Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1172 ggr
ThiffannyJ
0

Kvarka vaccin

Såg nyss på Rapport på TV och de pratade om vaccin mot kvarka. Är det någon som hört mer om det eller vet var man kan läsa mer om det?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Det har funnits ett tag. Vet att vi diskuterade det förut men ingen trodde på mig när jag sa att det fanns…!

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Veterinara-lakemedel/Equilis-StrepE-/

sanne
0

det har vår veterinär föreläst om, men då var det ej fullt utvecklat.

man behöver dock ge sprutor var 3e månad. Sen finns inget som säger att det är fullt skydd, men det kan minska besvären. Vet inte vad som är bäst.. Skulle man få Kvarka så låt det löpa ut, hästarna har större risk att få komplikationer om man behandlar eller "stoppar" upp sjukförloppet.

Annette
0

De pratade om det på radion förra veckan. Enligt veterinären som intervjuades så kommer det troligen ut på marknaden 2013. Tror att han även varit med och utvecklat produkten.

VeronicaP
0

Men det har ju funnits i flera år ju , var säkert 3 el 4 år sedan jag var på en föreläsning hos distriksveterinären och de talade om att det fanna men även de sa att det är lite omständigt då det är så ofta man behöver vaccinera dem.

#1 jag hade trott dig om jag hade sett disskusionen ;-)

Annette
0

Enligt radioprogrammet jag lyssnade på så var detta vaccin något annat och mycket bättre än de som tidigare utprovats.

VeronicaP
0

Kanske det är,  alla vaccin blir ju bättre när de utvecklas ´får man ju ändå hoppas Oskyldig

Men det låter lite roligt när de säger att det nu finns vaccin för kvarka när det har funnits i många år ….

Hanna-D
0

#4 Vilken tur, då är det inte jag som blivit tokig och "hittar på" Flört

VeronicaP
0

#7 Nej verkligen inte , det kan tom vara längre sen jag var på den föreläsningen , tiden går ju så fort ha ha