Staket och gränser
Är det någon som vet hur långt från markgränsen man kan sätta upp sitt elstaket om den andra grannen vill sätta upp ett lågt trästaket (ej häststaket).
Båda kan ju inte sätta staketet på markgränsen
eller är det den som sätter sitt staket först som kan sätta det direkt på gränsen.

Vet inte hur detta är, men kan tänka mej att den som sätter upp stängsel för djur nog får hålla sej en bit innanför gränsen eftersom att man får räkna med att djuren alltid betar lite under staketet och kanske då käkar upp grannens morötter 
Jag kan tänka mej att det måste vara minst en halv meter från gränsen, men är inte säker alls.
Tänkte bara logiskti här.
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
Enligt SJV:s stängselbok kan du sätta stängslet mitt i gränsen, men kan hästarna äta av grannens blommor eller äppleträd, måste staketet utformas eller placeras så att det förhindras.
Grannen skall enligt lag stå för 1/4 av staketet, om han inte har egen stängselskyldighet, har han det skall ni dela lika mot tomtgränsen…..
Veritas odium paretFörvånad
Kanske skall förtydliga gällande stängselskyldighet tex Mia har stängselskyldighet för sina hästar men grannen har sommarstuga och följdaktigen ingen skyldighet att hålla stängsel. Men han måste ändå ta del i Mias stängsel med 1/4….Dispositiv lag som kan förhandlas…Grannen ger Mia pengar istället tex.
Lokala undantag kan finnas.
Kanske skall förtydliga att boken gavs ut 2005 och hintar om att Lagen om ägofred (1933:269) kan komma att upphävas och därmed stämmer i så fall inte det jag skriver…
Det bästa är ju alltid att försöka förhandla sig fram till en lösning som alla parter är nöjda med.
Jag undrar då bara hur de som bor i t.ex radhur osv gör (just vad det gäller betalningen). Om grannen vill köpa lyxvariant och jag baar ett billigt~ hur gör man då om vi förutsätter att vi inte kan komma över ens själva? jag tycker även att det billigare är snyggare och vill av den andedningen inte heller ha lyxvarianten.
Bygger man varsit då eller? xD
Hakuna matata!
#6 - man flyttar från radhuset och ut på landet utan besvärliga grannar…. 
#7 Jo jag bor på landet och beteshagarna jag har når för visso till radhusen - men med en väg emellan! ^^
Hakuna matata!
#8 Vägen emellan gör att du får stå för hela staketet själv….

Men om båda nu vill sätta varsitt staket vid gränsen.
Ett trästaket och sen mitt elstaket, hur långt från det andra staketet ska det vara. Nu kommer jag sätta mitt staket först men om jag sätter det precis på gränsen och så får grannen sätta sitt innanför eller måste jag sätta mitt staket en bit in från gränsen ?
Kunde inte utläsa det från hela den långa texten som länkades.
Vill ju inte flytta staketet sen när man väl har slagit ned alla stolpar.

Vad lagen säger och hur man gör för att behålla vänskapen med grannen är lite olika, jag hade satt mitt staket en bit in eftersom jag vet att mina hästar äter under eltråden och en bit på ca 20 cm utanför hagen.
Prata gärna med grannen och försök komma fram till en bra lösning som båda kan stå ut med så slipper ni allt eventuellt bråk i framtiden.
Jag hade satt mitt staket en halv meter innanför gränsen så jag inte riskerade att mina djur åt upp deras gräs eller blommor då jag vet att sånt kan ställa till en massa ovänskap osv.
Lycka till
Mvh Carina
När det gäller elstängsel innanför taggtråd finns det regler om hur långt avstånd det måste vara för att minimera skaderisken, det är väl kanske inte lika illa om det är trästaket bakom. Då hade jag satt det så nära det andra som möjligt, 20-30 cm från trästaketet. Gå halva vägen var och sätt staketet 10-15 cm från gränsen…
Kan ni inte diskutera er fram till en lösning? För det finns nog inga givna regler.
§4 Stängsel skall sättas i ägogränsen…..

Säger som ovan prata med grannen. Tänk på att båda bör kunna sköta sina staket från utsidan så 0,5m låter lite, kanske två gräsklipparbredder?

Äh Mia! Slå ner dina stolpar å sätt ditt staket. I värsta fall finns ju alltid Grannfejden

Nä Malin jag är inte ute efter att jäklas med min gränsgranne 
Dom grabbarna är rättså snälla och håller sig på sin sida av gränsen 

Jasså okej då! Då får du väl bjuda in dem på en kopp kaffe och se till så ni kommer övrerrens

Ja jag hade nog gjort som nr 17 säger, bjud på kaffe och diskutera hr du tänkt dej och se om dom har andra planer.
Mvh Carina

#17 & 18
Vi dricker inte kaffe 

Ta te eller cola, men killarna kanske heller vill ha en öl. 
Mvh Carina

Bjud på en stänkare då, det går nog hem

Här dricker vi inget starkt 

Hmm.. Det får bli saft å bullar då