Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 285 ggr
steffy
0

är det ett måste?

ska shettisar ha chipp är det lag på det? min har chipp,men jag undrar hur det är med olika hästraser

Annette
0

Ännu är det inte obligatoriskt med chipmärkning på  alla shettisar.
Men om man skall tävla och de behöver slutmätas måste de vara chippade, har jag för mig.

CarolaCarro
0

Jo vid slutmätning måste dom vara chippade. Ja tror de kommer och bli så vid mätning för över huvudtaget

steffy
0

stora hästar ska de ha chipp?

CarolaCarro
0

Pass är de lag på men Chipp vet ja faktiskt inte? vid tävling iaf

Houdini
0

Russ - alla russ som nyregistreras skall chipmärkas fr o m 2004-01-01.

Connemara - alla connemara som nyregistreras skall chipmärkas fr o m 2005.

Dartmoor - alla nyregistreringar från 2006 och alla som byter från registreringsbevis till pass.

Islandshästar - föl födda fr o m 2003  skall chipmärkas vid registrering.

Knabstrupper - födda 2004 skall chipmärkas vid registrering.

Ardenner föl födda from 2006 ska chipmärkas

Halvblodshingstar som skall delta i avelsvärdering  fr o m 2005 - skall chipmärkas innan röntgen sker.

Halvblodsföl födda 2006 -skall chipmärkas och DNA-typas med härstamningskontroll.

**Tävlingsponnyer enligt Svenska Ridsportförbundets TR
**Från och med 2006 ska alla ponnyer som tävlar på inbjudningstävling eller högre vara chipmärkta.

+ en massa andra raser på förslag och utökade chipkrav på vissa av de ovanstående.

AnnaLundin
0

Jag tycker det är förvånande att shetlandssällskapet inte kommit med förslag om märkningstvång. De raser som har det hittills är ju, i de flesta fall, såna där det finns många likadana individer, för att man ska kunna skilja ut vem som är vem i en hage.

• Tio brunblacka fjordingar i en hage, vem är vem?
  • Tio bruna russ i en hage, vem är vem?
  • Tio svarta shetlandsponnyer, vem är vem?

Bevisligen har ju förväxlingar skett.

Men jag har förstått att det finns motståndare i styrelsen…