Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2007 ggr
tonjef
0

Blod i urin?

Min lilla älskling (hingst 2 1/2 år) har haft diaré i över en månad och nu sista veckan har han blivit bara bettre o bettre. Han har fått pennicillin sen tisdag o jag har varit lycklig för att allt har gått rätt väg med honom……….

Män i dag upptackte jag rödfägning (blod) i urin …. Jag ringte omedelbart veterinären som aldri hadde varit med om nåt så här förut… Det finns inga andra symptom på att nånting är galet… 

Har någon varit med om nåt lignande?…

Veterinären bad mig vaka över honom, men att det inte var nåt akut så det fick dryga före jag körde honom till djursjukhuset…. män jag bliver ju jätteorolig ändå….

Annette
0

Har han kissat blod mer än en gång?
Det kan inte vara så att penicillinet missfärgar urinen?

Milla
0

håller tummarna för att det inte ska vara något allvarlig. Det är hemskt när man inte vet vad som är fel.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

tonjef
0

#1 Ja, det har varit "färg" på det i hela dag…Jag har bytat all spon hos honom så att allt är ljust o lätt att kolla… Veterinären hadde inga ärfarenhet med att pennicilinen vore orsaken till nåt så där… Han har fått "Norodine"…

#2 Tack så mycket!…

Annette
0

Jag vet ett sto som fick väldigt röd urin vid brunst. Det syntes väldigt tydligt i spånet. Men din är ju en hingst, så den orsaken är ju lite otänkbar.

tonjef
0

#4 Veterinären sa presis det samma…

VeronicaP
0

tror nog att din häst har bara röd urin så den färgar spånet rött , har haft det på någon ridskole häst

tonjef
0

#6 Vad orsakar färgen? Jag bliver så jätteorolig…särskild sedan han har haft så mycket problemer med diaré o så där…

VeronicaP
0

inget särskilt faktiskt(den ena slickade mycket på saltsen, men det berodde inte på det ) . din ponny kanske är  lite uttorkad , tänk på att din ponny dricker ordentligt när den har diarre och får medecin..

Cattis
0

En del hästar får rött kiss då de druckit dåligt. Se till att hästen dricker rejält och se om det blir bättre.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

tonjef
0

#8 & #9 Tackar…. Jag ska se till att han dricker rejält… har köpt inn lite "apple-express" ifall jag kom till att behöva lite hjälp att få honom till att dricka lite extra.

Ann-Christine
0

Hästarna hos mig får rödaktig urin (ser ut som blodfärgad) då de äter Aspbark.

Kris_J
0

Urin som legat i spånet några dagar blir alltid rött.

Veritas odium paretFörvånad

tonjef
0

#11 Han står i hage med ganska mycket  Asp, så det är möjlig att han äter det… Jag har hört att om hästar äter Aspbark saknar dom nåt mineral el vitamin, har du nån ärfarenhet med det?

Ahnna
0

Spånet som sådant kan också vara av ett träslag som blir rött i kontakt med hästurin. Inte helt ovanligt. Men är det verkligen tomatröda fläckar så kan det vara dags att bli orolig. Men penicillin kan få både avföring och urin att se annorlunda ut och lukta konstigt. Veterinären borde veta det, tycker man…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

Prova ge honom en massa C vitamin. Det rensar ut njurarna.

Morötter ger röd urin

kacka
0

Kan det vara magsår????? Någon som har erfarenhet/kunskap av det??? OM det är magsår bör man väl inte ge C-vitamin eftersom det är surt?

maggan
0

#16 Borde han inte bajsa blod då?

kacka
0

Ah! Smart! hm… Njurproblem då? Njursten kanske???

kacka
0

Kan väl vara svårare att se blod i bajset då det är mörkare liksom…?

cinna
0

Blod i avföringen som kommer från magsäcken gör att avföringen blir svart. Färskt blod betyder blödning närmre slutet av tarmen…

tonjef
0

Hans avföring är nu helt normal o nogså ljus…

#15 Han fick några morötter på julafton, så det kän ju va det som gör färgen, men min lilla fölis har ju inte rödfärg i sin urin o han fick o morötter…….Borde inte han o haft färg i urinen då?…

Har pratat med än annan veterinär i dag, och han säger att det kän va urinsten, men att han borde visa tecken på smärta, vilket han absolut inte gör…. Han är snarare pigg o glad…

Ann-Christine
0

#13 Kan stämma. Mina brukar bara äta bark vintertid (vad jag vet) och den röda urinen har nästan skrämt halvt ihjäl mig (den riktigt lyser i snön).

Just nu är det några av stona som äter granris, det luktar terpentin om kisset Glad

Pheobe
0

#22 granris ger också mörkare urin…

#21 inte alla reagerar på morötter. Mina kaniner gör det också men inte alla. Olika från individerna.

Urinsten behöver inte göra ont. Min hund får det ofta.

tonjef
0

Färgen på urinen är nu normal, så det va nog morötter el. nåt annat han har "mumsat" i sig i hagen… Va skönt att det inte va nåt galet…..

kaffekart
0

Har du slängt ut julgranen till pållarna?

Hörde att hästar kan pissa rött av barr

tonjef
0

Generad Det va morötter som orsakade färgen… han fick några morötter i går kväll o i dag kissar han rött… konstiga grejer… Generad

Annette
0

#26. Vad bra att det var det. Då är det ju inget farligt.