Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 5891 ggr
ThiffannyJ
0

PregnaMare/ WeeFoal

Jag har ett sto som inte går att UL och tänkte kolla dräktigeten med hjälp av blodprov eller urin test.

Jag har läst lite om båda på avelssto.se och undrar nu vilka erfarenheter ni har och vilken ni tyckte var bäst (om ni provat båda vill säga) för och nackdelar?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Billan]
0

Jag har ju använt PregnaMare sen i början på 90 talet, tycker det har varit helt suveränt, har dessutom  alltid visat rätt.

WeeFoal har ju kommit på senare tiden så det har jag inte använt mig utav. Fördelen där är väl att man kan testa längre in i dräktigheten i så fall.

Mmia
0

HAR SAMMA ERFARENHETER AV PREGNAMARE SOM #1

ALLTID VISAT RÄTT OCH HAR ALLTID TESTAT VID 60 DGN

ThiffannyJ
0

#1,2 Tack. Det lutar nog åt ett PregnaMare test. Läste beskrivningen, är det svårt eller låter det bara krångligt Tungan ute

www.minishetland.com

Miija
0

#3 Det låter krångligare än det är. Flört

Mmia
0

Det är superlätt men den tiden man ska vänta är lång då man vill veta svaret direkt.

Josefina-Aslund
0

Har testat två ston, ena dräktigt enligt pregnamere..

Och det är enklare än beskrivningen, tyckte också den lät krånglig, enda nackdelen är väl blodprovet man måste ta, (är stickrädd) men en kompis fixade det :)

ThiffannyJ
0

Vad bra att det är änklare än det låter! Det här med sticket får nog mamma göra… Det är just väntan som känns mest jobbig annars Flört

www.minishetland.com

[Teddy]
0

#8 Det var lätt att göra, bara läs ordentligt innantill så är det inga problem.

Mmia
0

#7 Lättast är om man sticker i näsvingen för där får man mest blod.

På mulen kommer nästan ingenting.

[Billan]
0

Testet är lätt att utföra. Man kan tycka att det låter makabert att sticka dom i läppen, men faktum är att de reagerar inte nämnvärt. Jag trycker lite på läppen före sticket, eller nyper ett veck så det blir lite spänt och sticker där.

[Teddy]
0

#9 Bra tips!!Glad

[Billan]
0

# 9

Nej på mulen är det glest mellan kärlen. På insidan av läppen kanske jag ska säga och på sidan.

runas
0

Gjort det nu på mitt ena sto, plättlätt att genomföra då instruktionerna är braSkrattande men fy bubblan vad trist resultat!! Bara en prick= negativtRynkar på näsan.

Hur vanligt är det med missvisande negativa resultat?

UL på dygn 42 o var då dräktig, pregnamare på dygn 83 o ej dräktig enligt testet.

Buhu buhu buhuGråter!!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

runas
0

Gick nyss o tittade på det igen och nu var det 2 prickar! Hmm, önsketänkande kanske…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Mmia
0

#14 Du kanske kollade förtidigt

Dom ska vara någorlunda liknande prickar i färgstyrkan.

Hovgarden
0

#14 ja för de andra prickarna synsknappt :) men finns de så är de där :) annars är det helt tomt…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[Teddy]
0

Troi - jag har för mig att det är tidigast på 80 dgr som man kan testa. Har stoet gått på fribetäckning kan det ju spela på några dagar.
Så - lugn och fin nu! Skrattande

Det blev ju två prickar! Mitt PregnaMaretest hade inte en enda prick efter hur länge som helst!!!!!

[Billan]
0

Pregna Mare kan man testa från dag 40, om det är det ni menar.

Kimpa
0

Vi har provat pregnaMare en gång, då på två ston som visade rätt på bägge. Tyckte också det lät krångligare än vad det var.

Har en WeeFoal hemma som jag köpte, då min lilla häst visade negativt på PregnaMare, men använde den aldrig då jag inte tyckte hon verkade dräktig ( vilket jag hade rätt i ).

I år är hon betäckt på nytt och nu är jag 100 på att hon är dräktig pga hennes sätt. Men för skoj skull ska jag prova WeeFoal på henne. Det svåra med det är bara hur jag ska lyckas få urinen då hon aldrig kissar när jag är i närheten.
Ska prova binda fast en bomulls tuss i svansen och hoppas hon träffar rättTungan uteSkrattande!

[Croneld]
0

Jag pickade ett av mina ston på nosen nyligen och det var enkelt. Resultatet blev två prickar=dräktig.

Jag har för mig att tidningen ridsport hade en artikel om dessa prover i våras.

runas
0

Testade sto nr 2 igår o det blev oxå bara en prickGråter! Så enligt testen så ska jag inte få nått föl alls nästa år…

Funderar nu på att ta ut vetten o UL dom en gång till så jag vet säkert.

Annette
0

Vilket av dessa test är lättast att använda?

Mmia
0

Har bara provat Pregnamare, senast igår = dräktigt Skrattande

men tror nog det är lika lätt.

Någon måste väl ha använt Wee Foal ?

Anna-72
0

Ja min syster har använt Wee Foal med positivt test. Tog en läsk flaska, klippte av den och spände den med balband under svansen i täcket. sen fick hon gå med det och pinkade ner i flaskan. Pregnamare har jag själv testat med positvit resultat.

ThiffannyJ
0

Testade PregnaMare på Kitty i fredags, det kom bara upp en prick tyvärr. Det ironiska var att i går (lördag) så brunstade hon för en av minihingstarna. Något hon aldrig gjort tidigare. Så det blir ett standard föl om allt går som det ska för mig nästa år.

www.minishetland.com

Hanna-D
0

#25 Vad tråkigt!

