Välja vagn?
jo nu är det så att jag vill bara ha lite råd eller tankar kring detta^^
Bakgrund:
Jag har ju min shettis Tuffis, 14 år valack. Han är en underbar kör häst, pigg, snäll, stabil och ja perfekt kör häst i alla lägen.
Han har i alla år haft sin egna lilla rockard som min pappa och jag byggde till honom när han var 2 år. Han och jag har trivst perfekt med denna vagn men nu efter 12 år i tjänst är det över. Vi har gett upp med tanken på att laga den igen efter som den är så sliten (självklart efter 12 års flitig skogskörning).
Så vi har varit utan vagn i ett litet tag nu.
Så fick vi tag på grannarna backom stallet som föder upp mini shettisar. De var väldigt aktiva förr, nu mer sattsar de mer på sina fåglar och avlar bara på shettisarna (det är en fin liten flock med gigantiska natur hagar så dom har det bra även utan körningen
).
Dom hade två små rockarder (ser jätte kul ut för dom är så pyttiga och specialbeställda till just minishettisar).
Jag hade tur och har fått låna hem båda vagnarna och tanken är att jag ska få låna en av dom en längre tid för ev senare köp. Och där kom frågan. Jag vet inte vilken vagn jag ska "sattsa" på att ha kvar.
Vagn 1:
Min personliga favorit. En liten svart rockard, mkt snyggt utformad med klättsäte+litet ryggstöd. Med tunna däck (typ små cykel eller mopped däck). Ser otroligt smal ut precis där man ska spänna hästen vid skacklarna. Klart den känns lite tight att häva ner och så, men Tuffe reagarar inte, det blir inga märken och jag får in en hand på var sida om hästen mellan skackarna. Tuffis har gått jätte bra med den och verkar riktigt pigg och nöjd.
Vagn 2:
Mer "orginal" rockard i brädor med röd stome. Små grova däck (typ skottkärre däck liknande). Stabil liten vagn, aningen bredare. Tuffe går bra med den också men den är lite tyngre (absoult inte mkt men endå). Tuffe trivs med den och den är toppen i vår skogsterräng, dock känns han inte riktigt lika pigg framför denna vagn.
Frågan är vilken bör jag sattsa på?
Den första tvekar jag på då den är mindre (Tuffis är en liten standard men går i vagnen utan problem). Och den är ju inte riktigt gjord för denna terräng körning.
Den andra tvekar jag på då både jag och Tuffe verkar lite mer fästa vid den andra, dock passar den ju mkt bättre till vår skogskörning.
Vagnen kommer ju användas mest till skogskörning då det är det jag och Tuffe håller på med mest.
Dock är jag intresserad av att börja mer med ren dressyrkörning i mellan åt. Då det våre nyttigt för Tuffe rent träningsmässigt + att han i sommar visat upp både Terraterr och piaff vid hand, dessutom är han jätte duktig på galoppombyten vid longering.
Vore kul att få detta i vagnen med. Och eftersom Tuffe är lite av en showponny kanske man rent utav kunde hålla lite körshower om några år med både piaff, terraterr, galoppombyten m.m.
För de som orkar läsa allt, hur tänker ni?
Ska man sattsa på vagn 1 som kanske passar dressyren mer (plus är jätte snygg
)
Eller den grövre vagnen som egentligen kanske passar våra skogsturer bättre?
Du har ingen möjlighet att ta bilder? Lättare att avgöra då.

#1 jo jag hade tänkt skaffa det, vet dock inte exakt hur (min kamera är trasig) så kanske det blir någon suddig bild från den imorgon eller så ska jag se om faster kan ta en bild.
Om det hade gått så hade jag nog satsat på båda två då det verka vara två helt olika vagnar som skall användas till två helt skilda körsätt.

#3 jo det hade absolut varit det ultimata och en liten tid tror jag det är möjligt, har båda hemma nu och provar dom. Men i långa loppet måste jag nog välja.
Har någon av vagnarna svängel? Och helst också ett ganska högt säte så du ser bra över hästen när du kör?

#5 ingen av dem har svängel. Så blir det aktuellt får vi skaffa det. Vet att det är mkt prat om det men de vi pratat med säger att det går lika bra utan när de bara drar lätt. Jag tycker dom har lagom höjd, de är inte jätte högt men jag gillar inte att sitta ovanför hästen häller+ att de är lika höga så det gör ingen skillnad. Så jag tycker jag sitter bra i båda och Tuffe verkar nöjd.
Sen jag började använda ordentliga selar och vagnar har jag verkligen insett vilken skillnad det är. Men tycker du att det funkar ändå för dig så kör på det du.
Att köpa en svängel och skaffa en ordentlig sele behöver inte vara så dyrt, finns helt okej selar som inte är allför dyra nu.

#7 jag har kört massor med andra selar, vagnar m.m. med och utan svängel.
Det är inget fel på hans sele, vem har sagt att han inte har en ordentlig sele?
Som jag sa blir det aktuellt att skaffa svängel så gör vi ju det på denna vagn, bara jag väljer vilken. Och selen är ju bara köpa till de remmar som behövs.
#8 Jag antog det med tanke på att du inte använder draglinor och svängel i dagsläget. Jag har inte sett en bra sele som inte har draglinor och lös bröst faktist. Om man inte pratar om lokselar vilket jag har noll koll på.
#9 Travselar har inte heller draglinor
och funkar förträfflift att köra lättare rockards med, om man inte ska tävla i bruks eller dressyr körning. Jag har själv travsele när jag kör sulky eller rockard/speedcar och bröstsele med lös brösta o draglinor när jag kör 4-hjulig vagn.
#10 Travselar kan jag inte heller utala mig om, och det glömde jag till och med bort. ;)

#9 Jag håller med dig. Lokselar blir också bättre dragverktyg om de har draglinor och baksele.
#10 Det är en milsvid skillnad att dra en sulky med travsele och att dra en rockard med bröstsele utan draglinor. Travselar är inte till för att dra rockards, men visst går det, precis som det går att dra med selar med fast brösta utan draglinor, men det är fortfarande inte omtimalt för hästen. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#12 Håller helt med dig.