Syds vinterutställning
blir den 6 februari i Åstorps Ridhus. Domare är Ingvar Johansson. Boka in i kalendern redan nu! 

aha närma och bra för en gångskull ;-)
Vad kul då vet jag vem jag skall anmäla.
Har bokat redan.

Ahhh, har ingen att visa nu när det är så nära att visa. Lassie som är den enda hästen jag har just nu är dräktig.
Får väl köpa en häst som jag kan visa 

#3 har två till salu
som du kan ställa ut mååånga gånger
#0 har redan bokat in den dagen med några hästar
#3 ja och jag har en 1-års hingst du kan visa, slipper slopa visningar pga dräktighet;-)
Kul då ska jag fundera på vilken jag ska visa..
Jättekul, har många att visa då, behöver ev lite hjälp
Och så nära kanon!!! Har några som vill sponsra lite…vem kontaktar jag?
ja här har vi också bokat in dagen och vi har väl i alla fall 5 st som är visningsbara.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ja jag har ju ett sto i åtanke direkt dit och ev en hingst :-) finns ju några att välja på :-)
Kul att det blir en vinterutställning! 
Synd bara att den hamnar så ocentralt i syds område…
För den som inte är så bra på hur geografin i Syds distrikt ser ut har jag knåpat ihop en karta, där Syds område är inringat med blått. För Syd är fortfarande väldigt mycket mer än Skåne, även om det verkar finnas en och annan som helst förtränger det. Den svarta pilen pekar ungefär där Åstorp ligger.
Vi har ju utställningar i Älmhult och Nybro också
#10 - jovisst, men inte på vintern! Det inbjuder ju inte direkt att köra 30 mil på vinterväglag, även om man glatt gör det på sommaren.
Jag har, för övrigt, längre till Åstorp än jag har till Bjärsjölagård…
#11 Det kanske har att göra med var arrangören bor? Inte lätt om man ska arrangera och orndna med diverse saker om man inte bor i närheten…
Delad glädje är dubbel glädje :)

Anna då , jag har inte så närma till Älmhult, dålig väg tex, långt till Svalöv, långt till , Bjärsjölagård, ännu längre till Nybro och då har jag inte tagit med VÄSTS utställninger som jag har den närmaste som ligger i Frilleås..
Så jag tycker det är rätt skönt att för en gångskull kunna få en utställning som ligger närma , för vi här i Halmstad får aldrig det … :-)
Du har ju ändå Nybro ;-)
Sen beror det precis som Thiffany skrev vem som håller i det och alla de som bor i den delen av landet,, sen beror det om det finns bra anläggningar och Åstorps Anläggning är suverän , kanon bra parkering och fina ridhus , hyran kanske inte är så dyr, bra väg dit osv osv

#9 Håller med dig! Småland är ju annars en trevlig del av Sverige
Kanske kan Växjö eller Alvesta vara ett alternativ någon gång?
#12 - såvitt jag vet är det Shetland Syd som är arrangör och Shetland Syd bor inte i Åstorp.
Jag har inget emot att man lägger sommarens utställningar spridda i alla hörn av vårt distrikt, men jag tycker faktiskt att man kan underlätta för medlemmar från hela syds område att vara med på vonterutställning genom att lägga det åtminstone lite mer centralt än et ett hörn av området.
Jag förstår om ni som bor nära Åstorp tycker det är bra och jag vet att det är en bra anläggning, men det gör ju liksom inte småland mer aktivt när det blir för långt att åka.
#13 - Nybro är ingen inarbetad utställningsplats och de sura kommentarer jag hörde om anläggningen då vi var där i somras gör att jag tvivlar på att det återkommer hit. Sen får du ursäkta, men jag hoppas faktiskt att Syds styrelse i första hand ska se till medlemmarna i det egna området. Vil du ha Västs utställningar i Halmstad så är det kanske det du ska jobba för, inte att pika en Sydmedlem som har synpunkter på Syds verksamhet.
Och innan någon piper om det - jag har framfört (till styrelseledamot) önskemål om en Smålandskommitté inom Syd då det verkligen skulle behövas mer shettisverksamhet här. Det är ofta nya SSS-medlemmar från Småland, var tar dessa vägen sen? För det är de facto så att det finns många shettisar även här, men de är sällan med på några aktiviteter. Det skulle behövas uppsökande verksamhet och vore jättekul om vi kunde bli fler shettisaktiva Smålänningar. Men det känns ju inte som att det tas på allvar när man försöker belysa att Småland rent geografiskt är uppskattningsvis 2/3 av Syds geografiska yta, för det mesta som händer i Syd händer i Skåne.
Och en Vinterutställning i Skåne känns bara som ännu ett symptom på detta.
Men jag är väl dum som alls bryr mig.
#15 Jag tror inte heller att Shetland Syd bor i Åstorp. Arrangör var väl kanske fel ord, men utställningsansvarig kanske bor där, vad vet jag? Och då är det ju så klart lättare.
Det var ju en av orsakerna till att det tex inte blev en utställning i Mantorp i Öst regi om jag inte minns helt fel. Det fanns helt enkelt inte någon som bode i närheten som hade möjlighet att arrangera, och då fick utställningen flytta till Norrköping.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#4 & 5 nä, höre ni. Just nu blir det inte fler hästar, har ju ett stoföl på väg ;) sen ska jag ha jobb och gård innan det blir fler ston.
Men man ska ju aldrig säga aldrig, det var ju inte meningen att jag skulle köpa Lassie egentligen.

