smitto information
Som endel kanske redan har läst på STC´s hemsida finns misstanke om kvarka hos häst på Upplunda.
Och ja det är tyvär hos mig 
Idagsläget vet jag inte mer än igår prover är tagna hos ena fölet som står på Ultuna. (sen den 26/10)
Väntar på provsvar om vilket det är.
Redan har snacket spridit sig i Norrtälje och det är rena hysterin bland hästägare.
Vi har haft det här för ngr år sedan vilket var en mardröm vi har varit noga med hygien o allt som hör till , men tydligen kan man få det igen.. Antingen har vi fått det med oss hem från ngt evenegmang under hösten lr så har vi en doldsmittbärare i besättningen.
Nya uppgifter är ju att en häst som haft kvarka kan bära på smitta dolt i upp till 4 år.
Det är INTE luftburet smittar enbart vid direktkontakt mellan häst lr människa.
Stona med föl har gått åtskillda en längre tid sen augusti ihop med 2 connemaror som är inackorderade då dessa står på stall. (är också det enda som är inhyrda hos oss)
Hingstarna går ännu ute. Unghästarna går hemma vid mitt hus utanför köksfönstret där jag kan ha uppsikt då ngr små damer har haft endel hyss för sig under sommarn som att vara på rymmen. (ska tillägga att jag INTE bor vid stallet utan en bit därifrån.)
Nu behöver ju inte alla få sammanbrott över att jag var på ljusterö då dessa inte har nån kontakt med övriga hästar.
Upplundas Arn som gick igenom under hösten har inte varit i min ägo på 2 år sen jag sålde honom han har INTE varit hemma hos mig sen dess ,alltså varken före lr efter hingstpremiering.
Val Kaxe som springer på travet har heller inte varit hemma på 2 år så ingen behöver vara rädd för att han varit här. OCH han är dessutom nu såld i dagarna till dom som haft honom på foder.
Ett sto är även utlånat till ridverksamhet åkte ifrån oss början på augusti, dom har även haft ett sto på bet här samt köpt en unghingst under sommarn av oss ,ingen av deras hästar hemma har varit sjuka lr dyl sen dom kom dit.
Fölungen som förlora sin mamma i våras kan heller inte komma hem på ett bra tag.
Jag väntar på besked från SLU om det blir så att samtliga av våra hästar kommer få en ordentlig genomgång med provtagning o dyl bl a med endoskopi.
Det här betyder att det handlar om stora kostnader för oss, när allt är över vet inte jag om jag vill fortsätta med vare sig shetland ,uppfödning lr hästar överhuvudtaget för det är inte roligt längre.
Har man några frågar är jag tacksam om man frågar mig som person direkt istället för att ringa runt o fråga andra vad dom vet om oss.
Jag svarar i mån av tid.
/Jeanette Upplunda stuteri
0702800685
Bra gjort av dig att lämna info här.
Hoppas det går över snart, både kvarkan och folks snack!

Starkt gjort, en stor eloge till dig som går ut med det, vet att det kan vara mycket påfrestande med denna sjukdom och rykten gör det inte bättre.
Håller tummarna för att det ska ordna sig snabbt och enkelt för dig.
Nu behöver ju inte alla få sammanbrott över att jag var på ljusterö då dessa inte har nån kontakt med övriga hästar.
Visserligen men om ni haft smittan för ett par år sedan och du misstänker en dold smittbärare så kan ju den ponnyn som var på utställningen också vara en dold smittbärare, för dom har väl inte varit åtskilda sedan ni hade smittan sist? 
Hoppas era hästar blir friska snart.

Stackars dig, Jeanette! Hoppas det går över snart!
#3 SLU och deras veterinärer misstänker att det kan vara så då vi haft det förut 2006, om inte så är fallet så kan man ju aldrig vara säker vart man än är.. alla kanske har en tickande bomb hemma i hagen utan att veta om det..
Nej dom har inte varit åtskillda sen 2006 , men sen augusti efter sto prem på jälla.
8 av 10 hästar har det i sin flora, några utvecklar denna bakterie till elakartat och får kvarka liknande symptom som sedan bryter ut i den sk equi.

