Bröstsele
Jag ska köpa en ny bröstsele till min shettis och har tittat lite på driveouts selar.
De jag funderar på är:
Har även kollat på Pfiff standard, men där passar inte måtten min shettis.
Har någon erfarenhet av selarna ovan?
Vad tycker ni är bäst, fasta eller löstagbara draglinor?

#1 Okej. Jag är mest orolig för att bakselen ska vara för klen, men det kanske den inte är.
Kanske bör tillägga att det endast är hobbykörning ute i skogen som jag ska ha selen till.
(:
Det är det jag har min sele till med, fungerar utmärkt till det. Har fått beröm för den när vi var och körtränade dock :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

Om du bara ska köra i skogen så räcker de gott och väl med en vanlig bröstsele med löstagbara draglinor :)
Har en annons ute på en en sele jag säljer : http://www.blocket.se/simrishamn/Brostsele_till_shetlandsponny___liten_B_ponny_23615134.htm?ca=23_13&w=0&last=1 (har även ute annons på hastnet)

#4 Såna där selar, med fast brösta, är inte bra för hästen. Visst går det att dra med dem, men i längden blir bogen och ryggraden (genom svanskappan) för tungt belastad och låst i sina rörelser, vilket såklart hämmar hela hästen. Eftersom det idag är så billigt att köpa en ordentlig sele med lös brösta så finns det ingen anledning att köpa selar med fast brösta.
#0 Jag hade tveklöst valt Varioselen av de två. Båda håller för skogpromenader, men vem vet om du kanske vill tävla nån dag? Så är Varioselen långt mycket mer hållbar. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har en economic. Tycker att den verkar toppen. Har inte testat den än då mina pojkar inte är inkörda ännu. Var den selen som jag vart tipsad om när jag letade sele.

Som sagt. Ska du köpa en sele kan du lika gärna köpa en med lös brösta då jag tycker de med fast är rent ut sagt värdelösa!
Av de selarna som du tittat på så tycker jag Varion ser bättre ut. Den kostar en tusenlapp mer men du kommer helt klart tjäna på det i längden.
Å som Ahnna skrev, vill du nån gång ut och tävla så har du en fins sele som ser lite roligare ut än economic. =)
Tack för era svar!
Jo jag hade planerat att köpa med lös brösta.
Vad svårt det blev nu, haha. Hade nästan bestämt mig för Economic..
Får fundera lite till då (:
Förresten, tänkte på det med fasta draglinor.
Finns det fördelar eller nackdelar?

Jag föredrar nog draglinor som spänns i bröstan (har både ock). Men det är mest för att jag har draglinorna sittande på svängeln (vilket jag iofs fått skäll för av en körtränare…) för att slippa ha dem hängande över hästens rygg - som de gärna glider av - vid an- och frånspänning.
Det känns oxå lite säkrare att stå och fixa med att spänna draglinorna framme vid bogen än bak vid bakbenen. Har man snabbkopplingar på svängeln så spelar ju detta dock liten roll, då det isf är snabbt gjort att koppla på draglinorna.
Vid en ev. olycka kan det oxå vara smidigare att få loss hästen utan att behöva ha draglinorna "hängande" efter. (Missförstå mej rätt)
Å andra sidan kan jag tycka att det är snyggare med de fasta draglinorna när man slipper de grova spännena på bröstan.
Ingen som har någon mer åsikt? (:

ja den dan jag köper en ny sele så blir det nog fasta draglinor. Jag tycker det e jättefult med dessa stora spännen och den biten av lädret som ligger framför hålet liksom kan man ju inte stoppa undan nånstans.
KLurigt o förklara men kolla bilden på bröstan så ser du vad jag menar.
Dem e så grova oxå så dem går inte direkt o klippa av den där biten..
Jag tycker det e jättesvårt o hitta bra sele…. måste gå en kurs!

Nu blev det riktigt svårt att bestämma sig. Haha!
Läste om någon som hade Varion men som inte gillade "stålgrunkorna" som man la skacklarna i. Det verkar vara lite annan konstruktion på den och inte det vanliga lädret..
Draglinorna kanske är en vanesak?
Får fundera lite till då ;)…

Fasta eller löstagbara draglinor är en smaksak. De har exakt samma funktion, så det hänger på hur man själv vill ha det. Jag har haft båda sorterna och hänger alltid linorna över ryggen på hästen, de sitter inte kvar i vagnen. (Ajabaja till er som gör så!
)
Jag tycker nog faktiskt att det är säkrare att ha fasta draglinor, om man i en nödsituation måste lossa dem från en panikslagen häst. Då står jag hellre snett bakom och lossar än framme vid bringan, eftersom man lätt kan bli översprungen då och fastna under vagnen och dras med…
Men visst, det finns fördelar och nackdelar med allt, bakifrån kan man ju bli sparkad istället, t.ex. Men jag bedömer ändå att den risken är mindre än att man skulle bli översprungen och fälld av skakeln mitt i solar plexus.
Men som sagt, en smaksak! 
www.stuteriprecious.se
Nej nej! Du ska dra den långa linan genom metallfyrkanten, det är där det ska bli en ögla. Det är lite trångt, speciellt när allt är nytt. Den bruna flärpen fungerar som en broms när linan är åtdragen om svängeln.
Så kliv av cykeln!
#18 Hahahah, okej det var lite skillnad. Jag tyckte väl det verkade klumpigt att ha den så. Ibland tänker man lite för mycket 

#17 Tänk baklänges! Det är svårt att förklara i ord utan att kunna visa, men ta metallbiten i höger hand och den långa läderdelen av linan i vänster hand. För ihop händerna så att du får en ögla och dra in lädret från vänster hand igenom metallbiten så att det blir som en löpögla. Den öglan ska runt änden på svängeln.
www.stuteriprecious.se
, är det så, eller är jag helt ute och cyklar?