#15 Du vet väl inte om jag har tänkt gå övet till syd nästa år eller ???
Fast inte vet jag om man vill gå över dit om man inte får svara och ha önskemål ändå
, sen tycker jag inte att jag pikade dig utan bara skrev vart utställningarna har legat och att det finns faktiskt gott om medlemmar i den delen av skåneland också …. , skåne är stort och platt
, vi visar ju faktiskt på alla skånes utställningar och är trogna visare hehe utom den i Nybro då eftersom den råkade ligga när vi var i väg på semester så ja jag känner mig mer som en skånemedlem än en västmedlem *big smile*
Vi har faktiskt varit medlem i både och ibland är min mamma/papap med i syd och jag i väst och mina föräldrar äger faktiskt de flesta av shettisarna sååååå
Sen är det faktistk så att anläggningarna som ska ha vinterutställninger måste vara bra , med bra parkeringar , bra vägar dig och bra ridhus och Åstorp är verkligen en bra anläggning och jag kan tänka mig att den som är utställningsansvarig faktiskt bor rätt närma där med …
Personligen tycker jag (som Skåne-bo) att Älmhult ligger i längsta laget bort, hade aldrig anmält oss om det inte varit för att det blir två hästar i transporten. Min andra tanke innan jag anmälde var att OM det blir vinterväglag åker jag inte. Så någon större skillnad blir det inte för mig om det ligger i Älmhult eller Åstorp. För min del är båda "vinterutställningar".
Jag har tidigare varit medlem i fjordhästföreningen, där lokalföreningarna är betydligt fler än motsvarande för shettisarna. Varför är uppdelningen som den är med bara nord, öst, väst och syd egentligen?

Eg borde jag kanske inte skriva eftersom jag är gift med en styrelsemedlem men jag råkar veta att det är Sara Döös och Lennart Krüger som tagit initiativ till denna utställning. Tror kanske inte att det hade blivit någon vinterutställning annars för den som anordnades 2009 var inte så väldigt välbesökt. Den stora fördelen med Åstorp är motorvägen, speciellt i vintertid. Sen måste vi naturligtvis ta oss till den men sen är det förhoppningsvis bar väg!
Föreslår att Anna skickar en motion till nästa årsmöte i Syd om en Smålands- avdelning. Tror att styrelsen med varm hand emotser detta tacksamt då arbetsbördan för styrelsemedlemmar i alla lokalföreningar är enormt stor!

#20 mig veterligt så måste man ju få ha en personlig åsikt även om man är gift med en styrelse medlem *S*
#20 - jag förstår inte varför det inte räckte med att föreslå en smålandskommitté för en sittande styrelsemedlem, en kommitté är väl inte nödvändigtvis en fråga för ett årsmöte.
Jag är ledsen att jag inte släpade mig iväg med ponnyer på vinterutställningen i år, jag hade ingen större lust att varken köra till Skåne eller att springa med ponnyer som gravid i åttonde månaden… Den här vintern är risken stor att jag inte åker på någon vinterutställning pga avståndet, tråkigt nog. (jag har ca 15 mil till nämnda motorväg, där sämsta delen av vägen är de första 8..)
#19 - Ni Skåningar är bortskämda med korta avstånd 
Jag har - enligt hitta.se - ca 3 mil längre än du till Älmhult och för mig är det en utställning på nära håll…
Kanske kan du då förstå min frustration över att sällan ha utställningar som är närmare mig än så?

