skiss till stall
Sitter här och skissar på vårt nya stall (fick ett ryck så här vid midnatt), vi håller på att höja taket i ett gammalt kostall, och ska inreda det till ett häststall..
Nu behöver jag er hjälp!
Hur tycker ni jag ska göra? stallet är 14*8,2 m
Det ska få plats 2 -3 storhästboxar, 2 mindre boxar (till shetlandsponnier) sadelkammare och Rycktspilta/Spolspilta
Man låser sig så lätt, så kom gärna med förslag hur man kan göra!

Glöm inte att förpröva hos Länsstyrelsen om hela anläggningen kommer att ha fler än 4 hästar

Byt plats på spolspiltan och sadelkammaren! Man bör alltid ha spolspiltan bredvid en dörr eller ett annat stort luftinsläpp, för att inte fukten ska stanna kvar i stallet och göra luften dålig för hästarna att vistas i. Även om man inte märker det själv så bidrar fukten till luftvägsproblem och mögel, samt att det inte är bra för träet i stallet heller.
Annars hade jag nog gjort som du, tror jag, utan att ha fördjupat mig så mycket i skissen. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Om inte sadelkammaren går att flytta på så hade jag placerat spolspiltan där den vänstra stora boxen är och istället placerat den boxen där spolspiltan är på din skiss. De små boxarna hade jag flyttat lite på (för att få plats med den stora boxen) så att den ena hamnat mot väggen till höger, vägg-i-vägg med den stora boxen där. Det borde räcka med väggutrymme för att ändå göra en boxdörr in till den stora boxen.
Det är möjligt att stallgången blir för smal då, det får du mäta.
Alternativ 3 är att flytta storboxarna till den nedre väggen på skissen och småboxarna och spolspiltan till den övre väggen. Det blir en del bollande med mått och vinklar på boxarna då, men klarar du dig med 2 storhästboxar så går det utan krångel.
www.stuteriprecious.se
Om jag hade haft samma yta skulle jag satt sadelkammaren där foderkammaren är. Foder kammaen där sadel kammaren är, för att slippa släpa säckar långt. Har man bra utsug i spolspiltan har det ingen betydelse vart den hamnar i stallet.
två frågor:
- ska det vara någon dörr i andra änden av stallgången, mitt emot stalldörren?
- Har du något befintligt avlopp för spolspiltan, eller var ska du göra av spillvattnet från den?
Jag har en helt annan lösning på lut, men jag vill ha svar på ovanstående först. Återkommer senare (i kväll eller så) med en skiss.

Väggen längst in, mittemot ingången…vill du ha den fri? Annars hade du kanske kunnat bygga en mindre box direkt i anslutning till den sista stora? Blir då lite u-form på det och du får ett användbart utrymme till för box, sadelkammare, redskap etc.
Man förutsätter väl att avlopp finns i en spolspilta .

#7 Det fanns det inte i min spolspilta, så vi gjöt och grävde ner ett avlopp där vilket var ett himla jobb, men nödvändigt. I kolador brukar det ju inte finnas avlopp med galler utan snarare avrinning i ett hål i golvet i samband med utgödslingen eller liknande. Det är inte säkert att det hålet sitter på rätt ställe - vilket det alltså inte gjorde i min lada.
www.stuteriprecious.se
#7 - jo, men det jag undrar är om det är ett befintligt avlopp som gör att spolspiltan ska vara just där? eller om det finns någon annan plan för avloppet.
Min egen spolspilta kommer ha avlopp ut på gödselplattan, det funkar utmärkt eftersom jag har 80 kbm urinbrunn under en del av plattan - den behöver jag tömma med 3-4 år mellanrum…
Oj, vad engagerade ni är! Tack för alla svar o tips
Polgara: Vi har pratat med länsstyrelsen flera gånger, så det är under kontroll, men tack ändå för påminnelsen.
AnnaLundin: Det ska inte vara någon dörr i andra änden, I nuläget är där inte något befintligt avlopp, men det ska vi sätta dit en brun. (tur att man har en man som är snickare ;))
Lägger in en skiss på stallet, den är vänd på andra hållet nu så ni inte blir förrvirrade, dessutom har jag lagt till delen när vi inte kan höja taket..
Mannen tycker att vi ska få in 4 storhästboxar i det "höga stallet"
och sadelkammare, foderrum och kanske några småboxar i det låga.. ( 2 meter upp till takstolen)

# 10 Jag har för mig att man måste ha minimum 2,2 meter i takhöjd i stall (eller 1,5 x mnkh om hästarna är stora) så tror inte ni får ha ens små Shetland i låga delen.
#11 , du har säkert rätt.. jag har varit lite osäker..
Om det gäller upp till Takstolarna, eller den totala takhöjden?
Ngn som vet?
#12 - det är till balkarna man mäter
Sen om man tar bort tak/golv och får fritt upp till nocken så får man ju bra luft i ladan, men det är fortfarande för lågt för shettisarna