#0 Inte alls roligt , hoppas det går över fort och har ni tur så är det inte kvarka utan
*bara* en annan elak bakterie- Tycker det är bra gjort av dig att gå ut med det själv så slipper snacket florera .. Hoppas din häst blir frisk fort ..
En häst kan ju bli sjuk från ena dagen till nästa dag så man kan säkert vara på utställning ena dagen och sjuk häst nästa dag , men som sagt det är inte luftburet utan måste vara närkontakt att man har fått det på kläderna,händerna osv och sen kleta över det på en annan häst för att det ska sprida typ…
Är väl så att Kvarka kan utbryta av stress, frakt , transporterin osv . Är ju ändå rätt vanligt bland import stall och ny importerade hästar tex…
Starkt av dig att skriva ut de här himla bra gjort hoppas allt löser sig o hästarna bli bra

Start gjort att meddela och informera så mycket du bara kan! Vi fick också kvarka för några år sedan och försökte också vara öppna med info. Vi misstänker också att vi fick det från ett sto som kom till oss i augusti den hösten och som i oktober smittade ner ett sto lindrigt men sedan ytterligare ett sto som verkligen hade alla sympton. Sedan blev alla sjuka utom 3 unghisngstar som fick stanna på bete hela november. Stoet som smittade hade haft kastad kvarka rektalt några år innan hon stog hos oss.

Tänker på er, Vi fick kvarka för ca 2 år sedan och då var det ett himla liv .. så jag vet mkt väl vad du går igenom..
folk i vårt samhälle satte upp stora skyltar på gång/rid vägarna som går nedanför vår gård.. dom vet inte hur det smittar..
hoppas verkligen att det stannar vid den hästen, o att du/ni orkar kämpa vidare. !
mvh Sanne
Stackare!
Starkt och ärligt gjort att berätta det här,hoppas det blir bra och ni inte blir utsatta för en massa påhopp!
Fy vad hemskt för er. Jobbigt när djuren är sjuka.
Hade en vän som fick hem kvarka och de hade tur så ingen annan fick det men å så snacket gick. Folk testade sina hästar över allt, men det var alltså bara hon min kompis. Ingen kontakt därifrån med andra och bor rätt mkt avvsides. Blir hysteri många gånger. 3 år sedan nu, men gisses…
Hoppas verkligen oxå för din skull att det bara är en elak bakterie som ni snabbt får bukt med.
Starkt Jeanette! Hoppas att det inte är Kvarka, utan någon annan bakterie! Mvh/Gunilla.
Heder åt dig som går ut med det!
Har bara varit utsatt för Streptococcus zooepidemicus på mitt förra jobb och vi kom lindrigt undan eftersom vi isolerade och satte in behandling snabbt - det jobbigaste var saneringen efteråt… Hoppas ni kommer lika lindrigt undan.

#13 fast Zooepidemicus är en kvarka bakterie ! det var det mina hästar hade o allt tydde på kvarka. det är ju bara i ca 20 % som kan odlas fram till kvarka..
alltså det bästa är isolera även om det inte påvisar kvarka, för zooepidemicus är lika smittsam..
#14 Har jag påstått något annat? Är väl medveten om vad det är.

Jag måste vara otroligt korkad, men jag fattar inte varför blir man "påhoppad" om man har häst med kvarka.

Starkt Jeanette!
Tänker på er och lider med er. Håller tummarna att det bara är en häst och att det får vara bra med det.
Stå på dig, och tyvärr är det ju så att hur öppen man än är så florerar det gärna skitsnack iaf.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#16 Inte heller jag förstår varför, varken en människa eller en häst väljer väl att insjukna i en smittsam sjukdom.
#0 Hoppas din fölis kryar på sig.

