Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2665 ggr
veronicarickfelt
0

Löshoppning

Undrar om det finns några som tränar sina shettisar i löshoppning nånstans runt sthlm… jag skulle behöva åka med min snart 3åriga hingst o träna lite löshoppning.
Alltid bra om man är fler då kan man ju få lite hjälp och så av varandra… Jag har ett ridhus hyfsat nära mig men där är det inga som löshoppar längre…

Ahnna
0

Jag bor ju inte där längre, men jag har löshoppat mina ganska mycket. Kommer med några allmänna tips, även om trådskaparen kanske kan detta med löshoppning…

* Driv inte på hästen precis före hindret, låt den tänka efter och hoppa i lugn och ro, behövs det så gå hellre på med smackning och ev. pisk i landningen. (I min erfarenhet är det bättre att smälla med pisken i luften än att försöka träffa hästen…)

* Bygg ordentliga infångare, shettisar är smarta! Hellre både lågt och högt än bara lågt - då hoppar de över, och gör du infångarna för höga kryper de under. Både och alltså! (Eller helt täckta om det finns möjlighet.) Generellt ska en infångare se krångligare ut att hoppa än själva hindret.

* Det behövs ingen löshoppningsring, alltså en avskärmning som går runt hela ridhuset. Det räcker med sånt precis före hinderserien och mellan hindren. Lär hästen från början att den inte får springa förbi. (Var snabb, med andra ord!)

* Börja utan bommar med en orutinerad häst, be den skritta, trava och galoppera mellan hinderstöden några gånger. (Då lägger du grunden för att tipset ovan fungerar senare.) Lägg sedan upp en bom på det bakre hindret i kombinationen, lågt till en början och sedan högre. Allmänt så ska uthoppet vara det som kräver något av hästen och inhoppet ska vara lågt och inbjudande.

* Svårigheten med en kombination är att komma rätt på inhoppet, klarar hästen det utan problem (utan att tappa rytm och schvung) så kommer den troligen att klara uthoppet också, även om det är högre.

* Avståndet bör vara 1 eller 2 galoppsprång, men exakt hur många meter det är har jag inte i huvudet för shetland… *tänka*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ZABA
0

Kolla med Roslagens Ponnyavelsförening. De brukar arrangera löshoppningsträning inför kvalitetsbedömning och treårstest. www.rpaf.se Sen beror det ju på vart i Sthlms län du bor och hur långt du vill åka.

ElisabethA
0

ca 5,1 m brukar vara lagom avstånd mellan hindren men man får prova sig fram för alla hästar har ju olika långa galoppsteg. Jag brukar utgå ifrån ca 5 meter och sedan ändra lite framåt eller tillbaka beroende på steglängden.

Ahnna
0

Aha! Jag har mest löshoppat stor häst, så jag har aldrig riktigt tänkt på hur långt ett galoppsprång är för en shettis. Men nu vet jag!

www.stuteriprecious.se

veronicarickfelt
0

tack för tipsen. nää ja e inte så haj på löshoppning!! men nu kan ja ju kanske bli me era tips! =)

Hanna-D
0

På 3-årstest/kvalitetsbedömning är det precis som Elisabeth skriver 5.10 och avståndet får variera 25 cm kortare eller längre.

veronicarickfelt
0

okej. måste skriva ner alla tips o avstånd o sånt…
ingen som känner för o löshoppa lite me mig o mina shettisar?!
fast d kanske för långt bort ja bor i sthlms skärgård.
ca 45 minuter från city..

steffy
0

0# jag byggde upp en massa hinder rakt igenom det lilla ridhuset vid oss, så sprang jag fram opch tillbaka så sprang min shettis med. hon älskar att hoppa. men det var ju inte svar på din frågaGenerad.

VeronicaP
0

du kan ju alltid gå in och kolla på spaf´s  sida där det står om 3 års test propositioner och går längst ner och läs om råd och anvisningar så står där avstånd och lite annat nyttigt..

http://www.spaf.info/

veronicarickfelt
0

d låter ju oxå som en ide! ja har massa små trädstammar som ja tänkte bygga hinder av i hagen o få se då om dem hoppar!
Min äldsta shettis. han blir 13 nu i januari. han stannar alltid efter hindret haha…
så där skulle ja behöva nån som kunde smacka på han lite! :)

ElisabethA
0

Sätt en spann med något gott ca 20 - 25 meter efter hindret så ska du se att han kommer att springa ända dit innan han stannar.

Det är viktigt att se till att hästen behåller bjudningen även efter hindret. Våra hästar får alltid belöning efter varje hoppat språng och det funkar jättebra. De springer alltid fram till spannen med gottis efter hindret  utan att man behöver driva på Cool

veronicarickfelt
0

typ som en havrehink då?? ja jag får ta o ställa min sambo då ett par meter efter hindret så får han skrammla me den så kanske dem inte stannar! =)
hihi… ja får ta o pröva d nästa gång!

