Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 4760 ggr
sony
0

Vetekli?

Vad är vetekli?

Hur gör man det och hur mycket ska en shettis ha?

[Billan]
0

1 hg/100 kg häst torr vikt , är vad vi fått lära oss. Vi blöter alltid upp det de gånger vi ev. ger.

AnnaLundin
0

Vetekli är skalen från vetet. Det ska ges blött, annars dammar det väldigt.

Hur mycket en shettis "ska" ha? Det går inte att svara generellt på, för det beror på vad ditt grovfoder innehåller, om det är lämpligt att komplettera med kli eller inte.

[Billan]
0

# 2

Ja naturligtvis beror det på grovfodrets värden. Men jag tog det som att hur mycket man kan ge en shetland, och det har jag lärt mig på alla foderkurser att det är 1hg/100 kg häst.

sony
0

Tack alla för svaren! :D

exitingsvillemo
0

Varför ger man kli? Har aldrig själv fodrat med det. Har för mig att det ska vara bra till tunna hästar, men det anske är helt fel?

Miija
0

Jag har inga belägg för det men följande har jag fått lära mig: vetekli innehåller b-vitamin och hjälper på så vis till med päls m.m. Kliet håller tarmen igång men är samtidigt lugnande för orolig mage. Vetkli väger ju ingenting så man kan ge en hel del vilket också är trevligt för våra små som annars kanske inte får så stor mängd kraftfoder. Flört

exitingsvillemo
0

Fast rekomendationen säger ju 100g/100kg häst, så man ska väl inte "överdosera"?

Är inte vetekli ganska rikt på protein?

AnnaLundin
0

vetekli är hufsat proteinrikt

det man bör veta är att det också är fosfor-rikt och kan sabba Ca/P-kvoten om man inte ser upp…

[Billan]
0

Anledningen till att vi ibland har använt vetekli är då våra värden på grovfoder varit så att vibehövt  ge luzern. För att få som Anna skriver rätt Ca/P-kvot  ger vi  vetekli. Sen kanske man dessutom ger  betfor som också är kalkrikt.

Nu blir det ju aldrig så stora mängder som behövs ges, men man behöver kanske tänka på Ca/ P- kvoten särskillt om man har växande djur.

PP
0

Ur Hästhållning i praktiken:

"Vetekli…består främst av skaldelar från vete, och tack vare sitt rika innehåll av fibrer är det mest känt för sin goda inverkan på fodersmältningen. Vetekli har högt proteinvärde och är rikt på B-vitamin. Eftersom även fosforhalten är hög ska foderstaten innehålla högst 0,1 kg per 100 kg kroppsvikt. Kli fodras fuktat."

[Billan]
0

# 10

Exakt det som sagts i tidigare inlägg.

VeronicaP
0

Vi har alltid förr gett  våra hästar vetekli och har bara goda erfareheter av det , hästarna var alltid fina i hull, päls och aldrig problem med magen.

Jag tror ju lite på det här gammla foder sättet , tror nog de visste vad de höll på med ;-).

Men nu då vi inte har så många hästar som äter kraftfoder så får de bara havre och betfor+minaraler och sådant ..

PP
0

#11 Njae, jag tyckte ingen sammanfattade det lika bra. Flört

[Billan]
0

.Flört

niare
0

jättebra mot pälsen, vi ger våra det, och alla tycker våra hästar blänker så enormt, sen gav vi det till oxå till en häst som hade svårt att hålla vikt.

men överdosering är ju inte bra och inte till fånghästar heller.

AnnaLundin
0

#10 - om det är fosforhalten i det som styr maxdosen så känns det nog som att man borde kunna överskrida den dosen om man har analyserat grovfoder och uträknad foderstat.

Sen är det också så att det som är viktigt med Ca och P är att behoven av bägge är täckta och att kvoten inte är lägre än rekommenderat. Vid högre kvot (mycket kalk) är det inte nödvändigt att ge mer fosfor för att höja kvoten. Försök har gjorts då man fodrat med Ca/P-kvoter upp till 5 utan att man sett några negativa effekter av det, alltså förutsatt att P-behovet var täckt.

Gullan86
0

men varför inte ge bakjäst istället, mkt billigare antar jag och mindre "dos" och innehåller massa b-vitaminer och jäst som är bra för magen….borde väl ha samma verkan?

polgara
0

Bakjästen innehåller inte proteiner i den utsträckningen

corillo
0

#17 Vetekli är inte dyrt 50 kr för 15 kg.. Det är inte mer än ca 3kr/kg.