Önskar köpa ...
…en sele till min lilla pärla 1½ år gammal av standardstorlek men vet ju ingenting om selar & körning så blir jätteglad för råd & tips hälsar Ulla

Halloj jag köpte min sele på börjes och den va billig o passade jätte bra, kolla där om du inte får tag på begagnad. Mvh Sussie o Puzzel

Köp en med dubbla gjordar, alltså både bukgjord och däckelgjord. (Heter det så??)

Kan man köpa en lös "däckelgjord" ngnstans? tänkte fixa till min sele.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#3 Börjes, Ladugårdsinrede, Bidermans mfl.
Även om det är en "travgjord" så finns det också gummigjord som är bra, kostar 145 kr hos Börjes
Veritas odium paretFörvånad
Som Annette säger så ska det vara två gjordar,vet att börjes har en lite biligare sele,den ska man inte ha,inget bra med bara en gjord.Pesronligen så tycker jag att dem inte borde få sälja en sån sele,finns nog många små ponnys som har den selen tuvär.Lycka till =)
Gå in på www.equilex.se där finns selar. Har själv en "Standard" som jag är jätte nöjd med.
ja det går att köpa lös däckelgjord men jag rekommenderar också varmt att försök hitta en sele med dubbla gjordar ett måste verkligen och sen senare även en baksele till. om du bara ska tömköra och liknande i början räcker det ju med bröstselen för att din lilla kompis ska bli van :) men ska du köra med vagn använd hela kittet med bröst/loksele baksele och draglinor!
Hoppas tipsen hjälper dig
håller med #5 om att börjes inte ens borde sälja den där billiga ponnyselen.
p.s. anledningen till att du ska ha dubbla gjordar är att då sitter däckeln fast runt magen men bröstan hänger löst så att ponnyn kan röra sig utan problem. med bara en gjord hänger och slänger selen och ligger inte stilla.
*sele pasande både större och mindre shettis, svart läder, remsele, haft den till trav tävling! komplett med huvudlag,töm,uppkäk och brösta! 800kr
* Regntäcke stl 95cm, ljusblått, mkt bra och tåligt! sparsamt använt. 100kr
*Stalltäcke, stl 95ck, marinblått, fint skick! 100kr
*Nytt fleece täcke stl 95cm, brunt, endast provat. 100kr
*Marinblått fleecetäcke, stl 95cm, fint skick! 75kr
eller allting för 1000kr! Finns i Ludvika!