Annette
0

#12. Ställ sambon nere i hörnet, så ponnyn behåller galoppen även efter hindret.

cinna
0

Hur tidigt kan man börja med sådana här övningar? Kan man ha med sig en ett åring för lite miljöträning och galoppera över ett par bommar, alltså ingen direkt hoppträning. Vad tycker ni??

Annette
0

#14.Det tycker jag man kan. Allt beror ju på hur man gör det och hur ofta. Men lite bommar emellanåt är väl bara nyttigt.

veronicarickfelt
0

jo d tycker ja me. nån gång i månaden. hästarna mår bara bra av tror ja o få lite stimulans me bommar o sånt..
Ja som tänkte ut imorgon o pröva lite löshoppning men nu e svinhalt här där  ja bor så nu vette tusan om ja vågar åka me transporten…

Rubiinen
0

ungefär 4mil norr om Sthlm så tränar vi löshoppning 1 gång i veckan.

ElisabethA
0

Ja, en havrehink går aldeles utmärkt. Vi brukar ställa hinken i mitten på kortsidan (de hoppar ju längs med långsidan) så de fortsätter galoppera en bit efter hindret. Jag tror bara din sambo behöver stå och skramla med hinken en gång sedan kommer hästen att kuta självmant till hinken Skrattande

veronicarickfelt
0

jo shettisarna lär sig ju himla snabbt va maten finns. åh speciellt min 3åring. haha…
4mil norr om sthlm säger du… Hmm
får ta o fundera på d. bara d e bra väglag så kan man ju åka.. vill ju inte ut o sladda me transporten…

VeronicaP
0

Jag har aldrig lockat med mat på mina , då jag tycker det är en ful ovana de får då hm , tycker de ska hålla igång ändå efter hindret utan mat.

Risken finns ju att de kan vara svåra att få igång igen om man har mat att muta dem med.

Man kan även låta föl springa med sina mammor över bommar någon gång det gör inget alls…

mariajalrup
0

Får jag haka på här och ställa samma fråga fast det gäller då löshoppning någonstans i närheten av Höör i Skåne? Jag behöver åka och träna i grupp eftersom jag inte är särskilt hemma på löshoppning och vill ha lite guidning. Har en snart tvåårig valack, stor o rejäl och han behöver aktiveras nu! Han är 1,05 och ganska högställd, vi är väldigt nyfikna på hur han hoppar - han har bra rörelser!

Ahnna
0

Jag håller helt och fullt med #20, att blanda in foder som belöning ger inte det resultat man vill ha. Om hästen inte vill hoppa utan belöning, då är det något annat som är fel. Efter träningen kan man sticka åt dem en näve havre eller dylikt om man vill, men inte mitt i, efter varje språng. Inte minst för att hästars magar mår dåligt av att äta kraftfoder samtidigt som de jobbar fysiskt. (Man ska ju t.ex. aldrig motionera en häst inom 2-3 timmar efter en kraftfodergiva.)

Som framåtbjudning efter hindret brukar det räcka att en eller två gånger gå på med smackning eller långpisk. Hästar är lata av naturen, det är deras sätt att spara energi tills det verkligen behövs, så gör man bara klart för hästen att arbetet inte är slut bara för att man har hoppat ett hinder så borde saken vara biff sen. (Var konsekvent, alltid!)

www.stuteriprecious.se

veronicarickfelt
0

men åh ha en havrehink som lockar till forsatt galopp efter hindret o dem får en näve havre som belöning. alltså d kan väl inte va så farligt. man gör ju inte det när man rider eller kör, dem får ju bara då kanske när man e klar me träningen… en morot eller så..

Om man e konsekvent så kanske man kan ha en havrehink dem första gånger så dem lär sig löshoppningen.. hur dem ska springa o sen kan man kanske ta bort den varefter…

ah ja vette tusan.. d bästa e väl o ha en erfaren häst före o låta unghästen kanske springa efter som lite draghjälp!?!

Hmm funderar på o formulera om frågan kanske..
d här har blivit en tråd om löshoppning! jaja så kan d bli.
Fast d e massa bra tips ja har fått! nu ska ja bara ta mig te ridhuset.. :)

Ahnna
0

Att först ha en havrehink efter hindret och att sedan ta bort den är väl inte att vara konsekvent? Flört

Jag personligen tycker att hästen ska hoppa och ha framåtbjudning för att den vill, inte för att den får en belöning. Samma med hundar, de ska följa sin ledare för att de vill och för att de har en bra kontakt med sin ledare, inte för att ledaren har godis i fickorna…

www.stuteriprecious.se

veronicarickfelt
0

okej jo d e sant… hmm
så du tycker alltså att ja ska pröva o lära han från början utan havrehink….
ah… ja får väl ta o försöka…

Ahnna
0

Ja, jag förespråkar all träning utan mutor, men alla gör väl som de vill. Men jag jämför det gärna med lastning i transport - hur många lockar inte med godsaker och havrehinkar, utan resultat? Och om de lyckas få in sin häst, visst f*n står de där igen nästa gång, på samma sätt med mutor utan att hästen går in på flera timmar… Jag har aldrig lastat med mutor och även om mina hästar ibland har krånglat så har vi alltid kommit runt det, helt utan hinkar, foder och godsaker.

