Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 3940 ggr
icansson
0

Transportskydd?

Hej

Va har ni på era shettisar vid transport?

StuteriSolo
0

inget alls faktiskt, svanslinda om vi åker långt med bussen då några av ponnysarna står med rumpan tryckt mot väggen, och gör om svansen till en rakborste eller något.

ThiffannyJ
0

Inget. Är de badade till en utställning, ett tunt sommartäcke då det dammar så mycket på vår grusväg.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

niare
0

inget heller oftast, ibland täckte när vi tränat och ibland lindor med paddar när vi åker mer än 2 timmar

Elshira
0

Jag har inte shettis men Welsh Mountina hoppas det fungerare ändå ;)

jag önskar det fanns ordentliga benskydd som skyddar bra för små ponnyer, men nästan alla är aldeles för tunna.

Men ska de på utställning, är skodda eller ska åka mer än 5-10 minuter så brukar jag ha fleece bandage ev med padd under =)

Hakuna matata!

Anna-karinS
0

Jag har transportskydd jämt på mina shettisar. Det är ett fyrpack som jag köpt på ÖoB som jag sedan klippt och sytt till så att det passar till mina killar. (Shettisar)

Hanna-D
0

Svansskydd på alla och de som är skodda har fleecelindor med rejäla paddar under. Täcke vid behov men efter att ha gått kompetensbevis-kursen så försöker jag att undvika det i möjligaste mån.

Annipanni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har transportskydd på, även svansskydd och ibland tunnt bomullstäcke.

Transportskydden med tillhörande svansskydd hittade jag i en hästaffär i Ullared. Affären finns inte kvar, vilket  är synd, då jag minns att de tog hem "shettisutrustning" från (kan det ha varit England?) Skydden är anpassade till shettis, och sitter kanon! Önskar jag köpt ett par till….

Bilden visar Indra och lillasyster på väg till transporten, sen tävling!

Parla
0

Transportskydd har vi alltid på. Har dottern varit och tränat eller tävlat åker vi hem med täcke på, åker 'naken' dit.

Maliiin
0

Har alltid transportskydd på. Åker jag med båda så har en transportskydd å den andra paddar och fleecelindor.

Täcke varierar ju om hästen är klippt, oklippt, svettig o.s.v.

PP
0

#6 Täcke vid behov men efter att ha gått kompetensbevis-kursen så försöker jag att undvika det i möjligaste mån.

Nu blir jag nyfiken på vad ni fick lära er om täcken… Jag upplever nämligen att det pga ventilationen (?) blir rätt friskt inne i transporten under färd nu när det börjar bli kallare.

Är ponnyerna skodda får de ha skydd på, annars utan. Jag flyttade på kardborrebanden på ridhästens gamla skydd och fick höga transportskydd till shetlandsponnyerna som sitter bra. Flört

SofieN
0

Hur fixar ni paddar då? Köper såna vita i filt eller vad det är och klipper till? Vilket mått passar bra till shetland?

Maliiin
0

#11 Mina paddar får gärna sticka ut lite så att det skyddar en bit upp över knäna. Så jag klipper inte mina. Kör oftast på Mia RS paddar med teddy på ena sidan å fleece på andra sidan.

Hanna-D
0

#11 Har både Mias och Eskadron, passar väldigt bra på shetland.

VeronicaP
0

Vi har inget alls på våra , täcken kan de få ha på sig när vi ska iväg och tävla om inte annat.
Inte ens våra tävlingsponnyer har vi transportskydd på ,de är ju skodda runt om allihopautom Bethoven då som bara har skor fram nu.

1 gång har jag lindat benen på Ijor(russet) och svansen och det var när de åkte till Gotland och tävlade , men då skulle han stå så länge i släpet och åka båt i 3 timmar och det hade han ju aldrig gjort så det gjorde vi som extre säkerhet då .