#22 Tror faktiskt att det inte finns någon möjlighet att ålägga sittande styrelse med en Smålands- avdelning, tiden finns helt enkelt inte för de ideellt arbetande styrelsemedlemmarna. Föreslår att du ringer valberedningen eller att du själv tar ett nappatag och drar igång något. Om du håller i Smålands- avdelningen så kan ju de smålänningar som vill göra saker lokalt kontakta dig och ni kan gemensamt arrangera saker, med syd- styrelsens goda minne! Dukan säkert få en lista regelbundet av Märta med nya medlemmar och plocka ut dem som finns i Småland.Det är ju inte ett måste att man sitter i styrelsen för att vara utställningsansvarig t ex. Vet att det i andra lokalföreningar finns folk utom styrelsen som håller i vissa utställningar! Så passa på nu, för nästa års säsong är ju inte satt!
Jag vet att du hade bebis i magen och det är inte fråga om det! snarare att det är lätt att önska sig saker men det är inte lika kul när det ska jobbas! T ex så fick syds höstmöte ställas in då endast 4 medlemmar hade anmält sig. Så vad gör man…..
Jag som nybliven shettisägare skulle också bli glad om det blev lite fler utställningar mm här i småland, inget ont om skåne eller deras utställningar, de är säkert bra har ju inte varit på någon där än som sagt ny i gemet.

Det verkar ju finnas ett intresse av att placera utställningar i Småland oavsett årstid. Jag undrar då: hur går det till när utställningaras placering bestämms? Jag kan tänka mig att det finns många anläggningar som skulle lämpa sig utmärkt för ändamålet, men kanske är det inte någon som känner till dem. Man borde kanske lägga ut utsällningar (nu talar jag om planeringsstadiet) så att de hamnar "rättvist" först och leta anläggningar sen! Sen är det ju alltid ett problem när det gäller funktionärer…. men jag tror nog att vi som saknar utställningar på "hemmplan" faktiskt skulle kunna ställa upp!! Det måste ställas krav på oss medlemmar också!!
#26 - håller helt med du!
(jag har en liten fundering… Mejlar dig)

#26 Det är precis som skrivs ovanför , de som är villiga att hålla i en utställning , nu verka det inte vara någon i småland som har anmält sitt intresse att anordna en utställning det är ju bara att skicka till styrelsen att ni är intresserade att anordna utställning i småland precis som Kristina skriver lite längre upp , tycker att hon förklarade väldigt bra hur man kan bära sig åt ( i tråd 24 )…
#16 Fast det stämmer inte riktigt Linan. Jag har mer än en gång sagt till att jag kan dra runt både Mantorp, Valla och Vreta för att de ska få vara kvar även om det inte bor några styrelsemedlemmar här längre. Syds utställningar ligger för långt ner enligt flera och Östs ligger för långt upp enligt många, vi som blir kvar i Östergötland och Småland har inte så mycket kvar om vi inte vill åka jättelångt. Titta på Annas karta så ser ni att ett stort område blir "lottlöst".
Detta är ingen kritik mot någon för jag vet själv hur svårt det är att få ihop det när man i en styrelse bor långt ifrån en plats som önskas till utställning. Men om frivilliga finns att dra runt utställningar så kanske man ska ha det i åtanke.
Amor vincit omnia 
Nu kan jag inte längre vara tyst! När vi har våra utställningar så är det 99% styrelsen som får vara utställnngsansvariga och funktionärer och då inte någon i styrelsen bor i just Småland så är det inte jätte enkelt att lägga utställningarna där.
När det är utställningar så ska vi (styrelsen) vara på plats antigen dagen innan eller mycket tidig morgon för att färdigställa allt och ofta så har vi även hästar anmälda. Sen under hela dagen är vi upptagna dels med att få hela utställningen att gå runt samt visa våra egna hästar. När sen utställningen är över och alla andra får lov att åka hem, ja då står vi där och ska städa upp innan vi får lov att åka hem och våra hästar får lov att komma hem.
Kan också meddela att vi är ca 8 - 9 st som är på samtliga utställningar (OBS samma 8-9 personer hela året).
Jag klagar inte utan gör detta av ett oerhört stort intresse.
Utställningen i åstorp är lagd där för att 70% av styrelsen faktiskt har väldigt nära dit och som jag skrev innan så är det ju styrelsen som faktiskt är funktionärer på samtliga utställningar.
Vi tar mer än gärna emot funktionärer med öppen famn, så finns det folk i småland som på allvar kan tänka sig att hålla i en utställning med funktionärer så skicka in till styrelsen, jag lovar att detta kommer att tas emot med glädje! Jo då styrelsen kommer absolut att anmäla hästar för det innebär att vi bara kan få lov att vara utställare.

