Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1436 ggr
SofieN
0

Köpa in hö och halm.

Det är ju ett himla klurande över att räkna ut hur mycket som kan tänkas gå åt under vintern.

Ska ju dessutom försöka få våra att gå på fri tillgång då vi nu byggt en lösdrift som dom ska börja gå i.

Hur mycket brukar ni räkna att det går åt per häst och dag?

Sen med halmen också, hur ofta byter ni eller fyller på halm i era lösdrifter?

Maliiin
0

Det går ju alltid åt mer hö om dom går på lösdrift. Så om du räknar ut vad dina hästar äter i kilo per dag då dom står inne så får du lägga på ett par kilo mer på de sen. Kanske 6 kilo per häst? Vet inte riktigt då våra står inne på nätterna året runt.

Halm är ju inte heller så lätt å räkna ut. Beror på hur renliga dina pållar ärFlört När vi har inne i boxarna har vi spån i botten sen halm över. Mockar ut pisset 1 gång per vecka ca och fyller då på med halm också. Men då är våra pållar ändå ganska renliga.

Många lösdriftshästar har ju en förm¨åga att gå in och använda ligghallen som toalett. Andra gör inte de, å då går det ju åt mindre strö.

susanne-s
0

hö räknar jag med runt 8 kg per ponnydygn när det är kallt och ngt kg mindre annars…..

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

Precis köpt in 7,5 ton hösilage och tre pallar spån, det räknar jag med räcker till mina 12 hästar i vinter. Har något ton hö kvar också som de äter av nu.

Jag räknar snitt 4 kg/häst och dygn. Det är då tre föl, en del unghästar och resten vuxna. De har fri tillgång till halm. Har inget spill i mina hagar (foderpallar), har man utfodring på annat sätt måste man räkna in ett antal kg/dag för spill

susanne-s
0

Just nu har jag i ena hagen två föl och deras dräktiga mammor samt ett annat dräktigt sto, dom delar på 30kg/dygn nu och nu är det inte kallt. Fodrar i pallkragar och inget spill.
Finns inget mättande i växtlighet i hagen..
Halm i ligghallen.
Jag anser att dom ska kunna välja när dom vill äta, dygnet runt och det är aldrig tomt i pallkragarna.
Har dom inget föl vid sidan eller är dräktiga så går det ju åt mindre.
Jag försöker ha de som behöver mer i en hage för sig och de som behöver mindre för sig, dom kan också stå utan foder ngn timme på em.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ahnna
0

Jag upplever att det blir minimalt med spill med hösilage, men desto mer med hö. (Med mina hästar, i alla fall!)

Jag brukar räkna på det minsta antalt kilon jag vill att varje häst ska äta, vilket för ponnyerna är ungefär 5 kilo per dag. Sen lägger jag till lite extra och multiplicerar med antalet dagar de ska äta hösilage, vilket normalt brukar vara 8 månader. Då vet jag hur mycket jag ska beställa och oftast får jag lite över. Det märker jag ju framåt nyår, om det kommer räcka precis eller om jag måste beställa mer.

Med halmen räknar jag på vad som är en rimlig åtgång per vecka och multiplicerar den siffran med antalet veckor. Jag har använt rundbalar de senaste åren och 8-10 stycken på 8 månader har varit ganska exakt vad som går åt i mitt stall, både till boxhästarna och lösdriften. Första året visste jag inte hur mycket som skulle gå åt, så då beställde jag hem 2-3 stycken i taget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kicki80
0

Hur mkt ger ni era shettisar som inte är dräktiga??

Ahnna
0

#6 Så mycket som de behöver enligt analysen. Flört

www.stuteriprecious.se

Miija
0

Här har alla fri tillgång på grovfoder.

Gullan86
0

Hästarna kan ju fodras 3-4 gånger/dag även om de går på lösdrift det är ju inget tvång att de måste ha fri tillgång då.

hur mkt räknar ni med att shettisarna äter på fri tillgång? hö/hösilage?

och hur mkt ger ni era ni som fodrar 3-4gånger/ dygn?

jag har min hingst på lösdrift och han äter 4kg hö eller 5kg torrt hösilage men då är han mini och bara 83cm hög.

Gullan86
0

det där med lösdriften…ja vissa använder lösdriften till toalett men mina två (shettis + islänning) gör det inte då jag fodrar i lösdriften…har spån och lägger höet i en lastpall med krage sedan sprider jag med mening ut lite längs väggarna i spånet för att de absolut inte ska få för sig att bajsa/kissa där, de har toaletten precis utanför längs lösdriftens långsida men lagom så det inte ligger bajs utanför ingången, så de har förstått det jättebra.

jag kommer om de forstätter att vara såhär duktiga inte att behöva göra mer än att ev fylla på med lite mer spån senare när det sjunkit ner (har jordbotten, vad har ni?)

så det vore jätteskönt om de inte använder det som toalett då slipper jag mockning helt frånsett från hagmockningen.

Ahnna
0

#9 Samma svar igen, jag ger så mycket som analysen kräver för att alla individer ska få i sig det de behöver. Mina fodras 4 gånger per dag oavsett om de står inne på nätterna eller går ute dygnet runt. Det är halm i boxarna och i ligghallen (snart ligghallarna!) som hästarna kan äta om/när maten tar slut.

I år har jag riktigt låga proteinvärden och inte så hög energi i hösilaget, som har en TS-halt på 67%. Det innebär att min 5-åriga shettis bara får cirka 4 kg hösilage per dag, men i gengäld får hon lusern också som komplement. Mina 1-åriga shettisar äter 4-5 kg hösilage per dag + rikligt med lusern. Skulle jag ge mer av hösilaget skulle fosforn och energin bli totalfel vilket skulle kräva en massa extra komplement och sånt vill jag undvika. Jag kommer inte ifrån att samtliga i stallet får lite för mycket kalcium och magnesium (men det ska ju vara ofarligt) eftersom hösilaget hade höga såna halter.

www.stuteriprecious.se

runas
0

#11 Gud vad du är bra på sånt här!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Ahnna
0

#12 Amatör, heter det! Flört Jag vet många som skulle sätta hästarna på fri tillgång på ett sånt här hösilage, bara för att proteinet är lågt, men med mina uträkningar (tack, Hippocampus!) så blir det helfel om de petar i sig mer än de får nu. Jag försökte räkna på mer hösilage per häst, för att slippa lusernet som ju är väldigt dyrt i jämförelse, men det gick absolut inte att få till det. Det blir nästan bara mer och mer fel ju mer av det här skitfodret jag ger, så det enda som funkade var att dra ner på mängden hösilage och byta ut det mot Kvarnbyfoders lusernpellets, som har högst proteininnehåll av de märken jag har hittat. Men det gör ont i plånkan, det gör det…

www.stuteriprecious.se