Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1197 ggr
seijsing
0

Avelsvärdeklass?

Fundering… Kan någon som förstår reglerna kika på mitt sto Rinett RS 5105. Hon premierades -04 och fick då diplom, men ingen avelsvärdeklass? Det står i allafall inget i hennes pass och inte i stamboken. Förstår jag det rätt att hon har rätt till avelsvärdeklass GI enl. punkt nummer tre i listan? (eller behövs också godkänt bruksprov?)

Om hon har det, hur gör jag då?  Obestämd Tacksam för hjälp!

Hanna-D
0

Vad står det på avelsvärderingsbeviset?

seijsing
0

Något sådant fick jag inte med, det enda är det jag ser på webstamboken och sidan som lagts till i passet där RS och diplom  är stämplat.

seijsing
0

putt Glad

Kris_J
0

#0 Det är troligtvis så att hon inte tilldelades någon avelsvärdeklass, även om hon var berättigad. Observera troligtvis. En period var det så att några arangörer inte ville dela ut avelsvärdeklasser och GI-rosetter till treåriga ston. Anledningen var, gissar jag, att man ville att det skulle visas påföljande år igen, mer pengar in…Eller som en protest att de fick avelsvärdeklass redan som tråringar utan att visa att de var fertila.. Men några lyckades i alla fall få sina rättmätiga klasser och rosetter efter att de påpekat de felaktiga i förfarandet. Det finns att läsa om detta i en annan tråd om någon orkar leta.

Sedan finns det givetsvis andra anledningar såsom att det helt enkelt glömt att skriva in det, därför skall man vara noga med att alltid oavsett det gäller avelsvärdering (premiering) eller utställning kontrollera sina protokoll. Se till att de är undertecknade och att det som skall vara ifyllt är ifyllt. Trist att upptäcka att man har ett ofullständigt protokoll den dag man kanske behöver det vid en eventuell meritering. Då kanske inte misstaget går att rätta till…

Förvisso är det domaren, sekretraren och sekretariatets ansvar att se till att alla protokoll är korrekt ifyllda, tyvärr är det inte så ovanligt att ofullständigt ifyllda protokoll lämnas ut. Så håll ögonen öppnaTyst

Glöm för all del inte att det är mänskligt att felaFlört

Veritas odium paretFörvånad

Ahnna
0

Borde det inte vara ganska enkelt att ringa till domaren och be denne ta en titt på protokollet och åtgärda? Eller får man inte ändra sånt i efterhand?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#5 Jag tror faktiskt inte det för även vi har några som *bara* fick G även om de fick Diplom..

Men det är inte alltid så lätt för domarna heller då det är olika för varje ras.

För tex russ får du bara G och inte GI eller GII förrens de har visats med föl eller bruksprov, vårt russ hade de ju skrivit GI på men där var ju faktiskt stamboksföraren vaken och ändrade det till G och skrev en förklaring till varför , fast det visste ju jag ändå *ler*

Mmia
0

Jag har nu fått lära mig att man själv får kolla på sitt papper att det står rätt och allt som ska vara med finns skrivet.

Har skickat mitt protokoll flera ggr i år för att det fattas typ en text där det står Diplom, GI osv.

Så var noga redan på premieringsplatsen när ni får pappret att det står rätt så är det lättare att åtgärda på plats.

Ahnna
0

När jag premierade mitt sto så frågade jag i sekretariatet hur man gör för att ansöka om RS-nummer. Det ledde till en låååång diskussion mellan mig, domaren och samtliga i sekretariatet och jag fick först både en kopia och originalet av protokollet innan någon kom på hur det ska gå till och vem som ska skicka in vilket papper.

Det är inte lätt när det är svårt! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

seijsing
0

#8 Nej jag håller verkligen med! Lite krångligt verkar det vara…Glad Förstår jag det rätt att jag alltså borde fått med ett avelsvärderingsbevis när jag köpte henne. Då antar jag att jag måste efterlysa det hos tidigare ägare för att kunna göra någor åt saken… Jag hatar krångel. Obestämd

VeronicaP
0

#9 fast eg behöver du inte få med avelsvärderingsbeviset. Är det så länge sen hon premierades så lär det ändå inte gå att göra något åt , du får väl visa henne igen med föl vid sidan om eller något sådant.