Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2522 ggr
Ellinor Johansson
0

Stela rörelser

Jag läste på en annan tråd om föl som fått nedslag på stela rörelser.

Min erfarenhet Om man behöver fodra extra till ett sto, märks det mycket snart på fölis som blir mycket stelare och till och med blivit gallig i benen.

Vad har ni för erfarenheter?

VeronicaP
0

Jag tror att när man fodrar föl för fort eller för mycket så påverkar det rörelsern , fodergalla är ju inte så ovanligt och när man ger för mycket mat så kan de bli lite väl för focerade…

Ellinor Johansson
0

#1 Men att det slår så hårt på fölisarna även om han bara ger mamman och håller undan fölisen hade jag inte tänkt på innan vi gjorde det ett år.

VeronicaP
0

#2 Sant men ger du mamman mer mat så får ju även mer genom mjölken om det är ett sto som ger bra di , så jag tycker nog man ska börja försiktigt med kraftfoder både till sto och föl när de går ihop.

Det värsta som kan hända är ju faktiskt att fölen växer för snabbt och att inte skellettet hänger med ju , vanligt på halvbloden som ibland blir rena rama broiler uppfödningen.

Kan ju vara så nu med, har jag tänkt på att de föl som tex rör sig sämre nu än innan , växt mycket kan bero på att de får kraftfoder och att det kan påverka dem när de ska visas…

Ellinor Johansson
0

Man ska nog tänka till innan man direkt skyller på domaren för att pållen fått sämre poäng. Det kan ända mycket på en kort tid.

[Anna-N]
0

Någonstans har det varit en undersökning om fölets utfodring som jag läst. Kommer inte dock ihåg vart, just nu.

Det hade varit ett flertal föl som uppdelats i två grupper. En grupp åt enbart grovfoder och den andra gruppen åt grovfoder och kraftfoder. Dock sammanslaget precis samma näringsinnehåll.

Fölen som åt enbart grovfoder växte mer på höjden och fortare än de som åt kraftfoder och grovfoder första perioden. Medans de andra perioden sedan växte på höjden lika men vikten (hull) var större på de med enbart grovfoder.

Lite utanför ämnet men ändå intressant med tanke på fölets påverkan eller inte av kraftfoder. Detta gäller halvblodsföl kanske man ska påpeka, då tillväxten kan variera.

Ellinor Johansson
0

Kommer du ihåg om vilken ålder det var på fölen när studien gjordes?

VeronicaP
0

Ja verkligen det , föl kan ju ändra sig bara på nån vecka tycker jag , därför det är så svårt när man anmäler föl för de kan vara hur fina som helst när man anmäler och inte så vackra kanske när det är dags…

Var någon undersökning med om det här med överutfodring på halvbloden , de som fodrades med för mycket kraftfoder , så var det fler som hade lösa benbita också.

VeronicaP
0

gjordes även en studie i Tyskland tror jag det var med föl där hälften av kullen gick på bete och ute dygnet runt , den andra kullen fick stå inne på nätterna med sina mammor och bara gå ute någon timme om dagen.

De som gick på bete och lösdrift, blev hästar som blev hållbara starka och tåliga. Inne hästarna blev *klenare* och gick sönder lättare. Grym undersökning eg då jag har för mig att det var tom ett antal av de där inne hästarna som inte uppnådde 4 år ens, men sen ser man ju hur viktigt det är med att låta hästarna vara ute och röra sig och få vara häst…

[Anna-N]
0

#6. De var avvanda och skedde på hösten. I november. Så man kanske får utgå från ett halvår och uppåt.

Det visade kurvor från varje vecka upp och ner i vikt och mkh på fölen i de olika grupperna. Superintressant, men VAR?. Ska försöka leta på det under dagen…

Ellinor Johansson
0

Vi gav pellets till en lite minifölis som varit mycket sjuk en gång. Hon var tunn och i bästa välmening ville vi att hon skulle få ett bra kraftfodet. Vi blev rekomenderade att köpa ett kraftfoder från D. H. för föl som innehåll bla, mjölkersättning. Jag har för mig att vi gav 1 dl. per dag.

