är det ett måste?
ska shettisar ha chipp är det lag på det? min har chipp,men jag undrar hur det är med olika hästraser

Ännu är det inte obligatoriskt med chipmärkning på alla shettisar.
Men om man skall tävla och de behöver slutmätas måste de vara chippade, har jag för mig.
Jo vid slutmätning måste dom vara chippade. Ja tror de kommer och bli så vid mätning för över huvudtaget

stora hästar ska de ha chipp?
Pass är de lag på men Chipp vet ja faktiskt inte? vid tävling iaf
Russ - alla russ som nyregistreras skall chipmärkas fr o m 2004-01-01.
Connemara - alla connemara som nyregistreras skall chipmärkas fr o m 2005.
Dartmoor - alla nyregistreringar från 2006 och alla som byter från registreringsbevis till pass.
Islandshästar - föl födda fr o m 2003 skall chipmärkas vid registrering.
Knabstrupper - födda 2004 skall chipmärkas vid registrering.
Ardenner föl födda from 2006 ska chipmärkas
Halvblodshingstar som skall delta i avelsvärdering fr o m 2005 - skall chipmärkas innan röntgen sker.
Halvblodsföl födda 2006 -skall chipmärkas och DNA-typas med härstamningskontroll.
**Tävlingsponnyer enligt Svenska Ridsportförbundets TR
**Från och med 2006 ska alla ponnyer som tävlar på inbjudningstävling eller högre vara chipmärkta.
+ en massa andra raser på förslag och utökade chipkrav på vissa av de ovanstående.
Jag tycker det är förvånande att shetlandssällskapet inte kommit med förslag om märkningstvång. De raser som har det hittills är ju, i de flesta fall, såna där det finns många likadana individer, för att man ska kunna skilja ut vem som är vem i en hage.
- Tio brunblacka fjordingar i en hage, vem är vem?
- Tio bruna russ i en hage, vem är vem?
- Tio svarta shetlandsponnyer, vem är vem?
Bevisligen har ju förväxlingar skett.
Men jag har förstått att det finns motståndare i styrelsen…