Annelie-P
0

#25 Nej vad tråkigt.

Annette
0

#25. Synd med Kitty. Får önska lycka till med ditt andra föl.

Elein är konstaterad icke dräktig med UL, men ser ut och uppför sig som om hon vore dräktig. Skall göra ett hemmatest för säkerhets skull.

christineH
0

Jag testade wee foal i februari på min Kålkulla Unisex. Det visade

positivt, och det var med en säkerhet på 98%! Men tyvärr, det var fel

Någon skall väl vara bland dom där 2% oxå…Rynkar på näsan

ThiffannyJ
0

#26,27,28 Tack, ja det känns lite trist faktiskt…. Men inte mycket att göra, får betäcka henne i sommar i stället.

www.minishetland.com

kajsa-kavat
0

" 29 Då är väl jag den andra av dom 2 %. Testade Wee Foal i höstas, positivt. Så fick stoet kolik på juldagen, (ev. kastning) därför testade jag igen i februari och fortfarande positivt. Men det blev inget föl i allafall. Stoet är ombetäckt. Idag var vetten ute och tog blodprov på henne, så får jag troligen besked i slutet på veckan.

Hovgarden
0

Jag har precis köpt weefoal och det verkar ju inte jätte positivt här inne.. Vi får väl se hur resultatet blir..

#31 Vad kostar det att ta blopprov vi veterinär och hur länge/när kan man kolla det?

/Katja

kajsa-kavat
0

"32 Från dag 50 kan man kolla det. Är mitt sto dräktigt så är hon bara på dag 73.

Det kostar ungefär 500 kr när man ska lösa ut svaret från veterinärmedicinska plus veterinärens besök.

Svaret kommer troligen i slutet av veckan.

Jag vill inte "svartmåla" Weefoal på något vis. Jag kan givetvis ha utfört proven fel, även om jag inte tror det. Jag lyckades ta prov direkt från urinstrålen båda gångerna, sedan är testet inte svårt alls att göra. Men som sagt, något fel blev det. Men inget neg. om weefoal.

susanne-s
0

#33 från dag 50???
Mina veterinärer säger att det måste minst ha gått 100 dagar efter sista bet. Men gärna 110-120.
Vid blodprov får man ju också veta om hon är dräktig med levande foster. Jag betalar straxt under 500:- för ett blodprov, har gjort det 3 ggr och alla gångerna har stämt.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

kajsa-kavat
0

"34 Vad konstigt, måtte inte min veterinär ha fel. För jag har inte lust att behöva ta om provet. Himla konstigt, måste får reda på vad som är rätt egentligen. Förvånad

Frida-E
0

#35 Enligt min veterinär ska man ta det tidigast dag 120, gärna senare, typ dag 150 på små hästar (kommer dock inte ihåg vad den egentliga anledningen var)…

kajsa-kavat
0

" 36 Jag googlade lite på det här och såg uppgifter på både: minst 50 dagar, och 100-110 dagar. Kan det vara olika sorters prov ????

Hovgarden
0

Pregnamare är ju 40-100 dygnet. men jag gissade att Veterinärens är ett annorlunda..

/Katja

Hovgarden
0

Jag har nu gjort ett test med pregnamare… Har gjort testet tidigare och nu undrar jag. OM det är en ljusblå prick på ena sidan (de har varit lite mörjade vid de övriga jag kollat) och sen på andra sidan där "dräktighetspricken" sitter så kan man om man tittar väääldigt noga se liiite ljusblått. Hur ska jag tolka detta?

/Katja

Hanna-D
0

Tycker att det verkar vara många som är osäkra på sitt resultat med svaga prickar osv. Är det verkligen ett bra hjälpmedel eller ger det bara mer osäkerhet? Jag föredrar UL - så vet jag direkt och ser själv på skärmen, hjärtslag m.m.

Hovgarden
0

#40 många veterinärer särskillt här, ultraljudar inte så små shetland (mina är 85-95) eller egentligen ingen shetland överhuvudtaget.

/Katja

ThiffannyJ
0

#40 Jag hade gärna UL mitt sto, men det går inte. Hon kniper och sätter sig ner, jag jag vill inte ge henne lugnande bara för att göra ett UL för att veta själv. När man pga medicinska skäl måste UL så kan jag gå med på att ge lugnande till ett sto. Man kan inte ens ta tempen på henne. Annars så fördrar jag så klart också UL, fast det har ju också visat fel, så 100%-igt är ju inte det heller…

www.minishetland.com

Hovgarden
0

#42 nej precis jag hade ett fullblod en gång som var UL 3 gånger utan att vara dräktig 3 dygn efetr betäknad fölning fölade hon! Ja ibland är det ju bar märkligt…

/Katja

Hanna-D
0

#42 Det förstår jag Glad Tyckte bara att så många i tråden var osäkra efter att ha gjort testet.

Här har UL alltid visat rätt, beror säkert på veterinärens skicklighet och vilken apparat de har (förutsatt att de passerat sina 16-17 dygn förstås).

sanne
0

har testat Weefoal,ett par gånger och ska kolla några med det i år oxå. det kan ju visa positivtoch att något händer efter det, eller att stoet är skendräktig. det var vi med om ..men känns som man får ett litet humm ivf..

runas
0

Mina båda tester visade ju helt rätt i slutändan, ena stoet är dräktigt o det andra inte. Var väl jag som nervade helt fast jag följde testet till punkt o prick. Hur som så UL jag dom o nu vet jag att testerna stämde…

Förstår bara inte varför prick 2 på första testet dröjde flera tim med att dyka uppObestämd…