Idag var det dags!
Idag ska jag tömköra för Anders Eriksson ska bli så spännande, är lite nervös för jag är ju ingen hejare på det
men men han ska ju lära mej och det är ju ingen dålig tränare.
Lotta
Oj vad roligt! Vart ska ni köra? Jag håller själv på att öva till den 21 november då han kommer till markaryd. Är i samma sits som dig kan inte så mycket men vill lära mig.
Vad är det för ponny du ska köra med?
Du måste skriva sen och berätta hur det gick!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Lycka till! Jag har tömkört för anders med min gamla travare jag hade förut och jag tycker han var jättebra. Vi var helt nya på det där med tömkörning men han förklarade jätte bra.
Ha det så roligt!
Förklara gärna för en oförstående varför man måste träna för att kunna vara med och träna för en skicklig instruktör??
Nej, ni är inte ensamma om det, jag har sett det många gånger som aktiv ryttare, att folk tränade som attan för att våga rida för A-tränare. För mig är den skickliga tränaren det bästa tillfället att visa sina svagheter för att kunna få hjälp att förbättra detta, inte ett tillfälle att visa upp hur bra jag är…
Jag ska tömköra med Balotte min gamla shettis. Vi ska vara i Växjö på Teleborgs Ryttarsällskap. Varken jag eller Balotte är duktiga men det är bara lyssna och lära. Ikväll har han clinic och ska visa på två duktiga hästar så jag tror att man lär sig mycket av att bara titta också.

Lycka till! Jag tycker Anders är en jättebra tränare lugn, pedagogisk och otroligt kunnig!
Windy och jag var med på Anders-kurs i september och för två veckor sen, kanonbra med två tillfällen så vi fick läxa att träna på och kunde stämma av andra tillfället.
I september tömkörde jag vi var i stort behov av hjälp då vi "kört fast" med inkörning/tömkörning Windy och jag. Vi fick många bra och konkreta tips så vid andra tillfället nu så hade vi vagn!!
#3 Hur mycket man än tränar så finns det alltid något nytt att lära sig.
#3 Jag kan ju bara svara för mig själv.
Jag har inga tävlingsambitioner alls, jag kan vara ganska lat och okreativ i att hitta på vad jag och James ska hitta på tillsammans. Jag anmälde oss till den här träningen då min syster för 100 år sedan tömkörde för Anders Eriksson och hon bedyrar att han är skitduktig. Det är en rolig grej för mig, och det är ett mål. Att träna till denna träningen är som att träna till en tävling, uppvisning eller utställning, en morot och en liten extrapuff i rätt riktining. Det är ändå lite nyttigt att tömköra och om jag har en morot för att göra det så blir det lite roligare att träna just tömkörning. Dessutom så känns det lite schysstare mot hästen om den har lite kondis när man ska tömköra i en timme.
Därför tränar jag :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#6 Jag håller med dig helt och hållet!

Kommer han till markaryd den 21 november??? vart kan jag hitta info jag har inte lång tid…kan förvisso tömmköra redan men det är kanske kul? har sett han på clinic innan med.
men går han med på att man tömmkör bettlöst?
Han var otroligt pedagogisk, visade allt . Både van och ovan spelar ingen roll. Han går absolut med på att tömköra bettlöst, det gjorde han igår med en häst som hade problem med munnen, det var han själv som rekomenderade det.
Nu har jag mycket att smälta
. Och träna på.
#8 Han är där hela helgen här finns info; http://www.markarydsryttarforening.se/
lurvponnyn.vimeddjur.se
#8 Jag har tömkört/kört för Anders många gånger, och han är bäst, så är det bara.
Han föreslog att jag skulle tömköra min shettis med kapson, och det var jag tveksam till, men sällan har han gått så bra.
Bara en liten rättelse, Anders pratar själv om att hästarna "arbetar i töm", inte tömkörs.
#11 vågar man fråga vad en sån kurs/lektion kostar?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#12 Jag gav 600kr då var det enskilda lektioner värt varenda krona!!
Som 13 skriver, 600 kr, då är man ensam en timme, har också varit 2 o 2 då kostade det 400.
Men jag föredrar att vara ensam med Anders….