tips om körning
Hej
Jag har ett problem med en av hästarna som jag kör. H*n vill gärna vända hem när h*n börjar bli trött. De går blixtsnabbt så är man på väg hem igen. Man hinner knappt tänka. Om man kör en sån häst med skygglappar tror ni de skulle hindra h*n från att vända? De är inte så att h*n blir rädd utan de är bara en liten olat när de börjar bli jobbigt.
så gjorde min shettis med i början hon vände alltid mot vänster så jag höll lite extra i höger tömmen o använde pisken nu har hon slutat med att.
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
När du kört in den, har du då kört på vägen fram och tillbaka så man vänder. För jag brukar inte göra så för hästen brukar snappa upp det där rätt fort och sedan börja vända själv. När jag kör så ser jag alltid till att köra så man kör runt någon runda så man inte vänder tillbaka på vägen. Hoppas du förstrå hur jag menar.
Sen vet jag inte om skygglapparna hjälper, seendet blir ju begränsat och hästen måste koncentrera sig. Mne har hästen bestämt sig för att den ska vända så kanske inte just skygglapparna hjälper. Du kan ju testa och prova så får du se.
Detta låter för mig som om den inte orkar med dom kraven du ställer på den, då detta kommer när den börjar bli trött, så mitt tips är att du kanske ska låta den få en pause från all träning på ett tag.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag tror inte på skygglappar. Gör som Milla, dra ner på kraven en tid, och gör sen som Ninni skriver, vänd inte tvärt på vägen när du ska hemåt. Försök sysselsätta hästen, kör serpentiner på vägen, halt - framåt - skritt - halt - trav - halvhalt - skritt osv osv, så det händer något hela tiden, och du inte bara sitter och väntar på tvärvändningen.
Lycka till med pållen!