#29 Det stämmer ju inte riktigt Lotta. Du har erbjudit dig, det stämmer - men du vet också att svaret var att vi skulle köra Mantorp som planerat och att vi pga årets jubileum sedan ansåg att det räckte. Eftersom det sedan pga olika skäl inte gick att genomföra årets planerade utställning på Mantorp, så flyttade vi den till Norrköping för att slippa ställa in helt och hållet.
Dessutom måste det finnas ekonomi för att kunna hålla fler utställningar. Att hitta arrangörer är inte ett dugg svårt, inte platser heller. Men att hitta funktionärer, sponsorer är ibland väldigt svårt och vi håller hellre färre utställningar med fler deltagare, än en mängd mindre då det kostar mer än det smakar ibland. Domararvoden, reseersättningar etc kostar lika mkt oavsett antalet deltagare.
Öst är för övrigt inte ett särskilt stort område, om man jämför med Syd - eller Nord! Så det är ju inte så extremt långa resor man behöver göra inom vår region.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#31 Okej! Men ha gärna i åtanke när planerna läggs för 2010 att vi är 3-4 stycken här nere som kan hjälpa till att hålla i utställningar här nere så att de kan få finnas kvar. De har ju faktiskt varit välbesökta 
Vi kan ju diskutera det på Höstmötet. Tror jag kommer 
Amor vincit omnia 

#32 Vi har det i åtanke om det behövs. Det är sant att de varit välbesökta där nere, precis som de högre upp.
När det gäller avstånden så kan du ju kolla nedan vilka avstånd det är för dem som bor längre ned i Östergötland som du själv, jämfört med hur det är för de medlemmar som bor längst upp i regionen, som jag själv. Jag tycker personligen att det räcker gott med ngn utställning "längst ned" och att fler hamnar mer i mitten av regionen. För särskilt långt är det ju inte dit, för någon av oss iaf. Det viktigaste, enligt min mening, är att det blir bäst för så många som möjligt. Och att det går runt, så att vi kan hålla den standard på våra utställningar som vi haft även framöver.
Avstånden enligt eniro.se:
Skänninge - Mantorp = 1,5 mil
Skänninge - Norrköping = 8 mil
Skänninge - Vreta = 4 mil
Skänninge - Rockelstad = 17 mil
Vallentuna - Mantorp = 25 mil
Vallentuna - Norrköping = 19 mil
Vallentuna - Vreta = 24 mil
Vallentuna - Rockelstad = 13 mil
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sen kan ju även jag tycke då att utställningen som nu ligger i Älmhult (där smålänningarna har rätt närman ändå) det vär väl ca 13 mil dit från Nybro , räknas väl nästan också som en vinterutställning kan vara precis lika halt då som i februari
Det är från Nybro till Åstopr 24,7 mil. Det är ju inte så dåligväväg faktiskt från Nybro till Åstorp , jag kör ju den vägen mellan växjö och kalmar rätt så ofta ändå med tanke på att vi är i Kalmar och tävlar en hel del 
Nybro - Bjärsjölagård 22,7 mil
Jag har ca 22,5mil till Åstorp och jag tycker det är helt okey avstånd.Åker även på dom som är i Östergötlandslän.
Vill man ställa ut så får man väl vara beredd att köra en bit.
Hur många utställningar räknar Syd med att anordna under 2010?
Dessa avstånden har jag enligt eniro.se:
Tingsryd - Mantorp = 28,4 mil
Tingsryd - Norrköping = 32,2 mil
Tingsryd - Vreta = 31,2 mil
Tingsryd - Älmhult = 5,3 mil
Tingsryd - Kalmar = 10,5 mil
Tingsryd - Nybro = 7,6 mil
Tingsryd - Åstorp = 16,2 mil
Tingsryd - Bjärsjölagård = 15,7 mil
Vist får man vara beredd att köra, men som sagt jag skulle mycket väl kuna hjälpa till om det blir fler som ligger mer i mitten av Syds region. Jag vet nog flera också.

