Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 790 ggr
Karinj
0

Täcke på digivande sto

Jag har ett sto som är 20 år gammalt med föl vid sidan. När det regnar och blåser så fryser hon alltid och jag skulle vilja kunna lägga täcke på henne. Är lite orolig för att fölis skall fastna i alla remmar och undrar därför om det finns någon som erfarenhet av att ha täcke på sto med föl vid sidan?

/Karin

PS Jag  kan inte skilja på dem då de står inackorderade och det bara finns en vinterhage DS

Lauth
0

Jag har haft täcke på digivande sto  och inte haft några problem med att fölungen har fastnat i benremmar eller dylikt. Se bara till att alla remmar är korrekt justerade, alltså inte för långa, då fölungen/ andra hästar kan fastna i dom då.

Karinj
0

Tack för svaret! Då skall jag hem och testa ikväll Glad!!!

kacka
0

VARFÖR fryser hon? Är det för hon blir genom blöt och kyls ner? Eller är det för att hon är i lågt hull så hon inte har så mycket fett som värmer?

Jag skulle undvika ha täcke på ett digivande sto utan försöka hitta på andra lösningar tex stänga in dem i en lösdrift om de blir för blöta (eller stall) och nerkylda. Men normalt sett så ska ju inte en frisk shettis frysa… Jag har haft ETT sto som frusit och det var för hon var "sjuk" och i för lågt hull för att hålla värmen…

Fundera gärna på ORSKAKEN till att hon fryser och gör något åt det… tyvärr kan man inte göra så mycket åt vädret, men kanske kan man undvika att de blir genomblöta…

Karinj
0

Hon är ute mellan ca 08.30 och 18.30 (kommer oftast in tidigare om vädret är dåligt) och står på stall under natten, så hon hinner ju torka upp.

Stoet har dock redan börjat fälla av sig vinterpälsen, vilket antagligen är en av anledningarna till att hon fryser.

Jag tycker också att hon är i tunnaste laget (ger "allt" till sin (mycket välmående) fölunge), men har fri tillgång till ensilage och får så mycket kraftfoder jag vågar ge henne (se tråden om påverkan på fölet när stoet får kraftfoder).

Jag har därför sett täcke som den sista utvägen för att hon skall slippa frysa och vet inte vad jag skulle kunna göra mer (fler tips är givetvis välkomna!).

VeronicaP
0

#3 gamla hästar kan vara lite mer *frusna* än yngre så är det bara , behöver itne vara något som är fel alls , helt normalt faktiskt..