Fodret är säkert bra till halvblod med inte till minishetland, hon växte enormt på några månader och benen blev helkonstiga. Det tog tills hon blev tre år innan kroppen, benen, lederna osv. kom i kapp

Ellinor Johansson
0

# 8 Jag har också läst något liknande, tänker på det när jag ser ett ensamt föl i en lite rasthage med sin mamma.

I vår ras går väl de flesta fölisarna ute från det de föds.

Stortrav folket har förstått att pållarna behöver röra sig men när ska halvblods folket förstå att vuxna pållarna behöver mer än några timmar ute och i sämsta fall ensamma ute i en liten rasthage?

Ellinor Johansson
0

# 9 Jag tror att ju yngre föl är ju känsligare är fölet för ändringar av vad mamman äter.

Milla
0

OjFörvånad detta var för mig lite skrämmande läsning då jag fodrar både mamma och fölis med kraftfoder……………..

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
0

# 13 Har du själv märk någon skillnad på fölis sedan du började med kraftfoder?

Hanna-D
0

#5 Har funnits en sådan artikel i Ridsport, var det förra året? Minns inte men det var väldigt intressant.

[Anna-N]
0

#15. Kanske är samma?. Men den jag såg var på nätet iaf. Kan ju hända att studien var publicerad i både tidning och på nätet.

Den var intressant så det vore väl värt att hitta den….

Milla
0

#14 nej inte mer än att fölis har blivit rundare. Det är mycket intressant det här då man inte ser vad som händer i kroppen fören senare

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

#16 Möjligt. Jag kan försöka bläddra igenom Ridsport senare i kväll. Är ju dock några nummer…

Ellinor Johansson
0

# 18 Har du sparat alla Ridsport?

Hanna-D
0

#19 Japp. I början slängde jag dem men ett par år finns sparade.

paparatzi
0

Avmaskade??

divansson
0

när våran grannes shettis blir stel så brukar vi massera lite.. det hjälper faktist välldigt bra..

susanne-s
0

men om stoet behöver kraftfoder för att inte falla ur, hur gör man då?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! Laste just det har, valdigt intressant. Jag fick just ett sto fol pa cirka 5 manader. (Hon var avvand vid 4 manader for att mamman blev for smal av den fart hon vaxte &diade.) Det har kanske inte ar helt samma sak, men jag blev ju lite orolig. Stuteri agaren sager att hon maste matas minst 2 ggr per dag. Med calcium, foder, pollard, breeda, equilibrium mm (inte saker pa vad allt heter har pa svenska) for att hon vaxer sa fort.

kan fol pa 5 manader bli stela? Hon ar i en relativt liten hage med mitt sto, men de finns gras osv. blev lite skramd bara.

kacka
0

Jag fick ju två föl 2006. Ett hingstföl som föddes knubbig och rund som har en lättfödd mamma som lätt blir fet. Det andra är ett stoföl som har en mamma som nog får 2-3 gånger mer kraftfoder än det första stoet och fölet var relativt gracilt som nyfödd.

Det första fölet (hingstfölet) har alltid haft kortare rörelser och jag kopplar ihop det med modern då även hon har kortare rörelser. Han har inte behövt mycket extra kraftfoder och i somras växte han mycket och blev gracilare men jag tycker ändå inte att hans rörelser blev särskilt mycket bättre.

Det andra fölet (stofölet) har en mamma med bra rörelser, särskilt steglängd och det visar sig i dottern. Hon var som sagt ganska smal som fölunge men blev rundare och rundare under hösten men jag tycker fortfarande hon har bra rörelser.

Båda har gått på lösdrift mesta delen, även om stofölet har stått inte några enstaka nätter under hösten/vintern.

I mitt fall kan jag alltså inte koppla ihop det med fodret utan mer med gener/uppfostran…

kacka
0

Hingstfölet har alltid haft kortare/stelare rörelser än stofölet trots att han fått mindre kraftfoder (och även modern mindre kraftfoder) än stofölet och hennes moder…

Ellen89
0

Hej Kacka! tack for svaret. Mitt sto-fol har relativt bra linjer och har inte tittat sa nara pa hennes rorelser men hennes galopp i hagen var valdans bra av vad jag sag. Sa vi far vall hoppas att generna spelar storre roll an vad kraft-fodret gor.

kacka
0

Självklart ska man hålla gallor borta från ALLA hästar oavsett ålder och om det beror på belastning eller felaktigt foder.