I Väst får de som är intresserade av att arrangera utställningar skicka in ansökan om detta. Fyra av årets fem utställningar har utställningsansvariga som inte är med i Västs styrelse. Det är så det skall vara, tycker jag. Medlemmarna är föreningen, så ju fler som är delaktiga desto bättre.
Vart utställningen hamnar beror mest på vart det finns arrangörer. Så om det finns en "tom fläck" så går det säkert att anordna utställningar där med, bara det finns någon som är villig att ansvara. Sedan kan man förstås inte ha hur många utställningar som helst om året heller ;) Men om man är intresserad av att vara arrangör så skicka gärna in ansökan för 2011
.

Så mycket jag vill svara på alla inlägg… 
För det första är jag glad att det planeras en vinterutställning ö h. Lennart och jag var "för" vinterutställning, kollade domare och anläggning och kom med förslag.
För det andra har Anna rätt i det hon säger om placering av utställningar, MEN, som Kristina m fl skriver, det MÅSTE till ett gäng eldsjälar som driver det hela!
Som Annette skriver i inlägget ovan, precis så tycker jag att det funka!

# 38 Jag är också glad att det ordnas en vinterutställning överhuvudtaget! Jättebra!!
Håller med #39
#30 - du har rätt i att nästan hela styrelsen bor i Skåne och redan DÄR är det ett stort fel!
Och det ligger på valberedningen att se till att det inte fortsätter vara så. Man kan inte bara gå på dem man känner sen innan när man söker folk till styrelsearbete, man måste försöka se längre än så, så att det inte blir lilla klubben för inbördes beundran där alla bor nära varandra.
Sen generellt svar.
Jag har aldrig skrivit att jag inte är beredd att åka långt till utställningar, det är snarare så att det är ytterst sällan jag åker på utställning som är närmare mig än 20 mil.
Om det nu är så enkelt som att säja till att man vill anordna en utställning, så får man det, då är det en stor nyhet, för senast jag försökte få anordna en (vinter-)utställning fick jag tummen ner, det var alldeles för besvärligt tydligen.
Men då ska jag se till att skramla ihop folk (har redan börjat…) och en utställningsplats, så fixar jag en vinterutställning i småland också, så att vi smålänningar slipper åka så långt för att ta oss till en vinterutställning. De som vill åker ändå långt (också), men lägger man inga aktiviteter här så får man heller inga nya aktiva!
Och vill man ha utställningsansvariga som inte är med i styrelsen, då måste man faktiskt ställa frågan till folk utanför styrelsen i stället för att flytta utställningarna dit där styrelsemedlemmarna bor….
Vad trevligt med en vinterutställning i Åstorp. Jag har bokat in den direkt.
Småland har sin vinterutställning i Älmhult nu i månadsskiftet så jag tycker det är bra att nästa ligger i Skåne.
Jag tror inte att jag fått något svar på varför indelningen är som den är med nord, öst, väst och syd egentligen?
Är det någon som vet varför man inte gjort mindre områden, borde det inte finnas underlag ändå + lite cross-over…..
Jag har länge undrat hur man gör uppåt Norrlandshållet om man vill åka på aktiviteter. Och ja #23, vi skåningar ÄR bortskämda när det kommer till avstånd!
Och som de flesta vet så kan vi inte heller hantera halka på vägarna
.
#43 Glöm för Guds skull inte bort Gotland! 
Sorry….
#42 - Ja, visst är det tur att Älmhult ligger några kilometer norr om Skånegränsen (nej, det är inte mer än så, enligt en vän från Älmhult), så att det hamnar en höstutställning i Småland… 
(fast grejen är ju att det bör vara centralt placerat, sen vilket landskap utställningen är i tycker jag egentligen inte spelar någon roll - jag hade tyckt att det vore lika dumt att lägga vinterutställningen i Kalmar, för det är ett hörn det också, som många har långt till…)

#46 Fast förra året när det var utställningen i Älmhult , ja då var det vinter utställning i rätta bermärkelse med hur många minus som helst , snorhalt på vissa ställen på vägarna osv osv så nog är Älmhult mer en vinter än höstutställning..
Varför inte göra som Shettland Nord har gjort… annonsera ut på hemsidan och fråga är i fall det är någon/några av medlemarna som är intresserade av att arrangera en utställning mm
Sen är ju den stora frågan hur många utställningar mm skall SYD anordna under 2010?
Frågade samma sak tidigare men har inte fått något svar än.

