Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1305 ggr
LilaTiger
2009-10-29 14:38
0

Utrustning?

hej!

jag ska precis köpa min första shettis och jag undrar var ni hittar utrustning till era sötnosar?

Killen som antagligen följer med hem är en kille på 105,5 cm och alltså rätt stor för att vara shettis. Vad tror ni att han kan ha i stl på täcken etc?

Mvh,

Jenny

SofieN
2009-10-29 14:45
0

Skulle gissa att han har antingen 95 eller 105.

Vad har du tänkt dig för prisklass på täcken? Börjes i tingsryd är ju riktigt billiga och helt okej i kvaliten tycker jag, men passformen är sådär.

Hööks täcken passar bra och kvaliteten är bra, grimmor och träns därifrån passar lite halvdåligt. Jag brukar köpa träns i ministorlek till mina standards till exempel.

Det finns en hel del webshoppar som har små täcken, events täcken är kanonbra om du hittar på några sådana. En sida som har allt till shettis är ju www.ponnybutiken.com till exempel.

LilaTiger
2009-10-29 14:57
0

då ska jag kolla där.

jag har ju en till stor häst så jag har lite koll på kvalité etc..men det är ju uppenbart väldigt mycket enklare att hitta täcken etc i stl 145 och full än vad det verkar vara att hitta i shetland och 95-105….

[Evelinan]
2009-10-29 15:04
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett sprillans nytt Rhino Pony Wug Turnout från Horseware liggandes, fodrat med 200 gram. Storlek 100, något stort så skulle nog sitta fint på en ponny som drar 105.

Köpt för 1200:-, kan tänka mig att sälja det för halva priset + frakt, eftersom det bara ligger och tar plats.

Är du, eller någon annan, intresserad så hojta till! :)

LilaTiger
2009-10-29 15:23
0

Jag hojtar till när jag hämtat hem skönheten och vet vad han drar i storlek.

jag älskar HW…. :)

SofieN
2009-10-29 15:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ja, det är ju inte lika lätt. Men jag har lyckats samla på mig en hel del täcken ändå. Oskyldig

Jag använder ju inte ens täcken på mina hästar för tillfället, ändå ska jag samla på mig enorma mängder täcken. Jag har i alla fall sålt av en del täcken nyligen, men jag har redan köpt två nya.

Bilden är ifrån förra vintern när jag försökte få någon ordning på mina täcken och hade lassat upp en del på boxväggen, lite onödigt många kanske? ;)

#3 Åh så fint! Vart har du köpt det täcket?

[Evelinan]
2009-10-29 15:34
0

#5 Jösses vad du har prylar! Här ligger man i lä. Haha.

Rhino-täcket kommer från hastshopen.se :)

SofieN
2009-10-29 15:43
0

#6 Var dom bra att beställa ifrån? Har hört om folk som fått vänta läängelänge på sina paket därifrån?

Aribigga
2009-10-30 07:52
0

James är ca 98 cm i mkh och jag har storlek 95 i täckesstorlek på honom, båda mina täcken kommer från hööks och de är väldigt fina. Fast nu använder jag inte så mycket täcke heller, tror han har haft dem två gånger på ett år så hållbarheten säger jag ingenting om ^^

Grimmor och träns köper jag i ponnystorlek och har på innersta hålet.

Det svåraste är nog att hitta benskydd som passar, har inte hittat någonstans i bra storlek, xs på hööks var för små men hittade några i storlek shetland på falsterbo de var också för stora…

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Evelinan]
2009-10-30 14:15
0

#7 Det är väl det att dom inte har våra småstorlekar hemma på lager. Så väntetiden blir ju lite längre så klart eftersom dom själv måste beställa hem först.
Bortsett från det så är dom super. Har köpt mycket kläder och annan utrustning därifrån och det har alltid fungerat bra :)

8# Benskydd har jag hittat i ponnytravs-butiker. Där finns det mycket roligt till våra småttingar :)

helenecarlsson
2009-10-30 14:41
0

Hööks reflexdamask den som är helgul stl S passar till standard. Mina har använts flitigt och har hållit bra.

Hanna-D
2009-10-30 14:54
0

Har precis beställt ett vintertäcke från www.hovotass.se

Här är täcket: http://www.hovotass.se/uploads/22_1.jpg

Det är det bästa täcket jag någonsin haft så därför köper jag ett till, de har riktigt bra erbjudanden på de täckena just nu, de brukar vara mycket dyrare.

SofieN
2009-10-30 18:14
0

#9 Åh perfekt! Jag är grymt sugen på ditt täcke faktist, men jag har ju ingen häst som kan ha det. Det skulle väl vara om min stora ettåring skulle kunna ha det när han vuxit klart..

[Evelinan]
2009-10-30 23:22
0

#12 Det är inte direkt något supersug på det, så det lär nog finnas kvar ett tag till :)

På tal om reflexer (#10)…
Hööks har även vanliga benreflexer i storlek ponny som sitter helt perfekt på min tunnbening, trodde jag skulle bli tvungen att sy in dom..men det behövdes inte :) Finns även ett reflex-ländtäcke där i storlek ponny som passar bra till tömkörningsgjord.

LilaTiger
2009-11-03 11:44
0

Nu har min lillprins kommit hem!

Han är supermysig och nu är han dessutom nyrakad….så nu måste jag verkligen få tag i ett tjockare täcke.

jag har fått med några täcken, tror att det är äldre modeller av Börjes täcken och de är jättestora i halsöppningen. Vet någon om det är så att de nyare modellerna har mindre öppning? Det ser så ut när jag tittar på bilderna på deras sida.

Just nu får han gå med fleecetäcke och regntäcke, jag måste laga det lite tjockare täcket innan han får det på sig. Jag fick med ett till lite tjockare, skulle tro det är ca 200 gram, men det var gigantiskt (antagligen 115 i stället för 105).

Finns det täcken med halvhals även för shettisar? Jag har sett att HW har det, men finns det andra märken så som Hansbo?

SofieN
2009-11-03 12:34
0

#14 Dom nyare modellerna på börjes har bättre passform ja, sitter bra runt halsen och bogen på mina hästar i alla fall. :)