Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1519 ggr
Anna-Karin
0

Löshoppnings- avstånd

Är det någon som har koll på vad det skall vara för avstånd mellan hjälphindret och det "riktiga" hindret vid löshoppning av minishetland?

Tänkte börja träna löshoppning med vår mini inför nästa års treårstest…

ingrid
0

grundavstånd för A-ponny är 5.10 sedan kan du öka eller korta med 20 cm, mer än så är poängavdrag om jag kommer ihåg rätt

Anna-Karin
0

Menar du att mini inte har ett "eget" avstånd utan får gå under samma avstånd som standard shettisarna förutom dessa 20 cm?

Ahnna
0

Det är snällast mot hästen att börja med längre avstånd och korta allteftersom tiden går (under flera träningspass) tills du kommer ner på ett galoppsprång. Är hästen helt grön på löshoppning så är det bättre att börja med flera galoppsprång de första gångerna, tills respekten för hindren kommer. Sen kan du börja med finliret och korta avståndet. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ingrid
0

japp, avstånden följer kategorierna för ponny (därav att även mini kan få hoppa 80 cm!)

Anna-Karin
0

Tack för svaren… vi har ju ett år på oss att träna… skall bli spännande att se vad han säger om detta… fortsättning följer… kanske med kort Flört

ingrid
0

Lycka till (för dig som bor i väst, så är Kristina Blad kanon på löshoppning inför treårstest och brukar ha träningar framåt våren)

Om det är att se som reklam får ngn ta bort det

Anna-Karin
0

#6 Japp… jag har gått på kurs hos henne för något år sedan… kanonbra… men jag hade glömt avstånden Förvånad

Anna-Karin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Bugatti fått hoppa lite idag för första gången…

Anna-Karin
0

… han var väldigt busig efter hindret…Flört

Anna-Karin
0

ett sista kort på busungen… jäkla elrep till att förstöra kortet

Hanna-D
0

#10 Jättefina bilder!

Ett tips i all välmening - byt ut elbandet till exempelvis plastband, kan bli riktigt otäcka skador av elbandet om något skulle hända.

Mossedal
0

Han ser ut att ha jätteroligt. Lycka till framöver!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Anna-Karin
0

#11 Vart köper man plastbandet?

Nu drog belöningshinken efter hindret mer än att springa i elrepet som de har respekt för… men jag förstår säkerhetstänket. Flört

Ahnna
0

#13 Plastband finns på t.ex. Jula, ÖoB, Biltema och så vidare.

www.stuteriprecious.se

Anna-Karin
0

#14 Tack för snabbt svar!

Ahnna
0

#15 Jag skulle tippa att det kallas för avspärrningsband i butikerna. På ÖoB brukar det finnas i samma hylla som eltejp och gaffatejp m.m.

www.stuteriprecious.se

SofieN
0

#16 Jag som har letat som en tok efter såna band men inte hittat förutom i en butik som heter karlssons och där en rulle kostade nästan 500 kronor. Det var visserligen kanske två år sedan men i alla fall. Jag får leta igen! ;)

Ahnna
0

#17 Jag köpte på ÖoB i våras, då kostade en rulle runt 100:-.

www.stuteriprecious.se