Vi har det bra förspänt inom Shetland. Finns det någon mer ponnyrasförening som har så många lokalföreningar som vi?
#43. Jag vet inte om du menar att det skulle finnas ännu fler lokalföreningar? Det tror jag är svårt, ekonomin skall ju gå ihop för det också. Men smågrupper inom lokalföreningen som vill arrangera utställningar i sin närhet är väl bra. Det kan ju inte vara meningen att styrelsen skall vara utställningsansvarig överallt.
En annan sak som jag tror talar för lokala utställningsansvariga är att det är lättare att hitta sponsorer. För nog stöttar företag hellre saker i sin närhet och allra helst om människan som frågar är bekant.
Jag tycker det ska bli roligt att det blir vinterutställning, ska lätt anmäla James dit, roligt att det händer något när det är som kallast. :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

#43 Jag har också varit aktiv inom SFF i många år och satt i styrelsen i Stockholm-Uppsala Fjordhästförening ett tag. Jag håller helt med om att deras upplägg är bättre, eftersom det ger fler aktiviteter på riktigt nära håll (inom 10 mil), men tyvärr så är det inte alla lokalföreningar inom fjordhästföreningen som är aktiva hela året. Men jag tycker ändå att det är enklare att motivera ett gäng som har nära till allt, än att försöka motivera medlemmar i ett landskap som ligger långt bort att åka 20-30-40 mil till en aktivitet. Så jag håller med dig, att dela upp landet som SFF har gjort är smartare, men det kräver fler aktiva medlemmar som kan sitta i en styrelse och driva sin lokalförening.
Från SFF's sida har i alla fall jag inte hört att ekonomin är ett problem, för det löser ju lokalföreningarna själva genom sina aktiviteter (tävlingar, uställningar, kval till SM, hubertusjakter m.m.) och i viss mån genom sponsorer.
För er som inte är insatta i SFF så är deras Sverigekarta indelad i lokalföreningar som har hand om ett eller ett par län vardera. Många lokalföreningar blir det! Men som sagt, man får mycket närmare till allt som händer oavsett var man bor i landet. (Även landets nordligaste delar är avdelat i flera lokalföreningar, vilket ju SSS inte har gjort, så på det sättet är landets nordligaste fjordekipage mer aktiva än shetlandsekipagen.)
Om det är genomförbart att dela in SSS i mindre lokalföreningar har jag inte forskat i, men det funkar för SFF och har funkat bra i många herrans år. Det gör bland annat att det är mycket roligare att besöka andra lokalföreningars aktiviteter, eftersom det blir en glimten-i-ögat-fight mellan ekipage från olika län. Fjord-SM är dessutom en tillställning som många gärna åker på, oavsett var i landet det hamnar, från torsdag till söndag och bor i tält oavsett väder, grillar ihop och hejar på varandra på tävlingsbanan - 200+ personer campar ihop en hel helg och åker mer än gärna från norr till söder för att vara med. Det är liksom årets stora höjdpunkt som man inte får missa. Det känns som att shettis-RIKS har en bit kvar tills det får samma status bland medlemmarna i SSS, även om jag självklart tycker att RIKS är sjukt kul att vara med på som det är! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#51 Och dessutom så finns det ju i Skåne två olika lokalföreningar, Södra Skånes Fjordhästförening och Norra Skånes Fjordhästförening, så inte bara uppdelning utifrån landskap. När jag var aktiv för x antal år sedan så var det aktiviteter både höst och vår inom både hopp, dressyr, hubertus, körning mm. Och det var inte nödvändigtvis styrelsen som höll i allt, utan vi hade en dressyrkommité och en hopp och så vidare. Det engagerar kanske fler.
Vad gäller fjordingarnas RIKS så är/var aktiviteterna under hösten och våren uttagning till RIKS, vilket bidrog till att man kunde bli sponsrad till att åka till RIKS och representera sin lokalförening. Den kopplingen är kanske lite svår att göra till Shetlands-RIKS!? Vad vet jag.
Alternativet till fler lokalföreningar tror jag säkert kunde vara att dela upp i mindre kommiteer för resp landskap. Det är ju inget som hindrar att andra delar av landet representeras. Det kan ju istället innebära att det blir ännu fler aktiviteter…för alla!
Som det är nu så känner jag mig inte tillräckligt motiverad att köra för långt och MIN egentliga gräns går vid att låta hästen stå i transporten i 1-1½ timmar. Älmhult är därmed egentligen för långt bort för mig, men eftersom min häst kommer att få sällskap (om inget oförutsatt händer), så kände jag att vi kunde stå ut en stund till. Kanske är det för att man blivit bortskämd med fjordingarnas tillvägagångssätt… det låter jag vara osagt.
OCH jag har noterat datumet för utställningen i Åstorp och det är inte alls omöjligt att vi kommer…. Jättkul! Credit till de som arrangerar!

