Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1801 ggr
kahelin
0

Dåliga hovar!

Min shettis, ett år gammal, har riktigt fula hovar. Hon har bärandsröta på 3 av fyra hovar. Hovslagaren jobbar för fullt på att se till så att de ska blir bättre. Vi köpte henne i maj 2009 och innan hon kom till oss så verkades hon enligt "vildhästmetoden" eller vad det kallas. här verkas hon av vanlig hovslagare och när han verkade henne första gången upptäcktes stora hål i hovväggen (jag ber om ursäkt jag har inte jättekoll på hovdelarnas namn). Hur är era shettisars hovar? jag funderar på om man kan ge biotin till en sån liten? om det skulle hjälpa något? Just nu går hon bara på hö, inget kraftfoder eftersom jag inte anser henne behöva det när hon inte gör så mycket. Lite promenader bara…

jag ska prata mer med min hovslagare, ville bara höra avd ni har för syn på det jag just beskrivit!

AnnaLundin
0

det är hålväggar din ponny har och det beror inte på dålig hovkvalité utan orsakas av mikroorganismer från marken i hagen.

Jag tror inte att biotin kommer göra någon som helst skillnad.

prata i stället med hovslagaren om vad ni ska göra för att få bukt med dem. Det finns många olika metoder för att få bort det, allt från att klippa bort hovväggarna där det är hålväggar till att bara rengöra och använda något bra medel för det.

Moheda
0

Jag skapade tråden "Hovsprickor - hälta, förra veckan. Där finns många bra inlägg om dessa problem, som tydligen är vanligare än man tror.

Min hovis klippte upp MYCKDET på min kille (f.08) och jag håller rent med en liten stålborste ( i storlek som en tandborste) och sprayar på ett lilafärgat medel som håller bakterier borta (finns på Hööks) Raspar också motsvarande sida, där det är uppklippt, så att han inte ska snedbelasta. Lite pyssel men jag hoppas och tror att det kommer att bli bra. Har förstått att det är ganska vanligt på unga individer. Kämpa på och lyckat till!

runas
0

mina fyra shettisar har bra hovar, aldrig nåt problem.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Shettisar]
0

Det lila medlet du skrev om Moheda,var försiktig och pensla bara 1 gång i veckan med det.Om det är Thrust buster vill säga.

kahelin
0

Tack för alla svar! Jag tror nog att det ska lösa sig!

#2 tack för tipsen! Hovis klippte upp mycket på min shettis också och sa åt mig att borsta noga, så jag brukar använda en hovkrats med borst på baksidan. Jag gröper ur hålväggen och sedan borstar jag noggrant med borsten. Men kanske ska testa med sån där spray också! Har också hört att det ska vara vanligt bland unghästar. Min stora häst hade bärrandsröta han med när han var runt året gammal, det blev snabbt bra som tur är och sen dess har hans hovar varit jättefina och starka och nu är han fem år gammal. Så jag hoppas att det ska gå bra med shenzis hovar också! Nu ska jag kika efter tråden som du hade startat Skrattande

kahelin
0

#2 Heter medlet möjligtvis Violett Radital?