Skorv? vs knott?
Är skorv detsamma som knottallergi?
Min 1 års hingst ser ut så här, se bild, "snöflingor" i manen.
Han har mkt man kvar, men nedre delen borta av skav? eller bit efter annan hingst? Han kliar inget nu utan detta är sedan i somras. Är det allvarligt? vad kan man göra åt det, han lider ju iofs inte av det nu..
Jag kan erkänna att jag inte sprejat med medel, för jag tror inte det gör så stor nytta..
en bild till
(mitt ena sto som aldrig kliar sig har till och med kliat sig i år… det är väl olika år hur etriga/giftiga knotten är.. )
Kameran förstärker det negativa! Allt ljust blir väldigt ljust!..måste köpa en bra kamera…allt blir så uppljusat av blixten… Låter som ursäkter, det är inte meningen.. Jag kan avliva honom om så är, jag är inte så känslig…
För mig ser det ut som "mjäll".. Man måste skilja på eksem och vanligt insekts kliande samt mjäll. Hade han haft eksem tendenser så hade han kliat sig så pass att manen varit mer eller mindre i tussar och svinto liknande. Mitt ena sto var väldigt mjällig när hon gick på trav.Men hon duschades varje dag och det resulterade i mjäll.Hennes hud var mycket ut torkad och under manen så var hon ständigt fuktig vilket resulterade i fukt eksem. Hon är helt återställd efter att hon kommit hem och sluppit detta eviga duschande och ständiga fukt under tjock man.
Tycker det ser ut som "mjäll"…. men det är alltid svårt att sia enbart baserat på foton.
Eksem brukar också ge valkar i mankammen/svansroten. Mycket vätska binds i vävnaden, och man kan både känna och se dessa valkar. Valkarna brukar finnas även om manen/svansen ser intakt ut.
Om du vill vara hunda, kan veterinär ta blodprover och skicka till labb. Dessa prover bör dock tas då antikropparna är som mest aktiva.
Som det ser ut på bilderna skulle jag nog tvätta ordentligt - t.ex. med PROB-shampoo (eller clerasil) och se ifall det försvinner.
Lycka till!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Klart jag inte avlivar en snäll häst för det här.. skulle tagit bort det ur förra inlägget…. Han ska/kan bli fin bruksponny..om inte annat..
(han är till salu..jättesnäll..)
2,3 Tack för era svar, det ska jag pröva!!

Säger som #1 mjäll ser det ut som, tycker inte det ser ut som exem övht. Min exemhäst hade varken man, pannlugg eller svans kvar, trots täcke. Så du behöver nog inte vara orolig.
# Men han ser inte ut att ha valkar…. om huden är slät/känns mjuk torde det inte vara eksem. Om han tappat mycket hår kan det kanske vara ohyra som mumsat i sig (eller en fyrbent vän;-)?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Säger som dom övriga!
Tror också på mjäll, vid exem blir dom hårda och valkiga i mankammen, sen lossnar det oftast lite större"mjällbitar" också.
Sen kliar dom så att det blir sår om dom är känsliga mot knotten,
Och denna sommar har det varit mycket knott och mygg, sen har ju vädret varit ganska fuktigt, så du behöver nog inte vara orolig för att det ska vara exem…

Instämmer med övriga. Det där ser ut som hudflagor/rester som en del pållar får mer än andra. Dock skulle jag tvätta manen ( och kolla svansen ) då man skulle kunna misstänka att även något annat varit där och stört honom. Kvalster av någe slag.
Ser ut som det mitt 1 års sto hade för ca en månad sen. Hade ute Distriks Vet då och han trodde hon hade parasiter och hon va även mjällig är lite mjällig nu med.. Hon kliade sig även en hel del och manen blev bara tunnare och tunnare.. Jag skulle behandla henne med Switch Pour On och även tvätta med veran hundschampoo.. Vilket jag behandlat med och det verkar hjälpt då hon ej kliar mera..

Ser ut som mitt sto fast mitt sto har snäppet värre med flagor. Hon är dessutom valkig i svans och man vilket beror på exem. Nästa år ska det inhandlas ett exemtäcke från boett, detta år har ändå varit ganska lindrig och hon har lyckats behålla en stor del av sin man trots mycket knott.
Tack för alla svar!
Ärlig talat så är han lite valkig i mankamen vid det avskavda området, så det kanske är exsem.
MEN detta har kommit nu. Efter installningen för tre veckor sedan. Har inte sett sådan mjäll på honom tidigare inte valkar heller vad jag minns. Så det har blivit värre i höst, kanske pga av det blöta vädret?
Jag ska shamponera med Sevorex. (mot kraftig mjäll) så får vi se. Vad bra att man kan kolla med blodprov om det är exsem!