#51 Fast när man tävlar med hästarna som vi gör så står det ju klart mycket längre i transport än 1 - 1 1/2 timme , likadant när man ska göra generalmönstring, avelsvärdering och premieringar så är det mer än 1 timme för oss att ha hästarna i transporten och helt ärligt de mår inte dåligt av det , i såfall är det vi människor som har ont av det.
Sen är det ju en annan sak att inte vilja köra längre än ungefär en timmers bilresa men hästarna mår inte dåligt varken med eller utan sällskap :-)
Jag menade nog i och för sig själva resan fram och tillbaka.
Sen kan man ju trots allt gå en runda eller nått.
Ska försöka vara lite tydligare…..

Hej
jag ser fram mot massor av förslag om utställningsplatser inom syds område . Jag hoppas även på lika många förslag på andra aktiviteter.
JAG föreslår att det kommer massor av medlemmar till nästa årsmöte och gör sin röst hörd,kom nu inte med snacket att jag kan inte för just den dan ska jag…… för om ni tar er tid just den dan har ni chansen att komma med i styrelsen eller bara komma med en massa förslag på
vad ni tycker att styrelsen bör göra.
Ang inga utställningar i småland så tror jag att både nybro o älmhult ligger där. Tyvärr träffade jag inte så många från småland i nybro som jag hoppats på.
Visst kan man göra områden mindre , tänk bara skåne som syd, finns kanske hästar så det räcker till några mindre utställningar MEN var hittar vi funktionärerna? det är ju svårt att hitta funktionärer i stora syd området.
Detta är inte bara något dåligt försvarstal vi kan göra många saker bättre men vi behöver en viktig sak HJÄLPEN från alla er medlemmar utanför styrelserna
Får tyvärr inte mer datortid idag men när jag öppnar datorn imorgon ser jag fram mot massor av nya namn på folk som vill hjälpa till på våra utställningar
Hälsningar
Anders
För en som ännu inte riktigt blivit varm i utställningskläderna, gjorde debut förra året och därefter har jag bara varit med på en utställning i Shetland Syds regi. Vilka olika uppgifter finns det som funktionär? Jag förstår ju att en hel del hanteras bakom kulisserna som man överhuvudtaget inte är medveten om som nybörjare och utställare.
Jag undrar även, ni som är funktionärer, ställer ni ut själva under dagen? Hur gör ni då? Går det att kombinera?
Jag har inget emot att vara funktionär om det är i mitt närområde, och om jag verkligen är insatt i vad det innebär. Men det är jag inte i dagsläget. Fast det går ju tack och lov att ändra på.
Vad gäller utställningsplatser, så vet jag bara att jag gillar Bjärsjölagård, så snälla ta inte bort den!
#56 Ja funktionärerna stället ut också, vi försöker att göra som så att dom som visar häst och samtidigt är funktionärer får fritt när det är dags för sina hästar.
Det som jag kommer på just nu som vi behöver hjälp med på olika utställningar är:
* Prisutdelare (är man aldrig själv)
* Ringsekreterare
* Ringmaster
* Speaker
* Personal i sekreteriatet ( är man aldrig själv)
* stå i kiosken
Jag har ju säkert glömt massor men det var detta jag kom på så här på rak arm.
Vi tar tacksamt emot all typ av hjälp lite som mycket! Vi kan erbjuda nya funktionärer att gå bredvid på utställnngar så man till sist känner sig trygg i att hjälpa till.
Så känner du att du skulle vilja hjälpa till så tveka inte utan skicka ditt intresse till någon i styrelsen och skriv gärna vilka platser du känner att du vill hjälpa till på samt vilka uppgifter du är intresserad av.
Du kommer bli varmt välkommen!
#55 - jag får väl upprepa igen då att jag inte tror på att särskilt många anmäler intresse frivilligt utan det fungerar bättre med uppsökande verksamhet. I en region (större delen av småland) där det inte finns några aktiva shettismänniskor är det helt enkelt svårare att få nya medlemmar att aktivera sig, de har kanske ingen att "haka på" utan stannar då hellre hemma.
Om du inte minns det så kan jag friska upp ditt minne om att jag föreslog en smålandskommitte redan i vintras, dvs före årsmötet - både till Dig och till Sonja i valberedningen. Och jag hoppas verkligen att det finns förståelse för att jag inte har tid med styrelsearbete just nu och att jag inte kom på årsmötet 10 dagar före min förlossning i våras.
Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg - är det så enkelt som att tala om att man vill arrangera en utställning så ska jag se till att dra ihop folk och göra det.
Sen, ja du har rätt i att Älmhult och Nybro ligger i Småland - i varsin sydlig ytterkant av ett stort landskap. (Älmhult har mindre än en mil till Skånegränsen… Där jag bor har jag ca 15 mil till Älmhult och lika långt till Smålands västra ände, ca 20 mil till nordvästhörnet och drygt 20 mil även till nordöstra hörnet) En utställning mer centralt i Småland kanske skulle locka fler? Men jag får väl ordna den själv så att skåningarna inte behöver åka så långt… 
För tro det eller ej, jag är egentligen mer ute efter att ge fler chansen att åka på utstälningar på nära håll! Den plats jag har i åtanke ligger 10 mil från mig….