Är väl att en del döljer det och åker iväg med andra hästar som gör att de som är ärliga tyvärr också blir drabbade av påhopp..
Håller tummarna för att allt ska gå bra o lösa sig snabbt.
Dum fråga kanske men hur gör man med hagar o bete OM man får kvarka i sin flock?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#16 jag kanske utryckte mig fel med att skriva påhopp,vad jag menar är skitsnack så klart,men det verkar ibland som vad man än skriver här ska anmärkas på,man vet inte om man vågar skriva ngt alls, allt kan missförstås eller feltolkas.
Tidigare utbrott har gett en hel del skitsnack från olika håll. Främst från de som själva haft utbrott på sina stuterier tidigare.
Man borde istället stötta de som är ärliga och berättar för att undvika att smitta sprids. Det är ett enormt arbete för den som blir utsatt samt ger ett stort hål i plånboken, och ett lidande för djuren.
Önskar ingen att hamna i detta elände. Själva har vi varit förskonade, förutom en som fick kvarka då hon var på betäckning.

#21 Vad jag menar är att det verkar vara fult att ha kvarka.Tänkte inte just på ordet påhopp eller just det du skrev. Vem rår för en sjukdom? Jag menar i tråden låter det som värsta skammen.
Det är det jag inte förstår.
#23 ok,det var ju inte så jag menade,tycker bara synd om de som blir drabbade av eländet,både folk och så klart hästarna.

Tänker på er, Jeanette! Hoppas det löser sig!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det är tråkigt att du drabbats av denna jobbiga sjukdom
Att jag ringde Arn's ägare då jag inte fick svar på din telefon tycker jag inte är konstigt Då jag träffade henne vid ett tillfälle då hon SA att Arn skulle åka hem till dig för utbildning inför visning och nu såg jag han i sin hage hemma(vi bor nästan grannar) Så är det konstigt att man med dräktiga ston hemma undrar Att han inte bott hemma på 2-år spelar ju ingen roll då han åkte i ditt släp och du visade honom så visst kan han dra hem smittan om man har otur Denna förfrågan till Arn's ägare gör man ju för att man är rädd om sina hästar och det kallar jag inte skitsnack
Hoppas det löser sig bra för dig och att du orkar fortsätta med hästar hälsningar Malin
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Folk är alldeles för snabba att hänga de stackare som råkar få smitta och utbrott i sina stall. Så har det alltid varit.
Men INGEN rår för eller smittar andra medvetet.
Hoppas ni kommer igen Jeanette och fortsätter med er fina Och framgångsrika uppfödning.
Jaha då har domen kommit.. det är EQUI som går.
Sto med föl står än så länge kvar på Ultuna, imorn ska dom gå in med endoskopi och se om det finns något att spola bort ,efter det får dom ev åka hem. Haft en böld intill svaljet som nu spruckit.
Stoet visar inga tecken på sjukdom prelimenär svaren som kommit från hennes prover visar ingen tillväxt på bakterier.
Ett annat föl hemma står på penecilin som endast visat en feber topp för övrigt symptom fri.
Övriga hästar är friska än så länge.
#26 Ok då har jag tydligen missat det samtalet från dig.
Men man kan också vända på det du säger, ni bor ju som sagt (nästan) grannar och ja han åkte i mitt släp jag tog i hästen på prem då jag visade honom, vid det tillfället var mina friska så vitt jag vet i dagens läge är dom inte det.
Man kan alltid spekulera vart ifrån man kan ha fått det men det tar både tid o kraft , som man lägga på annat istället.
#28 Beklagar, fy vad jobbigt! Hoppas du orkar kämpa på o inte tappar sugen totalt nu.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#28 Usch, vad tråkigt! Håller tummarna för att ni snabbt får friska hästar igen!
Angående att ha hästar i sin transport och ta i andra hästar på tävlingar m.m… Alltså, är mina hästar friska så vitt jag vet, även om de var sjuka för X antal år sen, så vore det ju synd och skam om man skulle bli svartlistad för att man behagar visa sig på en officiell tillställning! De flesta av oss har ju varit i kontakt med någon form av sjukdom på häst genom livet, men det kan man väl inte bli beskylld för om man flera år senare tar i någon annans häst? Att ens eget stall sedan insjuknar i samma sjukdom som förut kan man ju inte veta på förhand! Nej, sånt skitsnack blir jag bara arg av att höra, så stå på dig, Jeanette! Ingen kan förutspå att ett stall som är friskt plötsligt ska bli sjukt, och särskilt inte om man har gjort allt i sin makt för att hålla djurbesättningen frisk!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se