Jag kan inte låta bli att upprepa mig - en häst som endast lyder för att den får godsaker är inte välvilligt inställd till själva övningen, bara till mutan. Inte vill man väl krångla med hinder och infångare för en häst som bara ser hindren som ett irritationsmoment på vägen till havrehinken?

www.stuteriprecious.se

veronicarickfelt
0

nää d e sant… ger du dembelöning då? utan belöning o uppmuntran får man juh en häst som kanske snart inte tycker nått e kul…

Kratern
0

#26 Jag ser det inte som en muta att ha en havrehink lååångt efter hindret. Jag ser det som en belöning….och belöning SKA djur få om de gjort något bra. Har du hund?

VeronicaP
0

Fast det är ju även lätt att hästen sätter i halsen om den springer med mat i munnen ….

Belöning får mina när de kommer in i stallet eller släpet… en klapp och beröm är precis lika mycket belöning som en muta…. Djuren hör faktiskt på våran röst om man är nöjd och glad över dem.

Håller med Ahnna att hästen ska själv ha sin framåtbjudning både före och efter hindret och gör man allt lugnt från början så löser det av sig själv , de flesta av våra ponnyer älskar att bli löshoppade….

Ahnna
0

Som Veronica säger, rösten är ett "key element" i den här debatten. Jag berömmer alltid mina hästar med rösten, både när jag rider, kör och jobbar från marken. Det är en vanesak, vet hästen att jag säger "bra" eller "rätt" när den gör på ett visst sätt, så tar den det som beröm. Jag pratar typ hela tiden med mina pållar, sådär så att folk ibland tittar snett på en… *hihi*

Ja, jag har hund, två stycken. Samma sak med dem, jag berömmer med rösten, en smekning, en snäll blick etc. Godis som uppmuntran får de bara ibland. Samma med hästarna, de får ibland en godsak efter avslutat pass, men jag tycker ändå inte att hästar och hundar går att jämföra - hästars bästa belöning är eftergift, att avsluta ett pass när det går som bäst, att inte pressa dem onödigt mycket för att nå resultat, etc. Hundar å andra sidan älskar att vara till lags och har ett behov av mental stimulans, många raser blir till och med aggressiva, stressade eller deprimerade om de inte får anväda hjärnan dagligen. Hästar har inget sådant behov, utan trivs bättre med att få vara ifred tills det är dags att jobba.

#27 Jag berömmer som sagt med tal och glada tillrop. OCH eftergift, genom att bara kräva mer när det behövs och jag vet att hästen kan, och så vidare. Man behöver således INTE berömma med godis och mutor för att hästen ska tycka om att jobba, tvärtom, man får en mycket mer fokuserad häst om man inte avleder med en havrehink eller dylikt efter hinderserien. Efter serien ska hästen helst tänka på vad den just gjorde och antingen behålla bjudningen framåt till nästa språng eller bättra sig för att komma över smidigare. Att avbryta övningen för att gå till en belöningsstation borde därför även avbryta tankeprocessen och hästens hindermognad. Men, men, nog pladdrat om det…

Känns som att vi har glidit en bra bit ifrån ämnet, inte min mening, hoppas att TS hittar någon att träna löshoppning med!

www.stuteriprecious.se

veronicarickfelt
0

verkar inte som att det finns några som löshoppar. tråden har blivit läst 353 ggr så då borde det vara någon som sagt till vid det här laget att dem tränar löshoppning!

Får starta en löshoppning själv helt enkelt!!
Nån som vill hänga på?!

Annette
0

#31. Fråga även på Ridsport iFokus.

Hanna-D
0

#31 Vi tränar våra unghästar i löshoppning ibland. Vår hingst brukar få hoppa med fölen/åringarna och på så sätt lär de sig hur det går till. Blir inte speciellt ofta, speciellt inte nu under vintermånaderna.

KarinRendahl
0

Vi har börjat löshoppa vår shettis, hon älskar det! Vid andra tillfället hoppade hon ledigt över 80 cm! Det tycker jag var högt, hur högt hoppar era? Hur många språng låter ni dem ta? Frida är ju ingen unghäst utan 11 år gammal och vid god vigör. Vi planerar att träna varannan vecka men vi bor ju i norra hälsingland så det hjälper ju inte er…Fundersam

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tränat mina i löshoppning men nu har jag bara en kvar som dessutom är på foder.

Här är däremot en bild på en av våra shettis inackorderingar som vi hade i stallet. På bilden är han 18 år. Han tränas i parkörning med sin ägare och kommer tävla i år tillsammans med sin shettiskompis.

Visst är han läcker!

susanne-s
0

#35 Vilket lyft,  härlig bild.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Anette
0

#35 Vilken härlig bild!! Han ser verkligen ut att gilla att hoppa, och så högt!! Kul! Glad

Jess
0

#35 JissesFörvånad!!!