Jag tror att man ny som måste visa att man finns, det vill säga deltaga på möten och andra aktiviteter. Då brukar det ena leda till det andra. Sedan är det väl inget som hindrar att medlemmar ägnar sig åt uppsökande verksamhet och får med nykomlingarna. Jag tycker bara inte att man skall förvänta sig att det enbart är styrelsen uppdrag. Kom ihåg att medlemmarna är föreningen och att alla måste hjälpas åt.
#59 - jag HAR INTE förväntat mig att det bara är styrelsens uppdrag. Jag har gjort vad jag har kunnat för att hjälpa valberedningen innan årsmötet och jag har även tidigare försökt få arrangera en utställning (men fick då nobben och det gör ju inte direkt att man blir sugen på att försöka igen….)
Sen är det faktiskt så att alla inte är så framåt att de "visar att de finns" och går på möten och sånt. Många behöver ha någon att haka på för att komma igång och engagera sig själva. Och om det inte finns nåon i ens närområde att haka på så fastnar man hemma i sitt eget stall.

58 Håller med att man förmodligen får fler att engagera sig om man ringer direkt till dom , men ursäkta mig jag tycker i så fall att det är allas plikt att göra detta inte bara vi som sitter i styrelserna.
Vi hade tur när vi börja med shettisar för vi hade vänner som tog hand om oss ,och jag hoppas att jag kan hjälpa andra att känna sig välkommna till utställningarna , men dom måste ta kontakt med mig för jag vet ju inte vem dom är.
JAG PASSAR PÅ HÄR ATT BE ALLA SYD MEDLEMMAR ATT SKICKA SIN MAIL ADRESS TILL MIG SÅ SKA VI FÖRSÖKA FÅ IGÅNG LITE INFO DEN VÄGEN.
#61 - jag har inte tillgång till någon medlemsförteckning så jag KAN INTE kontakta några nya medlemmar, annars hade jag kunnat göra det,
Jag har fler ideer och tankar - hade bara inte tid att prata med Fredrik när han ringde mig idag - men jag vill inte ventilera dem alla här på forumet.

#61 Eller så får man vara som jag lite förvirrad och prata med alla
och ändå inte veta vem jag har pratat med 

Det känns som att det behöver organiseras litegrann… Har man ingen medlemsförteckning så kan man ju ringa den som har det, så är det löst. Den som har medlemsförteckningen kan också ringa den som vill ta kontakt med nya medlemmar - och det är där organisationen behövs! Vem ska göra vad, när och hur? Ingen ska behöva göra allt i en förening, särskilt inte när det är så många medlemmar som det är i SSS lokalföreningar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se