gå själv.Men hellre det än ständigt bråka för dom tappar ju vikt oxå…

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har alla hingstar tillsammans på vinterhalvåret.

På sommaren har vi 1-2 åringar tillsammans på ett bete, och ett bete för 3 år och uppåt. Våra erfarenheter är att 3 åringarna är lite för tuffa för de yngre, det är mycket hormoner i dem på våren/sommaren.

Bifogar en bild på fyra av våra hingstar som verkar i avel, de går med ston på sommaren, och tillsammans på vintern. Än så länge är de bara fyra, men det blir fler i denna grupp så småningom.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Josefina-Aslund
0

Min har gått själv en del i sommar, har gått riktigt bra, men han har såklart haft hästar i sin närhet! Nu är han valack och det är skönt! Går med en annan valack utan problem. Vill gärna få en bedömning av dem tidigt om man ska spara, de mår ju bättre som valackar om de inte är hingstämnen och blir lugnare (oftast, finns undantag) om de kastreras tidigare….

[Billan]
0

När vi har hingstar i olika åldrar går alla tillsammans. Har haft allt från 6 månaders till fyra års hingstar tillsammans. HAr aldrig varit några som helst problem.

I de fall jag satt in nyav vanda i flocken har de äldre varit lite rädda för dom, har aldrig haft någon som varit dum emot de yngre.

Naturligtvis har vi till läggsmatat de yngsta i början.

VeronicaP
0

Jag har de hingstar som inte är godkända eller tävla på sitt hingstbete på sommaren, höst vinter så har jag alla gående ihop godkända och inte godkända.

Madgic som är 11 år ch godkänd går då tillsammans med Bethoven godkänd 4 år , de övriga är i åldern 1 och uppåt , aven olika raser welsh , russ och shetland då..

Ahnna
0

Vissa hingstar/valacker funkar inte ihop, helt enkelt. Jag hade min shettishingst (då 3 eller 4 år gammal) ihop med en lite äldre fjordvalack och en 1-årig fjordhingst en period, men 1-åringen blev så sönderbiten av shettisen så det var omöjligt att ha dem ihop. Men med valacken gick det jättebra i flera år! Kemi…

Jag skulle sära på de som bråkar om det är så mycket tjafs som du beskriver. Hellre att de får gå särade, med andra kompisar, än att det blir för blodigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Trine
0

Tack för råden..

Nu är det ju som så att det verkar som om 2 åringen har övertaget /eller iaf är hårdhäntast iom att det är 3 åringen som har mest småsår..

och det är väl det jag undrar lite ni som har dom ilag, har era småsår o skavanker ofta??

Dom brukar ju göra upp sen lugnar det sig men här kämpas det varje dag nu…

Efter helgen vet jag lite mer iom att jag ska visa dom på unghästutställningen och då tar jag ställning efter kritiken.

AnnaLundin
0

#10 - jag brukar oftast inte ha dem ihop om de slåss så mycket att det är stor risk för skador. Det är inte värt det. Och det har inte så mycket med ålder att göra, vissa är helt enkelt stridstuppar och andra inte.

En av de hingstar jag haft på station fick, enligt uppgift, gå själv från 1 års ålder för att han var så tuff mot de andra grabbarna i hagen. Han tålde helt enkelt inte att ha rivaler i hagen. Däremot var det aldrig några problem med ston på fribetäckning och han var hur enkel som helst att ha med sig på utställning, trots att där också fanns rivaler. Utan det var just i hagen = hans revir, som det var problem.

Hanna-D
0

#1 Dom är jättebra vänner och går med stona "vägg i vägg". Sen har de självklart en rangordning, där den äldsta är boss men det är inget bråk utan mer att han bestämmer i vilken hölåda han vill äta osv.