Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2967 ggr
GullhemsMeja
0

Lös i magen!!

Hej!!

Jag har ett föl på 4 mån, som har blivit lös i magen. Finns det någon som har något tips om vad jag kan ge henne så detta slutar :) Tacksam för all hjälp.. Mvh Malin

Anna-72
0

Hej! Det finns ett medel på apoteket att köpa. Har inte namnet tillgängligt nu men ska fixa det till i morgon. Det ges både till hunar, katter och kalvar. Sprutan finns i två strl beroende på djurslag. Fungerade kanon på min föling i somras när han fick diarre.

Hanna-D
0

Koltabletter. Oavsett preparat - kolla att en så ung ponny kan äta dem utan risk.

Försök hitta orsaken till att hon är lös i magen - lerig hage?

AusaBausa
0

saltsten? ensilage? det kan dem ju reagera på..

gav min gammelman fil alt proviva när han blev lös i magen pga att han ätit ensilage….ett alternativ tills man kan få hjälp av vetten eller apotektet öppnar.

Mitra
0

Gav mitt russ Proviva blåbärssoppa, fick tips om detta och det drack han med glädje, och han blev bra efter några dagar,fil vägrade han att dricka. Men han var ca: 3 år, Ring och hör med vetrinären.

Lycka till med fölis..

Anna-72
0

Pastan som man köper på apoteket heter DIAR SANYL den som jag har hemma står det till kalvar och föl.

[Billan]
0

Diarsanyl pasta är för diarre' på unga djur. Finns säkert på apotek.

Kol har ingen effekt direkt på diarre'.

Elshira
0

Morotspuré fick vi ordinerat av våran veterinär till fölungar som får diaré vilket fungerade bra. Ca 1.5-2 sprutor i storlek som man brukar få till metacam osv "mellanstora" kommer itne ihål antal ml och det 2-3 ggr dagligen =) Men annars borde det nog vara en god ide att ge lite filmjölk (youghurt är dock kanske lite mer välsmakande) för att återställa bakteriefloran.

Har det dock fortgått en längre tid så skulle jag nog ändå tagit det från apoteket direkt för att vara 100% säker att det ger omedelbar effekt. Men personligen gillar jag att använda mig av "alternativa" kurer då saker inte är akut och oftast brukar vara snällast mot magen över lag.

Hakuna matata!

ThiffannyJ
0

#7 Vi fick också tips om morotspuré förr året när två föl inte ville bli bra i magen. Tyvärr så hjälpte det inte dem. Vi provade allt och inget hjälpte. Det blev ok i magen under vintern, trots all tänkbar behnadling i samband med veterinär.

#0 Protexin kan ju vara värt ett försök.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
0

Är fölet avmaskat?
Lös mage kan ju vara ett tecken på stort parasittryck.

Hanna-D
0

#6 Inte? Det rekommenderade EM.

polgara
0

Finns flytande aktivt kol som man kan ge fölisar, det o Diar Sanyl fick min förra året då han var dålig.Det var vet som rekommenderade det.

[Billan]
0

# 10

Vad jag fått lära mig så är kol bra om man fått i sig något giftigt. Kolet binder giftiga ämnen och förhindrar att de tas upp av kroppen.

Effekten på  diarre' skulle väl i så fall vara att det har en lugnande verkan på systemet som så, lika som kontrastvätska har. Men att det skulle ha en stoppande verkan har jag inte hört.

Fråga EM hur hon ser det, kan ju vara av intresse.

Ahnna
0

Är inte diarré ett tecken på att kroppen försöker göra sig av med nåt som inte hör hemma i systemet? Bakterier, dålig föda, parasiter, en osmält bit mat, whatever. Då är det väl inte så bra att stanna upp processen, så att det som inte hör hemma tar ännu längre tid på sig att komma ut?

*tänker tillbaka på sjukvårdarkursen och försöker minnas*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elshira
0

Har hästar bara diarré någon dag så brukar faktiskt jag också tänka så håller det på mer än 2-3 dagar börjar jag fundera.

Men just med små föl kan det ju ändå vara relativt farligt då de lätt blir uttorkade till skillnad från en vuxen individ. Men med just föl så brukar de kunna få diarré om mamman är runstig och de fortfarande diar ganska mycket.

Men just med bakteriefloran - det är därför det är bra att få i dem lite filmjölk, eller ännu bättre: Blötlägg bajs från en frisk häst i vatten och sila och blanda med t.ex mellas för att få hästen att dricka detta vatten för att återställa tarmfloran =)

Hakuna matata!

Hanna-D
0

#12 Det var inte någon av mina som fick detta rekommenderat men jag kan absolut fråga henne nästa gång jag träffar henne.

GullhemsMeja
0

tack så mycket för alla tips..

hon är avmaskad, och jag har gått igenom allt tänkbart som skulle kunna bidra till detta..  det konstiga är att om hon går ute hela tiden så  e det rätt oki, men så fort hon stått inne en natt så e det löst igen, men ska prova lite filmjölk och sen kommer vet på fredag, så får vi se vad dom säger.. tack så länge :)